| کد مطلب: ۱۱۲۲۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از رفتار شائبه‌بر‌انگیز انتخاباتی برخی مسئولان

ترک میز خدمت برای میز قدرت؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: این روزها شاهد اتفاقات عجیبی هستیم، اتفاقاتی که کام جامعه را تلخ کرده است، اتفاقاتی که سوالات زیادی در اذهان ایجاد کرده و پاسخی به آنها داده نمی‌شود. انتظار جامعه از افرادی که مسئولیتی را برعهده می‌گیرند یا مسئولیتی به آنها سپرده می‌شود، انجام تعهدات، پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف و به‌تبع آن، بهبود کیفیت زندگی اقشار مختلف است. پر بیراه نیست ترک کار برای رسیدگی به امور دیگر سبب نارضایتی می‌شود و اعتماد‌ها را کاهش می‌دهد مانند اقداماتی که برخی مسئولان در مقطع کنونی کرده‌اند. بدون شک انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از اهمیت زیادی برخوردار است و شخصیت‌هایی خود را دارای توانایی جلوس بر این کرسی می‌دانند که کاندیدا و تایید شدند اما برخی از این کاندیداها دارای مسئولیت‌های با اهمیتی هستند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

 ترک میز خدمت برای میز قدرت؟

*شهردار و معاونش  در مرخصی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران کاندیدای تایید شده انتخابات  ریاست جمهوری است؛ همگان به‌خوبی می‌دانند شهر تهران با مشکلات زیادی مواجه است که رای اعضای شورای شهر به زاکانی با هدف حل این مشکلات بود اما او به فکر کرسی بالاتری به‌نام ریاست جمهوری است و 21 خرداد بسیار ساده اعلام کرده است که از فردا صبح مرخصی می‌گیرد! آیا انتخاب او به‌عنوان شهردار برای رسیدن به دولت بود یا حل مشکلات مردم؟! آیا پذیرفته است برای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، امور پایتخت را رها کرد و به مرخصی رفت؟ قابل تامل‌تر اینکه علیرضا زاکانی در حکمی لطف‌ا... فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرده بود یعنی علاوه بر خودش، معاونش را هم به‌جای رسیدگی به کار مردم تهران، درگیر امور انتخاباتی کرد! تاسف‌بارتر آنجاست که زاکانی می‌گوید: «هرکسی بخواهد کار کند باید از فردا مرخصی بگیرد و تشریف بیاورد.» این جملات سبب حیرت همگان و این سوال مطرح شد که اگر قرار بود کار برای رسیدگی به امور انتخاباتی و حمایت از یک کاندیدا تعطیل شود، پس چرا شعار خدمت سر داده شد؟

*معاون دولت یا رئیس ستاد انتخابات

در اقدام قابل تامل دیگری، معاون دولت شهید رئیسی هم رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی شد! محسن منصوری، معاون اجرایی دولت سیزدهم، با انتشار پیامی در فضای مجازی خبر منتشر شده در مورد انتصاب به‌عنوان رئیس ستاد سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، را تایید کرد. برخی او را سهمیه جبهه پایداری در دولت سیزدهم می‌دانند. خبرآنلاین در زمان انتصاب او به معاون اجرایی دولت نوشته بود: «محسن منصوری، متولد خردادماه سال ۱۳۶۳ در شهرستان ورامین است که کارشناسی مکانیک (گرایش ساخت و تولید) را از دانشگاه شهید رجایی تهران و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه تهران گرفته است. اما او چگونه پله‌های مراتب اداری را در نظام قدرت طی کرد و اکنون او به قدرتی دست یافته که در دوره ریاست جمهوری احمدی‌‌نژاد، به اسفندیار رحیم مشایی یعنی تکیه بر صندلی ریاست نهاد ریاست جمهوری اختصاص داشت؟» او ظاهرا اکنون به فکر مناصب بالاتری با حمایت از سعید جلیلی است اما این ابهام وجود دارد که آیا منصوری نمی‌داند در شرایطی که دولت فاقد رئیس است، او در جایگاه معاون وظیفه رتق و فتق امور دولتی را دارد و چگونه به‌راحتی برای ریاست ستاد جلیلی از دولت مرخصی می‌گیرد؟

*قانون چه می‌گوید؟

طبق مصوبه مجلس، انجام هر گونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دولت و اشخاص حقوقی وابسته به آن‌ها در ساعات اداری ممنوع است. در ماده 59 قانون انتخابات آمده است: «انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص حقوقی وابسته به آنها در ساعات اداری و همچنین هرگونه استفاده از امکانات، جایگاه، نام، مقام یا موقعیت اداری و سازمانی توسط کارکنان نهادهای مذکور برای فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و مرتکب به مجازات نقدی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و انفصال موقت از خدمات دولتی از شش ماه تا یکسال محکوم می‌شود.» مرخصی معاون اجرایی دولت شاید نوعی دورزدن قانون برای فعالیت انتخاباتی باشد اما نباید فراموش کرد که رهاکردن امور محوله برای پرداختن به امور انتخاباتی موضوعی نیست که در اذهان  مردم حک نشود!

*قالیباف قول داده بود، اما...

در روزهای اخیر جلسه سران قوا به میزبانی سرپرست ریاست جمهوری و با حضور روسای دیگر قوا، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر کشور، برگزار شد. این جلسه درحالی برگزار شد که محمدباقر قالیباف درحالی‌که کاندیدا انتخابات ریاست‌جمهوری، در این جلسه حضور داشت. حضور او گرچه از جایگاه رئیس مجلس است اما با شائبه‌ها و انتقاداتی همراه است چرا که او کاندیدای ریاست جمهوری است و این حضور به نوعی جنبه تبلیغاتی دارد. از سوی دیگر قالیباف به‌خوبی به تبعات ترک مجلس آگاه بود چنانکه احمد بخشایش اردستانی، نماینده اردستان در مجلس دوازدهم و عضو فراکسیون مستقلین درباره قول محمدباقر قالیباف به مستقلین گفت: «انتخاب شدن و انتخاب کردن حق هر فرد ایرانی است و هر کسی می‌تواند انتخاب شود ولی چون من عضو موسسه فراکسیون مستقلین هستم و از زبان آقای نوری قزلجه شنیدم که ایشان قول دادند، طبیعتا به آقای نوری قزلجه بها می‌دهم و احساس می‌کنم آقای قالیباف قول داده است که کاندیدا نشود و در مجلس بماند.» وی اظهارکرد: «اگر آقای قالیباف چنین قولی داده باشند این وفای به عهد خیلی اهمیت دارد و اگر کسی مساله به این مهمی را رعایت نکند، در آینده خیلی از قول‌هایش را زیر پا خواهد گذاشت اما اگر واقعا ایشان قولی نداده باشد، حق دارد که کاندیدا شود و خودش را در معرض رأی مردم قرار دهد و این یک بحث دیگر است.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار