| کد مطلب: ۱۱۲۲۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش میدانی «آرمان ملی» از زمین‌های خاکی فاز ۸ پردیس که قرار بود خانه مردم شود

13 سال انتظار برای پردیس‌نشینی/ فیلم و عکس اختصاصی

آرمان ملی: از تهران که وارد شهر پردیس شوید، به فاز 8 که پا بگذارید، دو ورودی پیش روی شماست؛ ورودی امیرکبیر و ورودی امام رضا(ع)؛ از ورودی امام رضا واردشده، اواسط بلوار، دست چپ، تابلوی پروژه احسان را مشاهده خواهید کرد که البته الان به ایرالبرز تغییر نام داده.

13 سال انتظار برای پردیس‌نشینی/ فیلم و عکس اختصاصی

حالا دیگر سیزده سالی می‌شود که صاحبان 1469  واحدی، پول واریز کرده‌اند و باید خیلی زودتر از این‌ها واحدهای مسکونی خود را تحویل می‌گرفتند. الان و در همین روزها اگر به این مکان بروید خواهید دید که از همه واحدهای این پروژه،  تعدادی واحد  آماده شده و تازه آن هم به‌طور کامل ساخته نشده و به‌گفته اهالی این خانه‌ها، امکاناتی ندارد و به‌هیچ وجه آماده استفاده و البته زندگی نیست؛ باقی منطقه بعد از 13 سال به‌کلی، زمین خاکی است.

بیش از یک دهه انتظار برای خانه‌دار شدن

خانه‌دارشدن برای بسیاری از مردم ایران حالا دیگر به یک رویا بدل شده. رویایی که هراز چندگاهی و در زمان مدیریت هر دولتی با وعده‌ها، اعلام پروژه‌ها و ثبت‌نام‌هایی برای ساخت مسکن همراه بوده. پردیس با توجه به تازه‌ساز بودن آن و فاصله‌ای که با دسترسی‌های تهران دارد به‌لحاظ قیمت، یکی از گزینه‌های افراد بوده به این امید که با ثبت‌ نام در پروژه‌ها و پیش پرداخت پول، بعد از چند سال از مستاجری رهایی پیدا کنند هرچند باید مسافت طولانی رفت و برگشت تا تهران و همه مصیبت‌های دیگر آن را به جان بخرند. چند سالی که برای برخی از پروژه‌ها از جمله پروژه فاز8 پردیس از یک دهه هم عبور کرده.

بعد از سیزده سال به ما خاک تحویل داده‌اند!

افرادی که در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند به بهانه آخرین تجمعشان برای رساندن صدای اعتراض خود با «آرمان ملی» صحبت کرده‌اند. یکی از آن‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: تصورش را کنید بعد از سیزده سال به ما خاک تحویل داده‌اند!

آن‌ها می‌گویند که برای اعتراض مکان‌های زیادی رفته‌اند؛ مقابل شرکت مادرتخصصی عمران تجمع می‌کنند؛ مقابل وزارتخانه و جاهای دیگر تفاوتی ندارد. می‌گویند: برای اینکه در خیابان نباشیم و توی چشم نیاییم ما را به سالن سخنرانی‌ها و اجتماعاتشان می‌برند؛ آب خوردنی دستمان می‌دهند و وعده‌های توخالی‌شان را تکرار می‌کنند و خداحافظ تا روز دیگری این کار تکرار شود!

یکی دیگر از مالکان با اشاره به این‌که در روزهای گذشته متقاضیان و در واقع صاحبان این زمین‌های خاکی مقابل پروژه مسکونی چادر زده و بست نشسته‌اند تا اعتراض خود را بار دیگر اعلام کنند، می‌گوید که «نماینده‌های ما به این دلیل که برخی ویدئوها را به رسانه‌های خارجی فرستاده‌اند، نماینده‌ها دیگر حاضر نیستند که گفت‌وگو کنند.»

عکس 2

معلوم نیست مدیر پروژه کیست و پیمانکار چه‌کاره است!

از آن‌ها در خصوص پیگیری این پروژه معطل‌مانده سیزده ساله می‌پرسیم که در سال‌های ریاست‌جمهوری دولت‌های اخیر چطور پیگیری شده؟

اهالی خانه‌های ساخته‌نشده فاز 8، به ما توضیح می‌دهند که «در این سال‌ها هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و تنها وجه مشترک همه این سالیان، چشم‌گفتن مسئولان بوده و اینکه بروید، ما آماده می‌کنیم و بعد هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

آن‌ها به پیمانکار پروژه اشاره می‌کنند که گویا دفتر و محل کار او در شهر قم است و خودش هم ادعا می‌کند که از صاحبان پروژه طلبکار است؛ نه سمت خود را واگذار می‌کند و نه می‌سازد و نه می‌رود. از این‌طرف صاحبان پروژه می‌گویند که پول این شخص را داده‌اند و در این میانه این پیمانکار هم نمی‌رود و پیمانکار جدید هم نمی‌تواند کار را شروع کند.آن‌ها می‌گویند که نمی‌دانند قرار است این روال تا کی ادامه داشته باشد!

عکس 1

رنگ تابلوی پروژه هم پرید!

می‌پرسیم یعنی در این سیزده سال، با تغییر مدیران و روسای جمهور، مسئولان پروژه عوض نشده‌اند؟ یکی از معترضان توضیح می‌دهد که «به ما گفته‌اند این زمین پیش از این، معارض داشته و آن‌ها (به‌گفته خودشان) با دعوا و کلی حاشیه معارض را بیرون کرده‌اند و این اتفاق حدود سال‌های 93 و 94 رخ داده که تازه این پیمانکار سر کار آماده و تا حالا همین چند تا بلوک را ساخته‌اند که همین چندتا هم آماده نشستن نیستند.»

یکی از این افراد توجه ما را به تابلوی رنگ و رو رفته پروژه جلب می‌کند و می‌گوید: ببینید چقدر طول کشیده که خط و خطوط تابلوی ورودی پروژه زیر باد و باران و برف و گرما و سرما پاک شده و دیگر قابل خواندن هم نیست.

پول را کامل پرداخت کرده‌اند

از این اهالی معترض می‌پرسیم که تا حالا چقدر پول از آن‌ها دریافت کرده‌اند؟ به ما می‌گویند که پول ساختمان را از آن‌ها کامل و حتی اضافه هم گرفته‌اند چراکه می‌گویند یکسری از شما واحدهای سه‌خوابه دارید و باید پول اضافه بدهید.

خودشان هم نمی‌توانند خانه‌ها را بسازند چون پول ساخت را پرداخت کرده‌اند و با  قیمت روز باید بسازند که سیر صعودی دارد و از طرفی از وام دولتی 4درصدی دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد قرار بوده استفاده کنند و روال وام هم این‌گونه است که هر زمان بلوک‌ها و واحدها را ساختند، بانک وام را به آن‌ها می‌دهد.

افرادی که 13 سال است در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند اکثرا مستاجر هستند و در میان آن‌ها افراد سرطانی هم دیده می‌شود بیمارانی بی‌خانه و مستاجر و حتی بیکاری که حالا حتی دیگر نای تجمع هم ندارند

دیگر توان تجمع هم ندارند!

باتوجه به آن‌چه این افراد معترض و مالکان خانه‌هایی که هنوز ساخته ‌نشده‌اند، می‌گویند، در واقع همه آن‌ها که ثبت‌نام کرده بودند درگیر هستند به این دلیل که همان‌طور که گفته شد، همان چند بلوک محدود هم که در ظاهر ساخته شده‌اند آماده نیستند.

این افراد مدتی یکبار تجمع می‌کنند؛ شاید دو ماه یکبار و بیشتر و اکثرا مقابل ساختمان شرکت مادرتخصصی عمران که در ونک است جمع می‌شوند. مقابل وزارت شهرسازی هم تجمع کرده‌اند هرچند که می‌گویند آنجا به ما فضا نمی‌دهند و هیچ‌کدام این‌ها تا حالا هیچ فایده‌ای نداشته.

آن‌ها می‌گویند که قصد دارند طی گفت‌وگو با این رسانه، صدای خود را به‌گوش مسئولان برسانند.

افرادی که 13 سال است در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند اکثرا مستاجر هستند و در میان آن‌ها افراد سرطانی هم دیده می‌شود؛ بیمارانی بی‌خانه و مستاجر و حتی بیکاری که حالا حتی دیگر نای تجمع هم ندارند.

آن‌ها می‌گویند که چرا باید ما این‌طور طی سالیان طولانی هنوز گرفتار و درگیر تجمعات برای گرفتن حق خود و دریافت واحدهای کوچکی باشیم که پول آن‌ها را سال‌هاست پرداخت کرده‌ایم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار