| کد مطلب: ۱۱۲۲۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» راهکارهای بهبود بازار سرمایه در دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

بازار سرمایه درمان می‌خواهد نه دردمند

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: تب وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلف همانند دیگر دوره‌ها تند شده است، در حالی که هیچیک برنامه و طرح‌های خود در حوزه‌های مذکور را اعلام نمی‌کنند. برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در بازار سرمایه به گفته کارشناسان در حالی صورت می‌گیرد که برخی از نامزدها، خود در حوزه‌هایی حضور داشتند که می‌توانستند اقدامات تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشند که با واکنش خنثی آنها روبه‌رو بود. از این رو کارشناسان بر این باور هستند، گفته‌ها و سخنان کاندیداها بدون برنامه عملیاتی برای انتخابات دولت چهاردهم، فقط در حد همان وعده‌ها و طرح‌های دولت سیزدهم قابل ارزیابی است که نه تنها راهی نگشود، بلکه برخلاف بازار سرمایه نیز قرار گرفت و همچنان شاهد وعده‌های تحقق نیافته دولت در این عرصه هستند.

بازار سرمایه درمان می‌خواهد نه دردمند

بورس را به حال خود رها کنید

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به «آرمان ملی»، گفت: اکثر دولت‌ها تاکنون برخلاف وعده‌هایی که برای حمایت از بورس و بازار سرمایه سر داده‌اند، در مسیر مقابله با بورس قرار گرفته‌اند و وعده‌های داده شده برای حمایت از بورس نه تنها انجام نشد، بلکه حتی بورس را به حال خود نیز رها نکردند تا با توجه به شرایط جامعه همچون برخی از دوره‌های طلایی، راه و مسیر خود را پیدا کند. مشکل کسانی که در این بازار فعال هستند، این است که خوش بینانه با فریاد حمایت از بازار سرمایه و تولید نامزدهای انتخاباتی، به بازار بورس امید می‌بندند اما در میانه راه بدترین سیاست‌ها در این حوزه را مشاهده می‌کنند.

او با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی در دولت  سیزدهم نیز برخلاف تولید اعلام و اِعمال شد، افزود: بالا بردن نرخ بهره تا حدود 30 درصد، هزینه تامین مالی تا حدود 40 درصد افزایش داد که به معنای شلیک تیرخلاص به بدنه تولید است. به بیان ساده؛ این اقدام بانک مرکزی مفهومی جز هدایت سرمایه‌ها از تولید به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود بانکی مطمئن‌تر ندارد که بستر مناسب و مطمئن است و دیگر دغدغه‌های بازار تولید و مشکلات آتی آن را به دنبال نخواهد داشت، در حقیقت این آدرس غلط را مدیران بانک مرکزی با سیاست‌گذاری‌های اشتباه به فعالان تولیدی دادند که برخلاف شعار امسال مبنی بر؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» و منویات مقام معظم رهبری است. تضادهای گفتار و عمل در سیاست‌گذاری‌های کشور شامل حال تمام امور به ویژه مصوبه‌های حمایت از بازار سرمایه نیز می‌شود که یا قابلیت اجرایی شدن ندارند .

زمان وعده‌های کلیشه‌ای گذشته است

عمیدی با اشاره به اهرم نظارتی بانک مرکزی بر دیگر بانک‌ها گفت: سوال اکثر فعالان در این حوزه این است که؛ اگر محدودیت سود 22 و نیم درصد وجود دارد، چرا بانک مرکزی اقدام به جریمه بانک‌ها با نرخ 34 درصد می‌کند؟ چرا بانک مرکزی با وجود اهرم نظارتی و اجرایی کامل بر بانک‌ها، چرا اقدامی جدی در بانک‌های مختلف صورت نمی‌گیرد؟چرا نرخ سود بانک‌ها به رقم 30 درصد که برخلاف پارامترهای حرکت در مسیر تولید و... است، رسیده ؟ دیگر زمان دادن وعده‌ها و گفتن نقطه نظرات کلی و کلیشه‌ای برای برخی از نامزدهای انتخاباتی، گذشته است و به بازار سرمایه وزن نمی‌دهد، قطعاً چنانچه کسی قصد جلب حمایت بازار سرمایه را دارد باید، برنامه ریزی و طرح‌های خود در این زمینه را ارائه دهد و به بیان جزئیات و راهکارهای اصلاحی بپردازد، چرا که صحبت کردن از درد در این عرصه بدون درمان دیگر فایده‌ای ندارد. چرا که فعالان این بازار به خوبی به مشکلات واقف هستند، اما نیاز به نسخه درمان است. قطعاً اعلام مشکلات و چالش‌های بازار سرمایه و بورس، از سوی کسانی که پیش از این در حوزه‌ای دیگر مسئولیتی داشته‌اند و اقدامی نکرده‌اند، فقط در دایره وعده و شعار قابل بررسی است و بیانگر این است که هنوز هم دغدغه این بازار را در حد حرف دارند و امری واضح است، اما با وجود این باز هم بازار سرمایه چنانچه نسخه درمان مطلوبی از سوی نامزدهای انتخاباتی ببینند از این امر استقبال می‌کنند.

مطالبات فعالان بازار سرمایه از کاندیداها

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مطالبه فعالان بازار سرمایه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این است که اعلام کنند؛ درباره اموری چون؛ نرخ بهره، نابسامانی و ناترازی بانک‌ها و... چه برنامه‌ای دارند، چه سیاست و طرحی برای حل نابسامانی پالایشگاه‌های کشور که در حال زیان دهی است چیست؟ یا اینکه سیاست‌های تشویقی آنها برای بازار سرمایه چیست؟ معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها و در نهایت کمک آنها به ارزآوری برای کشور و... چیست؟ فاصله دلار نیمایی و آزاد را چگونه مدیریت می‌کنید؟چرا ارز شرکت‌های صادراتی را با نرخ نیمایی به فروش می‌رسانید، مگر این ارز متعلق به فرد یا نهاد یا سازمان خاصی است؟

تسلط خود به بازار و اقتصاد را با برنامه اعلام کنید

او با بیان اینکه درد و مشکلات از سوی مسئولان شناخته شود خوب است، اما دیگر بیان دردها و چالش‌ها کافی است، مسئولان در سطوح مختلف باید درمان ارائه کنند و الان در زمان انتخابات ریاست جمهوری باید به شکل تخصصی با برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان و اهل فن به بررسی آرا و نظرات در این خصوص بپردازند و راه حل مطلوب در این زمینه را ارائه دهند و برنامه‌های خود را در رسانه‌ها تشریح کنند که مسلماً اهرمی تعیین کننده برای مشاهده میزان تسلط کاندیداهای انتخاباتی و همچنین فرصتی برای انتخاب بهتر رای دهندگان است. عمیدی معتقد است: اشراف و تسلط نامزدهای انتخاباتی و همچنین شفافیت در عملکرد آنها از جمله گزینه‌هایی است حتماً می‌تواند به مردم در پروسه رای دهی کمک کند. او راهکارهای موجود برای بهبود بازار سرمایه در دولت چهاردهم گفت: زمینه فعالیت مناسب در دولت چهاردهم به نظر من مطلوب است اما تاکنون عزمی در این خصوص وجود نداشته است و به نظر من انتخاب وزرای مناسب برای دولت به ویژه در بخش تولید، مانند صمت، اقتصاد، بانک مرکزی و... می‌تواند باعث سیاست‌گذاری‌های خوبی را به دنبال داشته باشد در غیراینصورت ادامه فعالیت دولت چهاردهم بر اساس شعار و وعده‌های کنونی هیچ دستاوردی جز وعده و شعارزدگی به دنبال نخواهد داشت.

بازار در شرایط تعطیل قرار دارد

بر اساس این گزارش؛ روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: واقعیت این است که بازار در شرایط تعطیل قرار دارد و اگر دست سازمان در این مورد باز بود که بازار را تعطیل اعلام کند تا شرایط ثابت شود، وضعیت می‌توانست از حالت کنونی بهتر باشد. عملا در شرایطی که خریدار انگیزه‌ای نداشته‌باشد، به این منجر می‌شود که بازار روزی ۲‌ درصد افت کند و ممکن است که این وضعیت تا انتخابات ادامه پیدا کند. وی ادامه‌داد: متاسفانه این یکی از مشکلات بزرگ نظام اقتصادی ماست که به اشخاص بسیار وابسته است و اینکه چه کسی قرار است فرمان را به‌دست بگیرد، بسیار در آینده اقتصاد تعیین‌کننده است. آنقدر حرکت‌های غیرکارشناسی از دولتمردان در این مدت سر زده که سرمایه‌گذاران و اهالی بازار سرمایه دست نگه‌داشته‌اند تا ابتدا از آینده سیاسی مملکت آگاه شوند. طبیعی است که با نرخ بهره ۴۰ درصدی، اوراق گواهی‌سپرده‌ای که از ۲۳‌ درصد سپرده یکساله به ۳۰‌ درصد رسیده و  کسی مسئولیت آن را هم نمی‌پذیرد و در کنار آن اتفاق‌هایی که قرار بود بیفتد و بازار به آن‌ها امید بسته بود، اما محقق نشد، بازار را در بیم و ناامیدی قرار داده‌است.

پیش بینی بازار سرمایه تا دولت بعدی

شریعتی گفت: سهامداران در حال‌حاضر مطمئن شدند که حداقل تا روی کار آمدن دولت بعدی اتفاقی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد و به‌زودی تصمیمی اتخاذ نمی‌شود. به‌نظر سازمان چاره‌ای جز محدود‌ کردن دامنه‌نوسان نداشت، اما بازار از فروشنده سنگین رنج نمی‌برد، از ترس سرمایه‌گذار و نبود خریدار رنج می‌برد. هر دو هفته یکبار صحبتی از نرخ ارز می‌شود، چندین سامانه نیما به‌وجود آمده و شاهد به‌هم ریختگی ناشی از چند دستگی تفکر در دولت هستیم و در حال‌حاضر نیز فضا، فضای انتخابات شده و اصل سرمایه‌گذاری کشور رها شده‌است. شاید درست این بود که سازمان بورس دامنه‌نوسان را محدود نکند و به‌جای آن حجم مبنا را به اندازه شناور شرکت بالا ببرد، به این‌صورت کسی در این شرایط قرار نمی‌گیرد که نتواند سهام خود را نقد کند و شاید خریدار انگیزه بگیرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار