| کد مطلب: ۱۱۲۳۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

بررسی اظهارات انتخاباتی مسعود پزشکیان

اصلاح‌طلب عملگرا

آرمان ملی- حمید شجاعی: نخستین حضور مسعود پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی طبق برنامه شامگاه یکشنبه بود که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و پاسخگوی پرسش‌های مجری برنامه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود. حضوری متفاوت که هر چند در روزهای بعد برای برخی چندان موردپسند نبود و معتقد بودند که پزشکیان می‌توانست بهتر ظاهر شود، اما واقعیت امر بر این بود که پزشکیان برخلاف سایر کاندیداها در این دوره و سایر ادوار که وعده‌های بی‌پشتوانه و غیر قابل تحقق داده و می‌دهند که اگر رئیس‌جمهور شویم کشور را گلستان می‌کنیم و ایران را به سوئیس آسیا تبدیل می‌کنیم؛ اما پزشکیان عملگرایانه و برمبنای واقعیات جامعه حرف زد و از مشکلات جامعه سخن گفت. اتفاقا نقطه تفاوت و تمایز مسعود پزشکیان با سایر کاندیداها در این مساله است که برخلاف آنها که به مردم بهشت برین وعده می‌دهند، اما پزشکیان مشکلات جامعه را در حوزه‌های مختلف برمی‌شمارد و برای آنها راهکارهای عملیاتی ارائه می‌کند.

اصلاح‌طلب عملگرا

این رویکرد خود وجهه برتری پزشکیان را نسبت به سایرین رقم می‌زند که باید از آن به درستی بهره برد. آنچه مسلم است دکتر پزشکیان با عقبه اجرایی خود که 4 سال وزارت را در کارنامه دارد و از طرفی 16 سال عقبه تقنینی در مجلس که با زیر و بم قوانین در کشور آشناست به خوبی بر مشکلات و راه‌های حل آنها اشراف و احاطه دارد. اتفاقا چه در حوزه اقتصادی و معیشتی، چه در حوزه سیاسی  و اجتماعی و چه در سیاست خارجی پزشکیان دست پر و با برنامه است و تسلط بر امور و فن بیان او نقاط قوتی است که در برنامه‌های آتی به‌ویژه مناظرات انتخاباتی از آن به‌خوبی بهره خواهد برد. آنچه مسلم است اینکه امروز باید اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، مستقلین و همه آنهایی‌که اعتقاد به بهبود از مسیر تغییر دارند جامعه را به این اقناع برسانند که تغییر از محل صندوق رای می‌گذرد و رای به مسعود پزشکیان می‌تواند این مهم را حاصل کند.  قدرمسلم جریانات حامی و خود پزشکیان می‌توانند موجی را رقم بزنند تا در نهایت کاندیدایی# برای ایران به ریاست جمهوری برسد.

*پزشکیان دنبال اصلاح‌گری واقعی است

دبیرکل حزب «ندای ایرانیان» در خصوص حضور دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای پزشکیان بدون هیچ صفت و قیدی کاندیدای اصلی جریان اصلاحات است. به خودمان یادآوری می‌کنم اینکه در این زمان کم به‌جای جذب آرا مردد و ایجاد انگیزه در میان هواداران، حرف‌های دلسردکننده بزنیم و ایرادِ بدون پیشنهاد بگیریم قابل قبول نیست. فرصت‌سوزی است که جبرانش سخت خواهد بود. دو روز پیش هم به دوستان هشدار دادم لازم نیست برای ایجاد موج انتخابات و آوردن آرای خاکستری به صحنه، دوباره وعده‌های آنچنانی بدهیم و توقعات و امیدهایی را برانگیخته کنیم که در کوتاه مدت شدنی نیست و غیر از اینکه فضا را از اصلاح‌گری تدریجی دور می‌کند، بعد از انتخابات همین فضای امیدواریِ کوری که پایه و اساس ندارد به ضد خود و یاس تبدیل می‌شود. شهاب‌الدین طباطبایی به «آرمان ملی» گفت: لازم است که از گذشته درس بگیریم و درست همان چیزی که آقای پرشکیان نیز در مانیفست خود دارد و اصلاح‌گری را تدریجی می‌داند رعایت کنیم. اگر دقت کرده باشید در آنچه می‌گوید نیز وعده‌ای نمی‌دهد که خودش مطمئن به انجام آن نباشد. این ارزش است و ما به‌جای اینکه از این ارزش تقدیر کنیم که باعث موج بعدی سرخوردگی نمی‌شود دامن نزنیم که آقای پزشکیان حرف‌هایی بزند که همه می‌دانیم نشدنی است و فقط بخواهیم از مردم و آرای خاکستری رای جمع کنیم. این مدل رفتار آقای پزشکیان در چارچوب اصلاح‌گری واقعی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اینکه چگونه می‌توان جامعه را به این اقناع و مطالبه رساند که موجی رقم بزنند و بر مبنای آن موجبات پیروزی آقای پزشکیان را فراهم آورند، بیان کرد: من فکر می‌کنم وجه تمایز دکتر پزشکیان با دیگر کاندیداها این است که ضمن آنکه ایده‌های درخشان و نگاه رو به آسمان دارد؛ اما پایش روی زمین است. توهم ندارد، مهم‌تر اینکه توهم دانایی هم ندارد. لازم است درباره آنچه قرار نیست در دوران ریاست جمهوری او انجام شود و از آنچه برای جلوگیری از بروز خسارت به کشور و در پیش گرفتن مسیر عقلانیت و خردورزی برای اداره کشور انجام می‌شود حرف بزنیم و چشم‌اندازهای واقعی ترسیم کنیم. وی ادامه داد: معتقدم مردمی که وضعیت و شرایط امروز کشور را می‌بینند بین کاندیداهای مختلف که کارنامه‌شان در حل مسائل مشخص است و بازهم جوری حرف می‌زنند که انگار قرار است سوئیس تحویل دهند انتخاب معقول می‌کنند. به نظر من مردمی که شرایط موجود را دیده‌اند و فهمیده‌اند که فرق می‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد پای صندوق می‌آیند. طباطبایی تصریح کرد: من فکر می‌کنم شرایط خارج از کشور، اتفاقاتی که برای اپوزیسیون افتاد نوعی آگاهی در جامعه ایجاد کرده که یکی از این آگاهی‌های ایجاد شده در مردم این است که اکثر مردم برخلاف سال ۱۴۰۱ راه‌حل مسائل کشور را در خارج ایران دنبال نمی‌کنند، همه نگاهشان به داخل است و می‌دانند در داخل هم راه‌حلی جز اصلاح‌گری وجود ندارد و آقای دکتر پزشکیان اکنون این دیدگاه و روش را نمایندگی می‌کند و به‌نظرم مردم بازهم اقبال نشان خواهند داد و به امید خدا و حضور مردم دومین دولت اصلاح‌طلب در ایران بر سر کار خواهد آمد.

*پزشکیان دنبال حق است هر جا و با هر جریانی که باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با برخی انتقادات به مسعود پزشکیان که برخی او را شاخص کامل اصلاح‌طلبی نمی‌دانند، اظهار داشت: آقای پزشکیان، پزشکیان است. این موضوع چندان مورد بحث نیست، آقای پزشکیان فرد مستقل، سالم و صادقی است و با شفافیت حرفش را می‌زند دنبال حق است اگر جایی اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشد حرف حق را به صراحت مطرح می‌کند. غلامحسین کرباسچی گفت: در واقع باید به اظهارات آقای پزشکیان مراجعه و توجه شود. اظهاراتی که ایشان در مجلس مطرح کرده و همواره هم در معرض ردصلاحیت بوده است در حالی‌که یک نفر از اصلاح‌طلبان این حرف‌ها را نزده است، ایشان از تریبون مجلس اظهارات خود را مطرح کرده است در سال ۸۸ و ۹۱ ایشان از مردم و حقوق آنها دفاع کرده است کدامیک از اصلاح‌طلبان حتی بزرگترین و به تعبیری اصلاح‌طلب‌ترین آنها، این اظهارات را مطرح کرده است؟! کلیپ‌های آن نیز موجود است و سابقه ایشان نیز مشخص است. وی افزود: حال اگر اصلاح‌طلبی به معنای این است که شخصی به‌دنبال خیر و صلاح و کمک به زندگی مردم و توسعه کشور باشد ایشان هم تجربه‌اش را دارد هم پنج دوره در مجلس حضور داشته است و در عین حال هم اینکه از لحاظ فکری فردی مستقل و با وفایی به نظام، مردم، انقلاب و مسلط به متون دینی است و ایشان از بسیاری از اصولگرایان مدعی، مسلمان‌تر و بدین معنا اصولگراتر است. وی در خصوص اجماع همه اصلاح‌طلبان روی پزشکیان تصریح کرد: امیدواریم و ان‌شاءا... این مهم صورت گیرد البته تا حدودی این اجماع صورت گرفته ان‌شاءا... کامل‌تر خواهد شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار