| کد مطلب: ۱۱۲۲۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اثر انتخابات بر پرونده هسته‌ای را بررسی می‌کند؛

پزشکیان متفاوت از دیگر کاندیداها

آرمان ملی- احسان اسقایی: پزشکیان تا این لحظه توانسته است با فاصله زیادی از رقبا؛ فضای مجازی را به‌دست گیرد. البته این در معنای جلو افتادن وی از سایر نامزدها در جذب آرا نیست. چرا که او هنوز در امور کلیدی نظریات خود را مطرح نکرده است. یکی از این موارد که پزشکیان باید در ارتباط با آن موضع خود را مشخص کند، چالش‌های سیاست خارجی است. شرایط او هم اینک همانند روزهای اول تایید صلاحیت روحانی در دور اول انتخابات است.

پزشکیان متفاوت از دیگر کاندیداها

هرچند حمایت خاتمی از روحانی توانست آرای او را با جهش روبه‌رو کند اما زمانی که حسن روحانی کلید را از جیبش بیرون آورد و مدعی شد با کلید تعامل با جهان می‌تواند از چالش هسته‌ای و تحریم‌ها عبور کند طبقات خاکستری جامعه نیز به او تمایل نشان دادند. اکنون نیز پزشکیان در شرایط مشابهی قرار گرفته است. بدنه اصلاح‌طلب جامعه مدتی است از صندوق‌ها فاصله گرفته اما اکنون در حال کنار آمدن با رای دادن به او هستند و با توجه به اینکه احزاب اصلاح‌طلب نیز به صورت کامل از او حمایت کردند می‌توان انتظار داشت که پزشکیان بتواند بخش قابل توجهی از آرای تشکیلاتی اصلاح‌طلبان را به خود اختصاص دهد اما این آرا کافی نیست که او بتواند پیروز میدان شود لذا نیازمند تحرک جدی در برخی حوزه‌های چالش برانگیز است. حوزه هسته‌ای و تلاش دولت آینده برای لغو تحریم‌ها می‌تواند این شرایط را برای پزشکیان بهبود بخشد.

*صحنه مناظره‌ها

همه چیز البته به توجه مردم به مناظره‌های انتخابات بستگی دارد. این مناظره‌ها خصوصا در بخش سیاست خارجی به رقابت چالش برانگیز بین سعید جلیلی و پزشکیان تبدیل خواهد شد. در این معنا که دو دیدگاه متفاوت در پرونده هسته‌ای باید نوع مدیریت این پرونده را مشخص کنند. البته شرایط برای پزشکیان کمی پیچیده است. در این معنا که او تنها نباید مچ جلیلی را روی میز بزند بلکه سه کاندیدای دیگر نیز در اینجا تلاش خواهند کرد که از شکستن مچ جلیلی جلوگیری کنند. چرا که تمامی آنها خواستار ادامه وضع موجود هستند یعنی نوع تعامل دولت روحانی در پرونده هسته‌ای را نپسندیده و بر دیدگاه دولت سیزدهم در پرونده هسته‌ای تاکید دارند.

*لزوم حمایت از مذاکره با اروپا

آنچه اکنون در پرونده هسته‌ای شاهد آن هستیم آغاز روند به نتیجه رساندن مکانیزم ماشه علیه ایران در پرونده هسته‌ای است. در اینجا چه بپذیریم و چه نه نتیجه انتخابات بر نوع نگاه اروپایی‌ها به ادامه مذاکرات و یا فعال کردن مکانیزم ماشه اثر‌گذار است. هر چند در ایران تصمیمات مهم در ارتباط با پرونده هسته‌ای از دل بحث‌ها و گفت‌وگوهای شورای عالی امنیت ملی خارج می‌شود با این  وجود از نگاه ژورنالیستی، در این معنا که اگر خروجی انتخابات شخصی مانند سعید جلیلی باشد که به هیچ وجه مذاکره طبق روال دولت های یازدهم و دوازدهم را بر نمی‌تابد، غربی‌ها مشخصا این برداشت را از انتخابات خواهند کرد که مذاکراتی مانند دوران احمدی‌نژاد ادامه خواهد داشت چرا که مذاکره کننده آن روز اکنون رئیس‌جمهوری ایران اسلامی است. رئیس‌جمهور شدن زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نیز پیامی مشابه را به غرب منتقل می‌کند. می‌ماند احتمال رئیس‌جمهور شدن آقای قالیباف که شاید در صورتی که او سکان دستگاه اجرایی را در دست بگیرد غربی‌ها به دیده تردید به مذاکرات نگاه نکنند هر چند مسیری که او برای مذاکره کنندگان هسته‌ای در مجلس  ایجاد کرد، خروجی وضع موجود را در ذهن‌ها به تصویر می‌کشد. اما با پیروزی پزشکیان مسیری متفاوت در مذاکرات هسته‌ای برای غرب به تصویر کشیده خواهد شد که البته ادامه این فضای ذهنی نسبت به ایران باز هم نیازمند تصمیم در  نهادهای عالی در تهران است و حتی اگر غربی‌ها عجله‌ای در فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران داشته باشند برای مدتی آن را با تاخیر روبه‌رو خواهند کرد.

*حمایت ظریف از پزشکیان

در خبرها آمده است که محمدجواد ظریف با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس»، حمایت خود از مسعود پزشکیان را اعلام کرد. این حمایت با هشتک برای ایران و تصویری از حضور پرشور مردم منتشر شده است. زمانی که فردی مانند ظریف از پزشکیان حمایت می‌کند نه تنها آرای خود را که بر اساس برخی نظر سنجی‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است را به سبد پرشکیان می‌ریزد بلکه افکار عمومی را به نوعی به سمتی هدایت می‌کند که مسیری که پزشکیان قرار است برای رفع تحریم‌ها در نظر گیرد، مسیری متفاوت از سایر کاندیداها خصوصا کاندیداهای انقلابی است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار