| کد مطلب: ۱۱۲۱۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تلاش‌های اروپایی‌ها در شورای حکام علیه ایران

تصویب قطعنامه سیاسی آژانس

آرمان ملی- احسان اسقایی: اروپایی‌ها می‌کوشند شرایط را برای ایران سخت کنند. از چند روز قبل اعلام کرده بودند که قصد دارند پرونده ایران را به شورای حکام آژانس می‌فرستند. از این رو برخی از تحلیلگران که معتقد بودند اروپا به خاطر مساله اوکراین شمشیر را از رو بسته است حتی ممکن است روندها را در شورای حکام به سمتی ببرد که یک قطعنامه علیه کشورمان در ارتباط با همکاری ایران با بازرسان این آژانس صادر شود. البته از قبل اعلام شده بود که آمریکایی‌ها با این اقدام اتحادیه اروپا به علت آنچه مذاکرات تهران و آمریکا به واسطه کشورهای عربی اعلام شده است موافقت چندانی ندارد با این وجود شاهد بودیم که قطعنامه‌ای علیه ایران که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد در شورای حکام تصویب شد.

 تصویب قطعنامه سیاسی آژانس

*بیانیه تروییکا

نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت: اطمینان یافتن از اینکه ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، یک اولویت امنیتی مهم برای اتحادیه اروپاست‌. در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا نسبت به راهکاری دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران متعهد است. ما از تمامی کشورها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا عمیقا، نگران گسترش هشداردهنده برنامه هسته‌ای ایران است. ایران تا حد زیادی در حال فاصله گرفتن از تعهدات برجامی بوده و به طرز بازگشت‌ناپذیری در حال کسب دانش در این زمینه است. اتحادیه اروپا با نگرانی ویژه‌ای به تداوم انباشت اورانیوم غنی‌شده و توسعه زیرساخت‌های غنی‌سازی اوارنیوم از سوی ایران است. هیات اتحادیه اروپا گفت: ما، قویا، از ایران می‌خواهیم رویه نگران‌کننده هسته‌ای خود را تغییر داده و بدون تاخیر با تعهدات خود در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بازگردد. اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد که روند نصب تجهیزات راستی‌آزمایی و نظارت را تکمیل کند و به آژانس دسترسی نامحدودی به اطلاعات آن‌ها بدهد. ما همچنین از ایران می‌خواهیم به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد، آن را تصویب کند و اجرای تمامی مقررات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را ازسر بگیرد.

* قطعنامه‌ای تشریفاتی علیه ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از گروهی از دیپلمات‌ها نوشته است که شورای حکام ۳۵ کشوری سازمان ملل متحد روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواهد همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و ممنوعیت اعمال شده بر بازرسان ارشد این آژانس را لغو کند.

این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شد با ۲۰ رای موافق، ۲ مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

*تاکید مشترک ایران، روسیه و چین

اما در آن سوی ماجرا، سه کشور ایران، چین و روسیه با تاکید بر اینکه مفاد برجام همچنان معتبر است به کشورهای غربی که با بدعهدی و بی‌عملی خود، اجرای این توافق را به بن بست کشانده‌اند توصیه کردند که با نشان دادن اراده سیاسی، گام‌های لازم را برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ بردارند. ایران، چین و روسیه با تاکید بر اینکه «ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم» یاد‌آور شدند که در نتیجه ۸ دور مذاکرات وین، آمادگی خود را برای توافق درباره از سرگیری اجرای برجام براساس متن اوت ۲۰۲۲ اعلام کردند. این درحالیست که بر اساس بیانیه یاد شده، «سایر شرکت کنندگان برجام - فرانسه، آلمان و انگلیس- و همچنین آمریکا»، با وجود وعده‌های خود، روند دیگری را انتخاب کردند و هدف مشترک ما را برای از سرگیری اجرای برجام، به خاطر ملاحظات سیاسی خود نادیده گرفتند.

واکنش ایران

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره گفت: اگر طرفین به تعهدات خود برنگشتند و عمل نکردند ما هم کاهش تعهدات را داریم، اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم و ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست. اسلامی بیان کرد: در چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی نیز هستیم، اگر گزارش آن مغایرتی می‌دهد به دلیل این است که آن‌ها در برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود برگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اگر فشار سیاسی بیاورند قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

*سفیر  آمریکا چه گفت

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران با درخواست‌های فرابرجامی مانع جمع‌بندی گفت‌وگو‌های وین و از سرگیری اجرای برجام شد. وی گفت: در سال ۲۰۲۲ «دوبار توافق‌های قابل اجرا» به ایران پیشنهاد شد که هر بار با «درخواست‌های غیرقابل قبول فراتر از برجام» آن را رد کرد.

لورا هول‌گیت ما هر گونه ادعایی را که توسط ایران و چندین کشور عضو دیگر مطرح شده است، مبنی بر اینکه ایالات متحده به نحوی مانع بازگشت ایران به اجرای تعهدات مربوط به برجام می‌شود، به ویژه اینکه ما و تروئیکای اروپایی فاقد اراده سیاسی برای جمع‌بندی توافق (برای از سرگیری‌ اجرای) برجام در سال ۲۰۲۲ بودیم، رد می‌کنیم. وی گفت: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به طور کامل و بدون فوت وقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی در ایران، از جمله از طریق اجرای اقدامات مرتبط با بیانیه مشترک ۴ مارس، تغییر تصمیم خود درباره لغو مجوز بازرسان آژانس و ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی و اجرای کد اصلاحی ۳. ۱ همکاری کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار