| کد مطلب: ۱۱۲۲۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

شکل گیری دولت عقلانی

آغاز انتخابات زودهنگام در ایران چشم اندازی از امید و حرکت را متبلور کرده است. به گونه‌ای که روند شکل‌گیری دولت جدید می‌تواند بر زخم‌های ناشی از تحمل سختی را برای مردم ترمیم کرده و با افزایش مشارکت خیره کننده به عنوان آسیب‌های سیاسی تجربه شده، فصل جدیدی را برای توسعه رقم بزند.

 بررسی حضور گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نویدبخش توجه جامعه و بازگشت به مشارکت بالا برای انتخاب جدید و شکل دادن به سیاستی جدید دارد. آنچه اکنون حائز اهمیت است، ابتدا؛ بازتولید سرمایه اجتماعی و امید و اثربخشی بدنه جامعه بر تحولات و تغییر برای ایران بزرگ و سرافراز است که حضور گسترده از تمامی طیف‌ها و سلیقه‌ها همین طور گروه‌ها و احزاب می‌تواند بر این موضوع صحه گذاشته و امید آن می‌رود که با توجه به خواست مردم جامعه این بار سرافراشته و نقش و سرنوشت خود را به دست خود نه به دست شعار و عملیات روانی شکل دهد. دوم اینکه توجه به گزینش جامعه برای نظام تعیین کارگزار به گونه‌ای باشد که یک دولت عقلانی با شاخص‌های تعامل، ترمیم، بهبود، احترام، به کارگیری نخبگان و حذف نگرانی‌ها توام باشد. بی‌شک این می‌تواند براساس یک دولت عقلانی که کمتر بر شعار، هیجان و ایدئولوژی تندروی استوار باشد، قابل تعیین است.

در این میان، کاهش آسیب پذیری‌های بین‌المللی، افزایش تعاملات جهانی، رفع تحریم‌ها، ایجاد جایگاه بین‌المللی نوین برای ایرانی قدرتمند در کنار کاهش آسیب پذیری‌های اقتصادی، بازتولید سرمایه اجتماعی با اتکا به خواست مردم و زمینه‌سازی کسب و کارهای پررونق می‌تواند ابتدایی‌ترین اقدامات برای بازتولید ایران قوی باشد. روشن است که مردم طی سالیان گذشته دچار مشکلات بسیاری شده و امید در دل جوانان کاهش یافته است. دولت عقلانی روند امید آفرینی جدید با زمینه‌سازی ظرفیت‌های اعتلای جوانان به‌خصوص توجه و احترام به خواست‌ها قابل شکل گیری هست.

آسیب پذیری‌های ناشی از مسکن، اشتغال، درآمد خانوار، حقوق بسیار پایین خادمان ملت و کارکنان دولت، بی‌توجهی به خواسته‌های آنان، تسویه حساب‌های حزبی که باعث شکل گیری مشکلات برای مردم شده است، اکنون می‌تواند با یک دولت عقلانی اعتلا پیدا کرده و زمینه توسعه و نه تسویه را به ارمغان آورد. امروز بدنه جامعه ایران خواستار تحول و عقلانیت است. نمود این امر، دوری از هرگونه هیجان، تهمت، توهین و تمرکز بر مسیر توسعه است. انتخاب امروز باید نه براساس تسویه حساب، نه هیجان، نه شعار، بلکه توجه به واقعیت‌های جامعه، خواست ملت، کثرت گرایی، احترام به اقلیت‌ها، حفظ حقوق مردم و در نهایت فقط برای بهبود شرایط و ترمیم زخم‌های جامعه صورت پذیرد. زخم‌هایی که اکنون عمق پیدا کرده و نیازمند جراحی هستند. لذا، دولت عقلانی دارای مختصات، دانش، ضد هیجان، برنامه‌ریز، کثرت‌گرا، نخبه‌گرا، فن‌پرور و سابقه آنان در تلاش برای این اهداف است. امروز جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند تکلیف برابر و شفاف سازی در برابر فساد گسترده است.

 

* دکتر حامد روشن چشم

 تحلیلگر مسائل سیاسی

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار