| کد مطلب: ۱۱۲۱۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

امام(ره) با چند دستگی های سیاسی مخالف بود

آرمان ملی-احسان انصاری: در حالی که در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام(ره) قرار داریم «آرمان ملی» برای بررسی این موضوع که در 4 دهه گذشته به چه میزان در راستای آرمان های امام(ره) حرکت کرده ایم و در چه زمینه هایی فاصله داشته ایم با آیت ا... سید حسین موسوی تبریزی اولین دادستان انقلاب گفت وگو کرده است. موسوی تبریزی معتقد است:« امام همواره گروه های سیاسی را به وحدت و انسجام دعوت می کردند که این وضعیت در جامعه کمرنگ شده است. به همین دلیل اگر حضرت امام(ره) زنده بودند در راستای وحدت گروه های سیاسی نیز تلاش می کردند. امام راحل هنگامی که مسئله وحدت بین اقشار و گروه های مختلف جامعه را عنوان می کردند به واقع به آن ایمان داشتند اما متاسفانه در حال حاضر گاه حرکت هایی مشاهده می شود که باعث شکسته شدن وحدت می گردد». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

امام(ره) با چند دستگی های سیاسی مخالف بود

*در طول این سال ها به چه میزان در راستای اهداف و آرمان های حضرت امام(ره) حرکت کرده ایم و به چه میزان از این آرمان ها فاصله گرفته ایم؟

در طول 4 دهه ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما در برخی زمینه ها در راستای اهداف حضرت امام(ره) حرکت کرده ایم و در مقابل در برخی زمینه ها نیز از آرمان های امام فاصله گرفته ایم.به عنوان مثال در زمینه استقلال کشور و مقابله با استکبار جهانی ما عملکرد خوبی داشتیم و در این چنددهه رویکردی در پیش گرفتیم که در راستای استقلال کشور بود. از سوی دیگر حضرت امام همواره روی وحدت و انسجام نیروهای سیاسی و اجتماعی تأکید داشتند. این در حالی است که در شرایط کنونی این وضعیت کمرنگ شده است و نیروهای سیاسی و اجتماعی از وحدت کافی برخوردار نیستند. بدون تردید امام(ره) با این وضعیت مخالف بودند و همواره نیروهای سیاسی و مسئولان را به وحدت با یکدیگر دعوت می کردند.نکته دیگر اینکه نگاه ویژه امام خمینی(ره) ‌ به وحدت و انسجام تنها ویژه تسنن و تشیع نبود و بلکه ایشان وحدت مستضعفین تمام عالم را مطرح می کردند. امام راحل مردم را عملاً به وحدت دعوت می‌کردند و در تمامی مسائل بین مردم فرق نمی‌گذاشتند و تنها سوابق دیانتی افراد را مدنظر قرار می‌دادند. حضرت امام نیروهای فعال هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه را در جاهای مختلف استفاده می‌کردند و همین امر، علت اصلی وحدت میان مردم و مسئولین بود. عملکرد امام(ره) باعث شده بود که هیچ گروهی نمی‌توانست بگوید امام ما را بیشتر دوست دارد امام خمینی(ره) ‌تا آخر این عملکرد وحدت‌آفرین را حفظ کرد.در واقع حضرت امام نهادهای مختلف را با ترکیبی متعادل از نیروهای چپ و راست تجهیز می‌کرد و این دو جناح را با یک چشم می‌دیدند و هر دو را تأیید می‌کرد. هدف امام از قبول و تأیید گروه‌های مختلف دلسوز این بود که به مردم بگوید این گروه‌ها اصول را قبول دارند و به همین دلیل خوبند و باید تثبیت و حمایت شوند.

*در زمینه مقابله با استکبار رویکردی که دردهه های گذشته در پیش گرفته شد نیازمند بازنگری نبود؟

بله این اتفاق باید رخ می داد. هدف ما از انقلاب استقلال کشور بود که استکبار جهانی چنین اجازه ای به ما نمی داد و به همین دلیل ما در مواجهه با سلطه جهانی قرار گرفتیم که تحریم های ظالمانه یکی از پیامدهای آن به شمار می رود. متأسفانه برخی می‌گویند امام خمینی(ره) دلش می‌خواست که با آمریکا بجنگد در حالی که چنین نبود.کی امام دلش می‌خواست با کسی بجنگد؟ چه زمانی امام گفت ما با آمریکا قطع رابطه می‌کنیم؟ وقتی امام از فرانسه به ایران آمد و انقلاب پیروز شد، سفارت آمریکا در ایران فعال بود؛ مأمور کمیته با اسلحه حکومت ایران گذاشتند که حتی سفارت آمریکا در ایران را محافظت کنند؟ کی امام دلش می‌خواست با این جنگ کند، با آن جنگ کند؟ حتی امام(ره) به مسئولین مملکتی اعم از وزارت خارجه کشور و... می‌فرمودند شما بروید کار خودتان را کنید، یعنی راه دیپلماسی را باید انجام دهید؛ منطق و عقل اینگونه حرکت کردن را ایجاب می‌کند؛ تمام اهدافمان که در رابطه با جامعه بین‌الملل است را باید با رابطه منطقی دیپلماسی دنبال کنیم، مگر اینکه ببینیم واقعا علیه منافع کشورمان اقدام کردند و حرف حق ما را نمی‌پذیرند که آن یک مساله دیگر است و معلوم است آن موقع نمی‌پذیریم؛ تازه آن موقع هم باید ببینیم مصلحتمان در کجاست. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند، اگر دشمن تو، تو را به صلح دعوت می‌کند، حتی اگر در وسط جنگ باشد، هرگز صلحی را که دشمن تو را به آن دعوت می‌کند رد نکن. چون در صلح، آرامش و فرصت بازسازی لشکر پیدا می کنید. امام علی(ع) اضافه می‌کنند که من نمی‌گویم وقتی صلح کردید و چیزی را امضا کردید بروید بخوابید؛ غفلت نکنید، همیشه باید هشیار و آگاه باشید که برنامه‌های دشمن چیست؛ که این یک امر عقلایی است. پیدایش شعار نه شرقی، نه غربی به معنای این که ایران می‌خواهد مستقل باشد و یک سیاست خارجی مستقل براساس منافع و نظریه‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی خودش داشته باشد، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در عرصه‌ سیاست خارجی ماست.

امام(ره) به مسئولین مملکتی اعم از وزارت خارجه کشور و... می‌فرمودند شما بروید کار خودتان را کنید، یعنی راه دیپلماسی را باید انجام دهید؛ منطق و عقل اینگونه حرکت کردن را ایجاب می‌کند؛ تمام اهدافمان که در رابطه با جامعه بین‌الملل است را باید با رابطه منطقی دیپلماسی دنبال کنیم، مگر اینکه ببینیم واقعا علیه منافع کشورمان اقدام کردند و حرف حق ما را نمی‌پذیرند، که آن یک مساله دیگر است و معلوم است آن موقع نمی‌پذیریم؛ تازه آن موقع هم باید ببینیم مصلحتمان در کجاست

*در زمینه مسائل داخلی به خصوص مسائل اقتصادی در دهه های گذشته به چه میزان در راستای آرمان های حضرت امام(ره) حرکت کرده ایم؟

در این زمینه نیز دستاوردهایی وجود داشته اما چالش هایی نیز وجود دارد. در سال های اخیر وضعیت اقتصادی مردم با چالش هایی مواجه بوده است. امروز مسأله اقتصاد با بسیاری از مسائل دیگر مثل بیماری ها، پیش‌آمد‌ها و اتفاقات طبیعی فرق می‌کند و مسأله فردی نیست، بلکه مسئله اجتماعی و ملی است. در مباحث اقتصادی، متخصصین امر باید فکر کنند که چه کار باید انجام دهیم. یکی از مسائل بسیار مهم در عصر کنونی این است که روابط بین کشور با کشور‌های دیگر در چه وضعیتی قرار دارد و با چه چالش هایی مواجه است. مسئله گرانی‌ها تنها مربوط به اقتصاد کشور است، مسائل اقتصادی در دنیا به هم گره خورده است و امکان ندارد که بگوییم که کشوری با کشور‌های همسایه اش تنش داشته باشد و اقتصادش خوب باشد، یا ما با کشور‌های اروپایی همیشه در تنش و جدل باشیم و اقتصاد ما خوب باشد.این وضعیت درباره همه کشورها وجود دارد. همچنین با هر کشوری که می‌خواهیم دوستی کنیم یا برنامه اقتصادی یا خرید و فروش داشته باشیم باید منافع اقتصادی کشورمان را در نظر بگیریم. البته این مشکلات در دولت‌های قبل هم بوده، ولی امروز بیشتر شده است. جامعه‌اى که در آن فقر، بیکارى، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل، اختلاف طبقاتى، تبعیض وجود داشته باشد، آرامش ایمانى پیدا نمی کند. از زمان حضرت آدم(ع) به بعد، انبیاء یکی از وظایف دینی و اخلاقی خود را کمک به مردم می دانستند لذا احکام این بزرگان حمایت از مردم بود چرا که بدون کمک و وجود ضعف و نیازمندی مردم پیشبرد دین بسی دشوار می شود و حتی در مواردی برخی دینداران هم دچار ضعف ایمان می شوند، به خصوص اینکه مردم شاهد باشند برخی مدیران و مسئولان بی اعتنا به مردم در رفاه زندگی می کنند و مردم در حال فقر با روزگار دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به شرایط امروز کشور حرف های شعاری نمی تواند دردی را تسکین کند، حکومت باید در جهت رفع مشکلات بیش از گذشته تلاش نماید مخصوصاً در زمینه اشتغال و تولید کار برنامه ریزی دقیق و کاربردی داشته باشد، در مسیر رفع فقر و بیکاری اگر عواملی مانع هستند و تنها با قراردادهایی این موانع برطرف می شود و برای جامعه مفید است، هیچ اشکالی ندارد. برخی از جوانان وقتی با مشکلات مواجه می شوند، به دلیل تجربه و تحمل پایین، تحت تأثیر اخبار و تبلیغات بیگانگان و فضای مجازی قرار می گیرند و دین آنها نشانه گرفته می شود.

*اگر حضرت امام(ره) امروز زنده بودن با چه چیزی مبارزه می کردند؟

اگر امام(ره) امروز زنده بودند با ریاکاری و دروغ مبارزه می کردند.از سوی دیگر امام همواره گروه های سیاسی را به وحدت و انسجام دعوت می کردند که این وضعیت نیز در جامعه کمرنگ شده است. به همین دلیل اگر حضرت امام(ره) زنده بودند در راستای وحدت گروه های سیاسی نیز تلاش می کردند. امام راحل هنگامی که مسئله وحدت بین اقشار و گروههای مختلف جامعه را عنوان می کردند به واقع به آن ایمان داشتند اما متاسفانه در حال حاضر گاه حرکتهایی مشاهده می شود که باعث شکسته شدن وحدت می گردد. در میان بخش ها و گروه های مختلف اجتماعی نباید تنها گروهی در تمامی فعالیتها حضور داشته باشند و گروهی دیگر از فعالیتهای اجتماعی محروم باشند زیرا این مسئله باعث ایجاد شکاف در جامعه خواهد شد.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار