| کد مطلب: ۱۱۲۱۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از وضعیت بازار ارز ، مسکن و بورس

بازارها در آستانه 2 انتخابات

آرمان ملی: سقوط بالگرد آیت الله ابراهیم رئیسی، شهادت وی و هیأت همراه خبری بسیار تکان دهنده بود که باعث وارد شدن شوک مقطعی به حوزه های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و ... در ایران و حتی کشورهای دیگر شد و بازار ایران نیز مانند دیگر مواقع هنگام وقوع رخدادهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و .... خیلی سریع به آن واکنش نشان داد و قیمت ارز در دو روز ابتدایی صعود و نزول ناگهانی را به چشم خود دید و تا قیمت 67 هزار تومان نیز افزایش یافت، ولی دوباره به کانال قبلی بازگشت.

بازارها در آستانه 2 انتخابات

برخی از کارشناسان از این دگرگونی رفت و برگشتی دلار به عنوان نقطه نظری برای احتمال وجود ثبات در قیمت‌های بازار ارز و یکسان ماندن شرایط بازار تولید در یک ماه آینده و تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید یاد می‌کنند. از سوی دیگر تغییر تاریخ فرآیند انتخابات ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باعث گمانه زنی های متفاوتی در عرصه سیاسی و اقتصادی در این باره شده است . ثبت نام حدود 80 نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و سونامی ثبت نام نمایندگان مجلس در این پروسه، باعث نگرانی هایی در خصوص واقعی بودن برنامه ریزی های نامزدهای انتخاباتی و پیشبرد اهداف اقتصادی به عنوان دغدغه اصلی مردم و معیشت آنها شده است.

نوسانات بازار ارز

به گزارش «آرمان ملی»، نرخ رشد اسکناس دلار آزاد در 3 دوره انتخاباتی 1384، 1388 و 1396 کمتر از یک درصد بوده و در سال‌های 1400 و 1392 نیز به ترتیب 5 و 3.2 درصد ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که به‌دلیل وجود ریسک‌های سیاسی زیاد، معامله‌گران با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه داده‌اند. در هفته‌های اخیر نیز پس از پایان ریسک‌های سیاسی ناشی از مناقشات منطقه‌ای با اسرائیل، نرخ ارز وارد یک جریان کاهشی جدید شد و از قله‌های قیمتی خود فاصله گرفت. پس از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و شهادت ایشان نیز بازار پس از یک نوسان غیررسمی در معاملات فردایی، مجددا به شرایط با ثبات خود بازگشت. در نتیجه به عقیده برخی از فعالان ارزی با توجه رفتار ارز در هفته‌های اخیر و همچنین نزدیک شدن به روز‌های انتخاباتی، احتمال تداوم وضعیت باثبات بازار ارز وجود دارد. به گفته کارشناسان؛ افزایش قیمت دلار بلافاصله بعد از سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید، ساخته بازار و بی‌نتیجه ماند و نرخ دلار کاهش یافته است، البته حال و پس از گذشت حدود دو هفته کمی از هیجانات این بازار کاسته شده، اما هنوز به نرخ پیش از این اتفاق (۵۷ هزار تومان) بازنگشته است.

شوک حادثه به بورس

از سوی دیگر تعطیل شدن بورس همزمان با سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید، باعث ایجاد اختلالات و نوسانات شدید در بازارسرمایه نیز شد. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیر، ابهامات و نگرانی‌ها در بازار بیشتر افزایش یافته است. عدم اطمینان از روند بازار تا زمان مشخص شدن رئیس‌جمهور جدید کشور، باعث شده تا تردید‌ها و نوسانات بیشتری در معاملات بورس به وجود آید. علاوه بر این، با توجه به برگزاری انتخابات در آمریکا در آبان ماه، تأثیرات دوجانبه این رویداد‌ها بر بازار سرمایه قابل توجه خواهد بود. مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند به‌طور مستقیم قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی را تحت‌ تأثیر قرار دهد و همچنین بر روند بازار داخلی ایران تأثیرگذار باشد، زیرا روابط بین‌المللی و تأثیرات اقتصادی این رویداد‌ها بر بازار‌های جهانی از جمله بازار بورس است.

«اقتصاد» حلقه فراموش شده در کمپین های انتخاباتی

آنچه پیش روست انتخابات زودهنگام دور چهاردهم ریاست جمهوری است. درحالی که به نظر می‌رسد وضعیت و جو انتخاباتی نیرو‌های سیاسی را سرگرم راه‌اندازی کمپین‌های آنان کند و دیگر کمتر فرصتی برای بررسی و اعلام برنامه های دقیق و واقعی اقتصادی خود کند و تنها چیزی که واقعی خواهد بود، کشانده شدن تنش های سیاسی به بازارهای مالی و شعارهای اقتصادی و معیشتی در این بین باقی خواهد ماند. از سوی دیگر حتی پیش از شهادت رئیس جمهور، همگان از تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر رقابت کاندیداها در این کشور بر بازارهای مالی ایران سخن می گفتند که البته با هر رخدادی نگرانی از ایجاد نوسانات در بازارهای ایران در حوزه ارز و طلا و .... به وجود می آمد و کارشناسان و برخی از مسئولان بر این باور هستند؛ افزایش ناپایداری قیمت‌ها ممکن است تبعات منفی برای اقتصاد کلان داشته باشد و موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شود. با توجه به این وضعیت، انتظار می‌رود که بازار‌های مالی ایران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار بگیرند. همچنین، تغییرات در فضای سیاسی آمریکا که به ایران مرتبط است، نیز ممکن است اثراتی بر بازار‌های مالی ایران داشته باشد. از آنجا که اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود، باید منتظر دیدگاه‌ها و بیانیه‌های کاندیدا‌ها نسبت به سیاست‌های خارجی و ایران باشیم. از سوی دیگر، ممکن است انتخابات آینده در ایران تأثیراتی روی روند بازار‌های مالی داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش ناپایداری در قیمت‌های ارز ممکن است باعث افزایش ناپایداری در بازار‌های دلار و سکه شود، در حالی که روند رشد یا کاهش قیمت‌های مسکن و خودرو نیز به عوامل مختلفی، از جمله سیاست‌های دولت آینده و نیاز‌های بازار، بستگی دارد. با توجه به این وضعیت و فضای سیاسی ایران، به نظر می‌رسد که کلیت بازار سرمایه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری درخششی نداشته باشد، اما صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا و صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند بازده بهتری داشته باشند. در نهایت، با توجه به وضعیت فعلی و نیاز‌های اقتصادی، مدیریت بازار‌های مالی و ارزی ایران امری حیاتی است. بانک مرکزی نیز باید برنامه‌هایی داشته باشد تا در صورت لزوم، برای مدیریت نوسانات و تأثیرات منفی بازارها، اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیریت در بازار ارز پس از شهادت رئیس جمهور

بر اساس این گزارش آلبرت بغازیان، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: سانحه سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی واقعه کوچکی نبوده و در اوایل واقعه نیز ما شاهد یک واکنش فوری در بازار ارز بودیم و شاید حتی بدون دخالت بانک مرکزی می‌توانست بسیار شدیدتر نیز باشد. در واکنش فوری اول، نرخ دلار بالا رفت و قیمت دلار در ۲۴ ساعت ابتدای وقوع سانحه سقوط بالگرد با رشد مواجه شد، اما نتوانست دوام داشته باشد و دیدیم که به سرعت به عقب برگشت؛ بنابراین به نظر می‌رسد حتما بانک مرکزی برای کنترل وضعیت دست به اقداماتی زده و احتمالا یک ارزپاشی یا کنترل گری انجام داده است؛ وگرنه شما توجه کنید مساله حمله به کنسولگری که شاید حتی سبک‌تر از سانحه سقوط بالگرد بود که به هر حال ما رئیس جمهور را از دست دادیم و باید باعث واکنش‌های شدیدتری در بازار ارز می‌شد چرا که دولت دچار بحران شده بود، اما دیدیم که به خوبی وضعیت مدیریت شد. به همین دلیل به نظر من تا نتیجه انتخابات نرخ ارز همین خواهد بود و به هر حال افزایشی بوده که از ۵۰ هزار تومان در حدود رقم ۵۸ هزار تومان بازی می‌کند.

پیش بینی بازار بورس و مسکن

بغازیان با اشاره به روند بورس در ماه‌های آتی نیز می‌گوید: بورس نیز به زعم من کماکان همین خواهد بود. با توجه به بحث‌های جایگزینی که حتی سهامداران عمده را نیز تشویق می‌کند که به سراغ نرخ‌های بالایی که سود اوراقی که بانک مرکزی ارائه کرده، بروند و همچنین نرخ هزینه‌های تولید که مدام بالا می‌رود و سودآوری شرکت‌ها را نیز کمتر می‌کند، شرایط بورس چندان تغییر نمی‌کند. این موارد البته به آن معناست که روند به ضرر شرکت‌های بورسی است و احتمالا تا تشکیل دولت جدید و تصمیمات تازه نیز بورس با همین شرایط پیش می‌رود. این استاد دانشگاه درباره وضعیت بازار مسکن نیز تصریح می‌کند: در مورد مسکن باید توجه کرد که این بازاری نیست که همچون بورس، امروز کاهش پیدا کند و فردا دچار افزایش شود؛ قیمت‌ها در بازار مسکن کماکان با همین افزایش مواجه خواهد بود چرا که هزینه تولید در این بین تعیین کننده است و مقاومتی نیز که درباره معاملات است، ادامه پیدا می‌کند. اکنون معاملات کاهشی شده و با توجه به نرخ تورم ۴۰ درصد که تقریبا نرخ سود اوراق است، می‌توان مسیر مسکن را به خوبی دید که احتمالا همین شرایط را سپری خواهد کرد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران

آلبرت بغازیان درباره مساله جابه‌جایی رخ داده بین انتخابات ایران و آمریکا و همین مساله که اکنون انتخابات ایران پیش از انتخابات آمریکا انجام خواهد شد می‌گوید: ببینید اگر ما در شرایط دو سال پیش بودیم، شاید موضع گیری رئیس جمهور آمریکا نسبت به ایران می‌توانست در میزان رای آوری او موثر باشد. کما اینکه اساسا ترامپ موضع خود درباره ایران را از همان ابتدا مشخص کرد و بسیار خصمانه بود و رای آورد. عدم رای آوردن ترامپ در دوره دوم، اما مربوط به ایران نبود، بلکه به دلیل تلاش دموکرات‌ها و البته مسائل داخلی آمریکا و نارضایتی بود که از خود ترامپ در آمریکا وجود داشت و منجر به باخت ترامپ شد، اما اکنون ایرادی به دموکرات‌ها نیست بلکه باید ایراد به خود بایدن باشد، یعنی بایدن فرد مناسبی برای ریاست جمهوری آمریکا نبود و اشتباه کردند که این فرد را انتخاب کردند و حالا نیز شاید وضعیت نابسامان حزب دموکرات که از خود بایدن نشات می‌گیرد شاید باعث شود که بایدن باعث پیروزی ترامپ یا امثال وی شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار