| کد مطلب: ۱۱۲۲۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

اعضای دولت نباید شخصیت رئیسی را مصادره کنند

آرمان ملی- احسان انصاری: استراتژی اصولگرایان برای جلوگیری از تشتت در انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود؟ اصولگرایان بر سر اجماع روی گزینه‌هایی مانند جلیلی و قالیباف به چه نتیجه‌ای خواهند رسید؟آیا اعضای دولت رئیسی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند به دنبال ادامه دولت رئیسی هستند و دولت سیزدهم به اندازه‌ای کارآمد بوده که نیازمند تغییر نباشد؟

اعضای دولت نباید شخصیت رئیسی را مصادره کنند

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کرده است. واعظ آشتیانی معتقد است: «مشخص نیست کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند چه شاخص‌هایی برای خود تعریف کرده‌اند که تصمیم گرفته‌اند در انتخابات ثبت نام کنند.کسانی که نمی‌توانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند و تحلیل درستی از مناسبات سیاسی کشور ندارند چگونه مدعی هستند که می‌توانند یک کشور را مدیریت کنند؟شرایط به شکلی است که در شرایط کنونی در جریان اصولگرایی سه طیف با هم رقابت خواهند کرد. این در حالی است که در جریان اصلاحات نیز رقابت‌های درون گروهی وجود خواهد داشت. نکته مهم اینکه شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد و براساس مر قانون عمل خواهد کرد و به کسانی که صلاحیت مدیریت کشور را ندارند اجازه نخواهد داد در انتخابات حضور داشته باشند. البته شورای نگهبان نیز عاری از خطا نیست و ممکن است دچار خطا شود. همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشتباهاتی رخ داد که باعث گلایه مقام معظم رهبری شد » در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

* بین اصولگرایان چهره‌های زیادی برای ریاست جمهوری آینده ثبت نام کرده‌اند.تعدد کاندیدا در این جریان در نهایت به افزایش شکاف‌ها منجر نخواهد شد؟

درشرایط کنونی در جریان اصولگرایی دو جریان وجود دارد. این در حالی است که از بین اصلاح طلبان نیز چهره‌های زیادی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.اینکه80 نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند عارضه عدم تحزب است و به دلیل این اتفاق صورت گرفته که در کشور حزب به معنای واقعی وجود ندارد. بین کشورهای جهان کمتر کشوری را پیدا می‌کنید که80 نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند و خود را در شرایطی ببینند که بتوانند کشور را مدیریت کنند. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که ما فاقد یک تحزب کارآمد هستیم. اگر احزابی وجود داشت که در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی فعالیت داشتند و نمایندگی بخشی از جامعه را برعهده می‌گرفتند امروز به جایی نمی‌رسیدیم که80 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند و هر کسی خود را واجد شرایطی مدیریت کشور بزرگی مانند ایران بداند. این نقیصه باعث شده که80 نفر در انتخابات ثبت نام کنند و هرکدام نیز خود را اصلح‌تر از دیگران بداند. البته حضور این همه افراد در انتخابات به معنای آزادی نیز است. کسانی که تا دیروز مدعی بودند در جمهوری اسلامی آزادی وجود ندارد در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.سوال مهم در این زمینه این است که اگر آزادی وجود ندارد چرا در انتخابات ثبت نام کرده اید؟نکته مهم این است که مشخص نیست کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند چه شاخص‌هایی برای خود تعریف کرده‌اند که تصمیم گرفته‌اند در انتخابات ثبت نام کنند.کسانی که نمی‌توانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند و تحلیل درستی از مناسبات سیاسی کشور ندارند چگونه مدعی هستند که می‌توانند یک کشور را مدیریت کنند؟شرایط به شکلی است که در شرایط کنونی در جریان اصولگرایی سه طیف با هم رقابت خواهند کرد. این در حالی است که در جریان اصلاحات نیز رقابت‌های درون گروهی وجود خواهد داشت. نکته مهم اینکه شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد و براساس مر قانون عمل خواهد کرد و به کسانی که صلاحیت مدیریت کشور را ندارند اجازه نخواهد داد در انتخابات حضور داشته باشند. البته شورای نگهبان نیز عاری از خطا نیست و ممکن است دچار خطا شود. همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشتباهاتی رخ داد که باعث گلایه مقام معظم رهبری شد.

*به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود و احتمال رد صلاحیت گزینه‌های مورد نظر اصلاح طلبان رقابت اصلی انتخابات بین لاریجانی، قالیباف و جلیلی خواهد بود. تحلیل شما از این رقابت احتمالی چه خواهد بود؟

آقای قالیباف و لاریجانی دارای دفترچه عملکرد هستند و عملکرد آنها در گذشته قابل بررسی است. عملکرد آنها نیز در برخی زمینه‌ها قابل نقد و در برخی زمینه‌ها قابل دفاع است. شرایط درباره آقای جلیلی اما متفاوت است. واقعیت این است که شرایط امروز جلیلی مانند احمدی نژاد در سال1384 است. در واقع دفترچه جلیلی در شرایط کنونی تمیز است و چیزی روی آن نوشته نشده است؛ درست

مانند احمدی نژاد سال84. با این وجود آقای جلیلی دارای شاخصه‌هایی است که این شاخص‌ها می‌تواند در ادامه به وی کمک کند. مردم نیز به دنبال فردی می‌گردند که دفترچه آن کمتر مشکل داشته و اشتباهات کمتری داشته باشد. جلیلی نیز بدون دفترچه نیست و عملکرد آن در گذشته مشخص است. وی دارای ویژگی‌های شخصیتی است که می‌تواند فضایی را برای انتخابات و خودش ایجاد کند. زمانی که آقای جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی بودند نیز عملکرد قابل توجهی داشتند و مورد تأیید نظام نیز قرار داشتند. نکته مهم در این زمینه این است که مردم چه تصمیم خواهند گرفت و از بین این گزینه‌ها به چه کسی اقبال نشان می‌دهند. وضعیت آقای قالیباف متفاوت است. مقام معظم رهبری به صراحت عنوان کردند که نمایندگانی که در مجلس حضور دارند از مجلس به عنوان سکوی پرتاب خود استفاده نکنند. به همین دلیل نیز من بعید می‌دانستم که آقای قالیباف پس از آنکه توسط نمایندگان به عنوان رئیس مجلس نیز انتخاب شده قصد داشته باشد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند. واقعیت این است که قالیباف که چنین اقدامی انجام داده باید پیامدهای آن را نیز در آینده در نظر داشته باشد. به هر حال برخی نسبت به اقدام ایشان انتقاد دارند و در روزهای آینده بحث برسر این موضوع افزایش پیدا خواهد کرد. شرایط ثبت نام آقای قالیباف به شکلی بود که بسیاری از جمله نمایندگان مجلس نسبت به این اقدام متعجب بودند. آقای لاریجانی نیز دارای عملکرد12 ساله ریاست مجلس بوده که عملکرد ایشان در این زمینه نیز دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است.

درشرایط کنونی در جریان اصولگرایی دو جریان وجود دارد. این در حالی است که از بین اصلاح طلبان نیز چهره‌های زیادی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.اینکه80 نفر در انتخابات ریاست جمهور شرکت کرده‌اند عارضه عدم تحزب است و به دلیل این اتفاق صورت گرفته که در کشور حزب به معنای واقعی وجود ندارد. در بین کشورهای جهان کمتر کشوری را پیدا می‌کنید که80 نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند و خود را در شرایطی ببینند که بتوانند کشور را مدیریت کنند

*با ثبت نام برخی از اعضای دولت آقای رئیسی این شائبه در فضای انتخاباتی به وجود آمده که بخش‌هایی از جریان اصولگرایی به دنبال ادامه دولت شهید رئیسی هستند. آیا روندی که دولت سیزدهم در مدیریت کشور داشت نیازمند تغییر است و یا باید ادامه پیدا کند؟

واقعیت این است که ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی ممتاز آقای رئیسی متمایز از دولت ایشان است. سوال مهم این است که آیا همه اعضای دولت دارای شاخصه‌های ایشان هستند؟ شاید کسانی هم در دولت ایشان حضور داشته باشند که از ویژگی‌های ایشان برخوردار بودند. آقای رئیسی در زمینه اخلاقی و عملیاتی رئیس‌جمهور برجسته‌ای بودند. ایشان فردی صبور و توانا بودند که همه تلاش شان این بود که به کشور و مردم خدمت کند و در زمینه پیگیری و تلاش خستگی ناپذیر بود. با این وجود در دولت آقای رئیسی کمتر کسی وجود دارد که عملکرد آنها را ملاک قرار بدهیم که به عنوان رئیس‌جمهور بعدی کشور انتخاب شوند. ما باید مشخص کنیم که آیا قرار است سطح ریاست جمهوری را تنزل بدهیم و یا آن را ارتقا بدهیم؟ اگر قرار است سطح ریاست جمهوری را ارتقا بدهیم باید از افراد کارآمدتر و توانا برای مدیریت کشور استفاده کنیم. رئیس‌جمهور بعدی باید نسبت به عملکرد خود و اعضای کابینه اش مطالبه گری داشته باشد و از سوی دیگر توانایی‌های خود را به خوبی در مدیریت کشور نشان بدهد. واقعیت این است که در دولت آقای رئیسی افرادی وجود داشتند که شاخصه‌های لازم را برای مدیریت یک وزارتخانه نداشتند اما به عنوان وزیر انتخاب شده بودند. البته این به معنای آن نیست که آقای رئیسی نمی‌خواسته از افراد توانا در دولت خود استفاده کند و بلکه ایشان از افراد توانا نیز در کابینه خود استفاده کرده‌اند.البته این وضعیت در دولت‌های دیگر نیز وجود داشته و پس از جنگ تحمیلی با چالش شایسته سالاری مواجه بودیم. کار به جایی رسیده بود که افرادی که حتی در این کشور رئیس اداره نیز نبودند به عنوان وزیر انتخاب شدند. چنین تصمیماتی باعث می‌شود که کارایی یک وزارتخانه کاهش پیدا کند. اینکه اعضای دولت رئیسی فکر کنند مردم به خاطر آقای رئیسی به آنها رأی می‌دهند اشتباه است و مردم چنین کاری نخواهند کرد. محبوبیت آقای رئیسی به دلیل ویژگی‌های شخصیتی ایشان بوده است. به همین دلیل اعضای کابینه شخصیت آقای رئیسی را مصادره نکنند.

*اصلاح طلبان نسبت به انتخابات گذشته استقبال کمتری از ثبت نام داشتند و جز چهره‌های معدودی اغلب افراد برجسته اصلاح طلب ترجیح دادند در انتخابات ثبت نام نکنند. ارزیابی شما از رفتارشناسی جریان اصلاحات در انتخابات آینده چیست؟

واقعیت این است که اصلاح طلبان نیز مانند اصولگرایان هستند و دیگر چهره‌ای برای آنها باقی نمانده که بتوانند در انتخابات از وی حمایت کنند. البته کسی مانع ثبت نام اصلاح طلبان نشده و آنها می‌توانستند در انتخابات ثبت نام کنند. من فکر می‌کنم جریان اصلاحات نیز با همه ظرفیتی که در اختیار داشته در انتخابات حضور پیدا کرده است. اختلاف سلیقه محترم است اما اگر کسی ارزش‌های نظام را زیر سوال ببرد نباید نام آن را شجاعت گذاشت. کسانی که از هر دو جریان سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده‌اندآگاهانه وارد صحنه شده‌اند و همگی نیز برای پیروزی آمده‌اند.در شرایط کنونی هر کسی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود باید با برنامه ریزی مشکلات کشور را حل کند و این موضوع ارتباطی به اینکه رئیس‌جمهور آینده منتسب به چه جریان سیاسی است نخواهد بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار