| کد مطلب: ۱۱۲۳۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

محمود میرلوحی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

اصلاحات، تمام قد از پزشکیان حمایت خواهد کرد

آرمان ملی- احسان انصاری:« امروز آقای پزشکیان به عنوان نماینده جریان اصلاحات در صحنه حضور دارند و به همین دلیل جریان اصلاحات به صورت تمام قد از آقای پزشکیان حمایت کرد. این در حالی است که پس از اعلام نتایج تأیید صلاحیت ها همه احزاب و جریان های اصلاح طلب ظرفیت هایی خود را به صحنه آورده اند تا در مسیری که آقای پزشکیان در آینده در پیش دارد به ایشان کمک کنند». جملات ذکر شده اظهارات سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگو با آرمان ملی است. میرلوحی در این گفت وگو به مهم ترین بایدها و نبایدهای انتخاباتی برای موفقیت پزشکیان در انتخابات آینده اشاره می کند که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

اصلاحات، تمام قد از پزشکیان حمایت خواهد کرد

*در حالی کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند که افرادی مانند آقای لاریجانی و جهانگیری رد صلاحیت شدند.آیا افرادی که در انتخابات آینده تأیید شدند گزینه های مطلوبی برای برون رفت کشور از چالش های کنونی هستند؟

ساختار تصمیم گیری درباره کاندیدای انتخابات در ایران به صورت حزبی نیست و به همین دلیل در این زمینه با چالش مواجه هستیم. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته این احزاب هستند که کاندیدای ریاست جمهوری را مشخص می کنند. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها دو کاندیدا با هم رقابت می کنند که برآمده از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات هستند. در ایران در انتخابات اخیر80 نفر در انتخابات ثبت نام کردند که شورای نگهبان از بین آنها6 نفر را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کرده است.این در حالی است که هیچ توازنی بین کاندیدای انتخاب شده وجود ندارد و در حالی که پنج کاندیدا از جریان اصولگرایی هستند تنها یک نفر یعنی آقای پزشکیان از جریان اصلاحات بین گزینه های نهایی وجود دارند.کاندیدای اصولگرایان همگی دیدگاه مشابهی در زمینه سیاست داخلی و خارجی دارند و به دنبال تداوم وضعیت موجود هستند و حتی عنوان می کنند قصد دارند این وضعیت را ادامه دهند. به همین دلیل نمی توان عنوان کرد از انواع و اقسام سلایق و دیدگاه در انتخابات کاندیدا وجود دارد.به هر حال کسانی که دارای سلیقه متفاوتی هستند و نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند نیز باید دارای نماینده باشند.نکته دیگر این است که در مناظره های انتخاباتی پنج کاندیدای اصولگرا در مقابل یک اصلاح طلب قرار خواهند گرفت که منصفانه نیست. این در حالی است که از زمانی که نتایج تأیید صلاحیت ها مشخص شده همه این افراد به شکل های مختلف آقای پزشکیان را مورد نقد قرار داده و تلاش می کنند فضا را به سود خود کنند.ما امیدواریم آقای پزشکیان با تجربیات زیادی که در زمان وزارت و نمایندگی مجلس دارد بتواند در چنین فضایی بهترین عملکرد را از خود نشان بدهد.

*از پزشکیان به عنوان پدیده انتخابات آینده نام برده می شود.آیا شرایط برای پیروزی پزشکیان در انتخابات وجود دارد و وی برای موفقیت چه بایدها و نبایدهایی را می بایست در اولویت خود قرار بدهد؟

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته9 چهره اصلی جریان اصلاحات را رد صلاحیت کرده اما در انتخابات کنونی یکی از سه گزینه ای که جریان اصلاحات معرفی کرده بود تأیید صلاحیت شده است.اگر شورای نگهبان هر سه نفر یعنی آقای جهانگیری،آخوندی و پزشکیان را تأیید صلاحیت می کرد براساس سازوکار و تصمیماتی که جبهه اصلاحات گرفته بود دو نفر می بایست صحنه را به سود گزینه نهایی ترک می کردند.با این وجود ما تصمیم شورای نگهبان درباره آقای پزشکیان که فردی خوشنام در جریان اصلاحات به شمار می رود و در کارنامه ایشان نقطه منفی و سیاه وجود ندارد را به فال نیک می گیریم.امروز ایشان به عنوان نماینده جریان اصلاحات در صحنه حضور دارند و برآورد من این است که جریان اصلاحات به صورت تمام قد از آقای پزشکیان حمایت کرد. این در حالی است که پس از اعلام نتایج تأیید صلاحیت ها همه احزاب و جریان های اصلاح طلب ظرفیت هایی خود را به صحنه آورده اند تا در مسیری که آقای پزشکیان در آینده در پیش دارد به ایشان کمک کنند.

*اصولگرایان با گزینه های مختلف وارد رقابت های انتخاباتی شده اند. در چنین شرایطی آیا شرایطی را مشاهده می کنید که گزینه های این جریان به سود یک گزینه که احتمالا قالیباف خواهد بود از صحنه انتخابات کناره گیری کنند؟

واقعیت این است که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی اختلافات بین اصولگرایان مشهود بود.رأیی که آقای قالیباف در انتخابات مجلس از سوی مردم تهران به دست آورد یک سوم انتخابات گذشته است. این در حالی است که با توجه به برخی اقداماتی که وی در دوران مدیریت خود در شهرداری تهران انجام داده در تهران دارای سبد رأی بود.من بعید می دانم وضعیت رأی آقای قالیباف در بقیه مناطق کشور نیز بهتر از تهران باشد.سبد رأی اصولگرایان در حدود15 میلیون رأی است که اگر همه کاندیدای اصولگرایان نیز به سود قالیباف کناره گیری کنند من بعید می دانم همه سبد رأی اصولگرایان به نفع قالیباف باشد و به سبد وی ریخته شود.این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که کناره گیری کاندیدای اصولگرایان به سود یک نفر در جامعه بازتاب خوبی ندارد و اینکه در ابتدا خود را کاندیدای ریاست جمهوری بدانند اما در نهایت به سود یک نفر دیگر کناره گیری کنند بین افکار عمومی جامعه پیامدهای منفی خواهد داشت.با این وجود اگر آرای اصولگرایان پراکنده شود و آنها به سود هم کناره گیری نکنند نیز آقای پزشکیان با همین موج محدودی که ایجاد کرده نیز می تواند خود را در دور دوم انتخابات ببیند.اگر موج حمایت از آقای پزشکیان در جامعه روز به روز بیشتر شود که شواهد نشان می دهد چنین وضعیتی وجود دارد این احتمال وجود دارد که با بالا رفتن میزان مشارکت مردم پزشکیان بتواند آرایی برابر با آرای کل اصولگرایان به دست بیاورد که در چنین شرایطی در همان مرحله نخست به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد شد.البته من فکر نمی کنم که همه کاندیدای اصولگرایان به سود هم کناره گیری کنند و اختلافات آنها عمیق تر از آن است که چنین اتفاقی رخ بدهد.این در حالی است که جبهه پایداری نیز در شرایط کنونی در جریان اصولگرایی میداندار است و به احتمال زیاد این جبهه با توجه به اختلافاتی که با قالیباف دارند اجازه نمی دهند کاندیدای آنها به سود قالیباف از صحنه کناره گیری کنند.

رأیی که آقای قالیباف در انتخابات مجلس از سوی مردم تهران به دست آورد یک سوم انتخابات گذشته است. این در حالی است که با توجه به برخی اقداماتی که وی در دوران مدیریت خود در شهرداری تهران انجام داده در تهران دارای سبد رأی بود.من بعید می دانم وضعیت رأی آقای قالیباف در بقیه مناطق کشور نیز بهتر از تهران باشد.سبد رأی اصولگرایان در حدود15 میلیون رأی است که اگر همه کاندیدای اصولگرایان نیز به سود قالیباف کناره گیری کنند من بعید می دانم همه سبد رأی اصولگرایان به نفع قالیباف باشد و به سبد وی ریخته شود

*برخی اصلاح طلبان از تکرار دوم خردادی دیگر برای اصلاح طلبان این بار توسط پزشکیان سخن می گویند.آیا شرایط تکرار چنین اتفاقی در کشور وجود دارد؟

بله شواهد و اتفاقاتی که پس از تأیید صلاحیت ایشان رخ داده نشان می دهد باید نسبت به آینده و پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات امیدوار بود.نکته مهمی که در شرایط کنونی وجود دارد این است که سه انتخابات اخیر در کشور با مشارکت بالای مردم همراه نبوده و به همین دلیل شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است.کار به جایی رسید که میزان مشارکت در انتخابات اخیر مجلس بسیار پایین بود. به همین دلیل آب شدن یخ انتخابات نیازمند حرارت بیشتری از سوی حامیان آقای پزشکیان است که بتوانند این یخ را ذوب کنند.اگر همه کاندیدای اصولگرایان در صحنه باقی بمانند آقای پزشکیان باید تلاش کند آرای خود را به نزدیک به20 میلیون رأی برساند تا بتواند در انتخابات به پیروزی برسد.مردم باید احساس کنند تغییری در راه است و این نکته باید به مردم القا شود که صورتی که آقای پزشکیان به ریاست جمهوری برسند در کشور تغییرات مثبتی رخ خواهد داد. در چنین شرایطی است که مانند آنچه در سال76 و92 و96 رخ داد این احتمال وجود دارد که در این انتخابات نیز شرایط تغییر کند و آقای پزشکیان با حمایت اصلاح طلبان به ریاست جمهوری دست پیدا کند.شرایط بین المللی نیز پیچیده شده است و به همین دلیل کشور نیازمند تغییر در رویکرد سیاست خارجی است.اگر مردم احساس کنند که پزشکیان می تواند این شرایط را تغییر بدهد قطعا از ایشان حمایت خواهند کرد.البته گرفتاری های معیشتی امروز مردم ایران به مراتب عمیق تر از آن است که با حضور یک کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات بتوان این نارضایتی ها را از بین برد. با این وجود من امیدوارم پزشکیان بتواند با ایجاد یک موج در نهایت در انتخابات به پیروزی دست پیدا کند.

*اصلاح طلبان چه استراتژی و برنامه ای برای پیروزی گزینه خود در انتخابات خواهند داشت؟آیا در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است؟

پس از اعلام کاندیداتوری آقای پزشکیان رئیس و هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با دکتر پزشکیان جلساتی را برگزار کرده اند.به همین دلیل نیز به نظر می رسد که جریان اصلاحات با ظرفیت کامل خود به صحنه خواهد آمد و از پزشکیان حمایت خواهد کرد.ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم. متأسفانه در سه انتخابات اخیر شرایط به شکلی رقم خورد که اصلاح طلبان نتوانستند با ظرفیت های واقعی خود را در انتخابات حضور پیدا کنند که مهم ترین دلیل آن نیز رد صلاحیت های صورت گرفته بود.به همین دلیل در شرایطی که یکی از گزینه های اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شده می بایست از این فرصت استفاده کرد و با حمایت همه جانبه زمینه های تغییر را در مدیریت کشور به وجود آورد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار