«آرمان ملی» از چالشها و اعتراضات کامیونداران گزارش میدهد
گشایش صادرات در انتظار ویزای کامیونداران
آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: اعتراض کامیونداران نسبت به سهمیه ناچیز سوخت خود، از جمله مشکلاتی است که ناوگان حمل و نقل کشور را با چالشهایی مواجه میسازد، این مشکل در اردیبهشت ماه سال جاری نیز با وعده برگزاری جلسات با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شهرداریها از سوی جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و حل شدن این مشکل، خاتمه یافته تلقی شد، اما از اوایل هفته جاری جمعی از رانندگان کامیون در سیرجان و برخی از شهرها مجدداً نسبت به این امر اعتراض کردند و خواستار توجه جدی به این امر شدند، هر چند پیش از این معاون وزیر نفت با بیان اینکه سهمیه سوخت بر اساس پیمانهای و جدول سهمیه پایه و جدول پیمایش اختصاص مییابد، مشکلات کامیونداران را در این حد و اندازه قابل بررسی دانسته بود که به زعم وی پایان یافته است. اما مسئولان در این حوزه مشکلات کامیونداران را به دلیل تعلیق بیمه سبز، عدم صدور ویزا برای کامیونداران ایرانی فراتر از آنچه در حال حاضر به آن پرداخته میشود میدانند که منجر به تغییر شغل و مهاجرت روزافزون کامیونداران و در نهایت زمین گیر شدن چرخه صادرات و... در کشور خواهد شد.
سایه تحریم بر سر تمدید تعلیق بیمه سبز
به گزارش «آرمان ملی»، کمبود سوخت، ناوگان فرسوده، عدم صدور ویزا و دیگر مشکلات ناشی از آن از جمله چالشی است که مدتهاست کامیونداران را با مشکلاتی مواجه ساخته است. رضا رستمی، رئیس کمیسیون ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با «آرمان ملی» دراین باره گفت: سهمیه سوخت کامیونداران بر اساس پیمایش از سوی شرکت نفت شارژ میشود و به نظر میرسد مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد مربوط به پیمایش بدون سند حمل و بارنامه باشد، در غیراینصورت سهمیه سوخت برای هر یک از کامیونداران در ناوگان رسمی حمل و نقل بر اساس آنچه مصوب شده انجام گردیده و در حقیقت این فرآیند به صورت اتوماتیک صورت میگیرد. او درباره مشکلات موجود برای برخی کامیونداران ترانزیتی گفت: با توجه به اِعمال تحریمهای صورت گرفته علیه ایران، بیمه سبز ایران همچنان معلق است و نگرانیها بابت تمدید این عدم تعلیق وجود دارد و رانندگان نیز با مشکلات فراوانی در این خصوص وجود دارد و در این راستا باید تلاش کنند تا به روشهای مختلف بیمه سبز از دیگر کشورها دریافت کنند که گاهی واقعی نیز نیست و برای تردد با مشکلاتی برخورد میکنند.
نشانههایی از رفع تعلیق بیمه سبز نیست
رئیس کمیسیون ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیونهای تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکههای بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ را تعلیق کرده است و اگر بیمه مرکزی ایران در مدت شش ماه تعلیق اعلام شده به تعهدات خود عمل کرده باشد، تعلیق برداشته میشود. اما اگر بیمه مرکزی به تعهدات خود عمل نکرده باشد و رایزنیهای لازم نیز انجام نشده باشد، احتمال دارد این تعلیق تمدید شود. نگرانی بخش خصوصی هم احتمال تمدید این تعلیق است. او با بیان اینکه بیمه سبز ایران از آغاز سال میلادی به مدت 6 ماه تعلیق شده است بیان کرد: بنا بر اعلام پیشین بنا بر این است که این تعلیق تا حدود 20 روز دیگر رفع شود که البته نشانههایی از رفع تعلیق به چشم نمیخورد و احتمالاَ این تعلیق ادامه مییابد و نگرانیها از این بابت وجود دارد که قطعاً افزایش هزینههای بیمه برای رانندگان و در نتیجه برای صادرکنندگان در چرخه صادرات را به دنبال خواهد داشت.
مهاجرت و عدم صدور ویزا برای کامیونداران
رستمی عدم صدور ویزا برای کامیونداران را یکی از دیگر مشکلات کامیونداران ذکر و بیان کرد: الان اکثر کشورها به دلیل تحریم به رانندگان کامیون ایرانی ویزا نمیدهند و در حال حاضر فقط ترکیه به صورت محدود اقدام به صدور ویزا برای کامیونداران میکند که به شکل معدود در حدود ماهی 80 عدد با مشکلات و موانع بسیار انجام میشود. او در ادامه از مهاجرت کامیونداران به دلیل موانع و مشکلات داخلی و خارجی از ایران خبر داد و گفت: نرخ مهاجرت کامیونداران کشور با توجه به موانع پیشرو افزایش یافته است و به این ترتیب ناوگان حمل و نقل کشور در این حوزه با مشکلاتی مواجه میشود که در صورت بیتوجهی به آن چرخه صادرات و واردات نیز با مشکل روبهرو میشود. او ضمن اشاره به مهاجرت بسیاری از کامیونداران به کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان و... گفت: بر اساس پیش بینیهای صورت گرفته در صورت استمرار روند مهاجرت کامیونداران، حجم کالاهای ترانزیتی و روند صادرات زمین گیر خواهد شد و به این ترتیب باید از کامیونهای خارجی که مستلزم پرداختهای بیشتر است استفاده کنیم که در نهایت به رقم نهایی صادرات و واردات افزوده خواهد شد. وی تنها راه حل ممکن را رفع تعلیق بیمه سبز ایران ذکر و بیان کرد: اگر ایران نتواند از تعلیق شورای بیمه سبز خارج شود، هزینههای حمل و نقل حتی تا 4 برابر هزینههای موجود افزایش مییابد و به نظر نمیرسد بیمه مرکزی با وجود تلاشهای صورت گرفته بتواند اقدامی کارگشا را انجام دهد و از آنجا که شرکتهای بیمه ایرانی بیمه سبز صادر نمیکنند، مشکلات کامیونداران همچنان باقی خواهد ماند.
افزایش مصرف سوخت و فرسودگی ناوگان حمل و نقل
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، درباره چالشهای فرسودگی ناوگان حمل و نقل جادهای کشور گفت: عمر ناوگان حمل و نقل جادهای کشور حدود 31 سال است که بیشتر از استانداردهای جهانی است و از این رو دولت باید با عزمی جدی در صدد نوسازی آن برآید که البته نیاز به سرمایهگذاری بخش خصوصی در این راستاست، البته قطعاً برون رفت از این چالش با حمایت دولت از بخش خصوصی انجام میشود که میتواند با درنظر گرفتن تسهیلات بانکی، کاهش یا حذف عوارض گمرکی و... انجام شود تا امکان خروج از مشکلات فعلی فراهم شود. او واردات کامیونهای کارکرده را به عنوان یک مُسکن و نه درمان ذکر و خاطرنشان کرد: مشکلات ناوگان حمل و نقل جادهای و ترانزیتی کشور با راهکارهایی مانند واردات کامیونهای چندسال کارکرده حل نمیشود، در حال حاضر حدود 438 هزار کامیون در حال فعالیت هستند که البته در صورتی که از سلامت و نوسازی عمر کمتری برخوردار بودند، میتوانستند پاسخگوی نیاز حمل و نقل کشور در این زمینه باشند، اما عمر کامیونهای موجود بیشتر از 31 سال است که باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده است. او نوسازی ناوگان حمل و نقل را عاملی در راستای بهبود شاخصهای زیست محیط، کاهش مصرف سوخت و... ذکر کرد که میتواند چرخه صادرات و حمل و نقل را نیز بهبود بخشد. به گفته رستمی مصرف سوخت کامیونهای فرسوده حال حاضر حدود 55 لیتر است که در مقایسه با کامیونهای نو با حدود 25 لیتر بیش از دوبرابر حد استاندارد است.
بر اساس این گزارش؛ مشکلات کامیونداران مدت هاست که باعث اعتراضات این گروه شده است که به گفته آنها تاکنون به صورت اساسی به آن پرداخته نشده است و از این رو چاره کار را در تغییر یا ترک کار و در پیش گرفتن راه کشورهای دیگر دانستهاند.
ارسال نظر