| کد مطلب: ۱۱۲۲۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

علل حمله به مسعود پزشکیان

دستان خالی دلواپسان برای تخریب

آرمان ملی- حمید شجاعی: تخریب و هجمه رویه واحد اصولگرایان تندرو و دلواپسان در قبال مخالفان خود است. حال این اقدام در قبال جریان مقابل یعنی اصلاح‌طلبان باشد که همیشگی و ادامه‌دار بوده و هست، چه در قبال جریان میانه‌رو خودی که آنها را به جهت برخی رویکردهای مخالف خود مورد هجمه و تخریب قرار دهند.

دستان خالی دلواپسان برای تخریب

تفاوتی هم نمی‌کند که این رویه در انتخابات مجلس باشد یا ریاست جمهوری آنها ماموریت خود را با اهداف تعیین شده و مشخص انجام می‌دهند. اما پس از ماجرای انتخابات هیأت رئیسه مجلس که قرار بود نوعی تسویه حساب میان طیف قالیباف و تندروها باشد که با شکست کامل آنها به پایان رسید؛ حال سرو کله تندروها در انتخابات ریاست جمهوری پیدا شده و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و مشخص شدن 6 نفر پایانی خط آتش خود را بر روی مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان گشوده‌اند و درصدند به هر نحو ممکن او را تخریب کنند. جالب اینکه از قضا پزشکیان پیشینه‌ای سالم و پاک دارد و چیزی برای تخریب و هجمه کردن ندارد که تندروها بخواهند آن را دستاویز حملات خود قرار دهند. نکته اینجاست که بسیاری از اصولگرایان پزشکیان را فردی با متانت، متین، صادق و راستگو می‌‌شناسند. چرا که وی چه در دوره وزارت و چه در دوره نمایندگی هم به نحوی عمل کرده که کمتر حاشیه‌ای پیرامون وی ایجاد شود که مخالفان بخواهند تصور تخریب او را داشته باشند. لذا امروز هم تندروها از بس چیزی برای حمله و هجمه به پزشکیان ندارند یا به رو به حرف‌های سطحی می‌آورند یا به آرشیو صحبت‌های او در مجلس یا زمان  وزارتش می‌روند تا ببینند در کجا چه صحبتی کرده تا اول  و آخر صحبت را بزنند و چیزی را استخراج کنند تا بتوانند او را مورد هجمه قرار دهند. مثلا نگاهی به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در تخریب پزشکیان نشان از دست خالی تندروها در این مساله است. جایی‌که زاکانی می‌گوید: «بنده نماینده بودم و یکی از آقایان نامزدهای کنونی وزیر بهداشت بود. متوجه خطا در آزمون دستیاری شدم و درخواست اطلاعات کردم، پاسخ ناقص دادند و مجبور به تحقیق و تفحص شدیم. معلوم شد آن زمان سوالات آزمون دستیاری را نفری ۳۰ میلیون تومان فروخته بودند و ۲۱ نفر در دادگاه محکوم شدند، اما آقای وزیر یا بی‌اطلاع بود یا از یک بی‌عدالتی محض دفاع می‌کرد.» این نهایت تخریبی است که دلواپسان می‌توانند علیه پزشکیان داشته باشند. یا توئیت اخیر حمید رسایی که نوشته است: ‌«پزشکیان فقط یک لولوی جذاب، برای ترساندن بدنه و اجماع همه پشت‌سر کسی است که ۲۰ سال است می‌خواهند رئیس‌جمهور شود، ولی مردم نمی‌خواهند.» جالب اینکه پزشکیان آنقدر سفید است که اصطلاحا تخریب‌خور نیست اما آنچه مسلم است جریان تمامیت خواه و تندرو صرفا خود را حق و سایرین را باطل می‌بینند  و این حق را برای خود قائل هستند که با سند یا بی‌سند افراد را تخریب و ترور شخصیت کنند و مورد اتهام ، افترا و تخریب قرار دهند.

* علل تخریب پزشکیان

اما پرسش مهم اینجاست که چرا فرمان تخریب علیه پزشکیان صادر شده است؟ پاسخ به این پرسش مستلزم در نظرگرفتن چند موضوع  مهم است که اگر آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم علت این هجمه‌ها علیه تک کاندیدای اصلاح‌طلبان را در خواهیم یافت. موضوع نخست بحث حمایت تام و تمام اصلاح‌طلبان از پزشکیان است که اجماع واحد آنها را پشت وی شکل داده و این احتمال می‌رود که اگر شرایط به همین نحو پیش برود  و همین انشقاق در میان اصولگرایان وجود داشته باشد پزشکیان و اصلاح‌ طلبان از این زمینه برای برد خویش استفاده کنند. مساله دوم بحث نوع نگاه جامعه است. بسیاری معتقدند که اگر پزشکیان بتواند با حرف‌های تازه و جدید مردمی که تمایلی به حضور در انتخابات ندارند را متقاعد به حضور پای صندوق‌های رای کند و در جامعه موج ایجاد کند به خوبی می‌تواند با گرفتن رای مردم راهی پاستور شود. از سوی دیگر برخلاف انتخابات سال 1400 که محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی در مقابل کاندیداهای پوششی رقیب حاضر بودند  و از قدرت و نفوذ کلام برخوردار نبودند؛ اما پزشکیان هم از اطلاعات لازم برخوردار است و هم قدرت کلام بالایی دارد و می‌تواند در مقابل حملات مستقیم مقابل کاندیداهای پوششی بایستد. در نهایت نیز اینکه جریان مقابل از احتمال ایجاد موج از سوی پزشکیان در جامعه واهمه دارد  و لذا مجموعا با تخریب پزشکیان درصدد است تا از تاثیرات احتمالی وی بر جامعه کاسته و او را از صحنه بیرون کند.

*دفاعی از صحبت‌های اولیه

شامگاه یکشنبه مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و پاسخگوی سوالات مجری برنامه در مورد مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... بود. برنامه‌ای که پزشکیان در آن صحبت‌های خوبی مطرح کرد، اما آن طور که باید نتوانست رضایت اصلاح‌طلبان و جامعه رای آنها را برانگیزد و برخی حتی به این مساله واکنش نشان دادند. اما باید اذعان داشت که پزشکیان در برنامه‌های بعدی به مراتب بهتر خواهد شد و مسائل و مطالبی را مطرح خواهد کرد که جامعه را با خود همراه و اصلاح‌طلبان را نیز متقاعد خواهد نمود. چه اینکه حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «اینکه اگر کسانی انتظار دارند که پزشکیان با  حاکمیت تقابل بکند، روشن است که پزشکیان اهل این کار نیست. چون پزشکیان 30 سال است که درباره حساس‌ترین موضوعات کشور مثل رخدادهای ٨٨ و پاییز ١۴٠١ صریحا موضع گرفته، ولی حتی یک‌دفعه احساسی نشده است. اگرچه پزشکیان در گفت‌وگوی ویژه خبری خیلی بهتر می‌توانست حرفش را بزند، ولی در همین مصاحبه این را با صراحت و صداقت نشان داد که قرار نیست اگر رای بیاورد با  حاکمیت مقابله کند. راهبردی که قابل دفاع است. چون در شرایط فعلی هر کسی رئیس‌جمهور شود باید بتواند با همکاری حاکمیت و مردمی که رای می‌دهند مشکلات معیشتی، سیاست خارجی، محیط‌زیست و بوروکراسی متورم و ناکارآمد را حل کند.»

*تخریب پزشکیان طبیعی است

یک فعال سیاسی در خصوص علت تخریب‌ها علیه مسعود پزشکیان اظهار داشت: اینها طبیعی است؛ وقتی جریان اصولگرا اینگونه به جان خودشان افتاده‌اند و همین الان نیز همدیگر را می‌زنند نباید انتظار داشت که به جریان رقیب حمله نکنند. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: آقای پزشکیان در حال پدیده شدن در انتخابات است و طبیعی است که تحمل‌کردن آن کار سختی باشد و  جریان بداخلاقی که بین اصولگراها وجود دارد و من 30 سال است آنها را می‌شناسم که از هر تلاشی برای تخریب رقبا کوتاهی نمی‌کنند الان نیز مجددا به روشن کردن توپخانه‌هایشان کرده‌اند. هر چند که اگر آنها تخریب نکنند که اسم‌شان تندرو نیست. وی افزود: جریان اصولگرا دنبال حفظ موقعیت خود است و حتی اگر آن تخریب در طرف مقابل نیز تاثیر نگذارد کار خود را انجام می‌دهد.  به هر حال جریان تندرو می‌خواهد موجودیت خود را اثبات کند و جز تخریب کار دیگری نمی‌تواند، کند. هر چند که می‌بینیم بیشترین تخریب‌ها دستکم در فضای مجازی از سوی برخی اصلاح‌طلبان  انجام می‌شود.  وی اضافه کرد: هر چه وضعیت آقای پزشکیان رو به‌ بهبود برود قطعا کاندیداهای جریان اصولگرا احساس خطر بیشتری خواهند کرد  و فشار روی آنها بیشتر خواهد شد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار