| کد مطلب: ۱۱۲۰۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از ثبت‌نام‌ انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

گزینه‌های اصلی از راه می‌رسند

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود و در یک چشم برهم‌زدنی شاهد رقابت‌ کاندیداهای حاضر در انتخابات خواهیم بود. در این مسیر اما نوع مواجهه جریانات سیاسی با این انتخابات نیز قابل تامل است. جایی‌که پس از شهادت رئیس‌جمهور فقید و فعال‌شدن اصل 131 قانون اساسی برای برگزاری انتخابات زودهنگام همه جریانات سیاسی برای حضور موثر و فعال در جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به تکاپو افتاده‌اند تا ببینند در نهایت چه کسی کلیددار 4 ساله جدید پاستور و نهم مسافر آن خواهد بود. در این راستا از همان زمانی‌که جدول اولیه برگزاری فرآیند انتخابات و تاریخ‌های مقرر در آن اعلام شد همه جریانات سیاسی برای رایزنی با کاندیداهای مطلوب خود دست به کار شده‌اند و از هفته گذشته تاکنون نیز اسامی مختلفی در میان اصلاح‌طلبان، معتدلین، اصولگرایان و تندروها مطرح می‌شود که هر کدام در جایگاه خود قابل بحث و بررسی هستند.

گزینه‌های اصلی از راه می‌رسند

* از بیانیه جبهه اصلاحات تا نگاه اعتدالیون

جدای از کاندیداهای مطرح طی روزهای گذشته شاهد انتشار سند راهبردی جبهه اصلاحات نیز بودیم. جایی‌که این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان راهبرد‌های خود برای انتخابات پیش‌رو را اعلام کرده است که از مهم‌ترین نکات این راهبرد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: نخست اینکه؛ مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مشروط خواهد بود. دوم؛ این مشارکت با معرفی نامزد یا نامزد‌های اختصاصی انجام می‌پذیرد؛ سوم اینکه؛ نامزد یا نامزد‌های اختصاصی جبهه اصلاحات از میان شخصیت‌های متعهد به نمایندگی از مواضع و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان انتخاب می‌شوند. دیگر اینکه اسامی نامزدها پیش از پایان بررسی صلاحیت‌ها طی بیانیه‌ای به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید و مشارکت جبهه در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت حداقل یکی از نامزد‌های اختصاصی خواهد بود. در همین راستا اگر واقع‌گرایانه‌تر به مساله بنگریم  و بر اساس واقعیت‌های سیاسی صحبت کنیم باید از چهره‌هایی که احتمال حضور بالاتری نسبت به سایرین در انتخابات دارند سخن بگوییم. قدر مسلم اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، سیدمحمد صدر، عبدالواحد موسوی لاری و محمدرضا عارف چهره‌های شاخصی خواهند بود که به‌نظر می‌رسد از جریان اصلاحات به انتخابات ورود خواهند کرد. هر چند که شامگاه پنجشنبه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در توئیتی در معرفی نامزدهای حزب متبوع خود از خودش؛ سیدمحمد صدر و اسحاق جهانگیری رونمایی کرد. هر چند که طی روزهای گذشته صحبت‌هایی از احتمال نامزدی پیروز حناچی، شهردار سابق تهران نیز مطرح شده است. حال در چنین شرایطی باید دید از میان چهره‌های یاد شده کدامیک در انتخابات حاضر خواهند شد و خواهند توانست از سد شورای نگهبان بگذرند. در میان اعتدالیون نیز کاندیدای اصلی مورد حمایت آنها علی لاریجانی به صحنه آمده، اما شنیده می‌شود محمدجواد آذری جهرمی پس از حضور لاریجانی از حضور در انتخابات انصراف داده است. با این حال اعتدالیون همچنان به‌دنبال علی‌اکبر صالحی نیز هستند تا ببینند او چه زمانی به صحنه خواهد آمد. هر چند که نیم‌نگاهی هم به اسحاق جهانگیری دارند.

* 3 گانه اصولگرایان

در میان اصولگرایان نیز اوضاع به نحوی است که نام‌های زیادی مطرح می‌شوند و احتمال حضور چهره‌های زیادی وجود دارد. اما اگر اصولگرایان را به 3 دسته اصولگرایان تندرو و پایداری، دولت و طیف اصولگرایان سنتی تقسیم کنیم، به‌خوبی می‌توان به این تحلیل پرداخت که در میان تندروهای این جریان صحبت بر سر سعید حلیلی و پرویز فتاح است که هر کدام در بخشی از جریان برای خود هوادارانی دارند و باید دید در نهایت کدامیک بر دیگری ارجح خواهد بود. از طیف حامیان دولت نیز احتمال حضور محمد مخبر، مهرداد بذرپاش و حتی علیرضا زاکانی می‌رود که باید دید در فاصله 3 روز تا پایان ثبت‌نام‌‌ها کدامیک از این افراد برای ثبت‌نام‌ به ستاد انتخابات کشور خواهند رفت.

* روز اول و دوم ثبت‌نام‌

استارت انتخابات با دستور وزیر کشور از روز پنجشنبه 10 خردادماه زده شد و فرآیند ثبت‌نام‌‌ها آغاز گردید. جایی‌که چراغ اول را محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز در مجلس با حضور در ستاد انتخابات کشور روشن کرد و پس از ثبت‌نام‌ اظهار کرد: «هدف اصلی من اصلاح ساختار اداری و سیاسی است.» نفر دوم یک چهره حزبی اصلاح‌طلب یعنی مصطفی کواکبیان بود که برای ثبت‌نام‌ وارد ستاد انتخابات کشور شد و پس از ثبت‌نام‌ گفت: «نام دولت من؛ دولت مردم‌سالار با شعار صداقت با مردم است و از پنج برنامه راهبرى؛ اولین برنامه تحقق مفهوم جمهوریت سوم است.» سومین نفر عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان بود که پس از ثبت‌نام‌ بیان کرد: «در این مقطع احساس کردم می‌توانیم سلایق مختلف و تفکرات متفاوت را در قالب نهادهای کشور بیاوریم، به همین دلیل ثبت‌نام کردم.» چهارمین نفری که به ستاد انتخابات کشور وارد شد قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب بود که پس از ثبت‌نام‌ عنوان کرد: «طبعا دولتی تشکیل خواهم داد که رفاه ایجاد کند نام دولت من، دولت رفاه است. برای بازنگری در قانون اساسی تلاش خواهم کرد.» پس از وی نیز سعید جلیلی، چهره نام آشنای اصولگرایان به‌عنوان نفر آخر روز اول وارد ستاد انتخابات شد و پس از ثبت‌نام‌ اذعان کرد: «ما در 10 سال گذشته در گفتمان سایه به این موضوع اندیشیده‌ایم و با نخبگان بحث کرده‌ایم. رئیس‌جمهوری باید بداند چگونه از فرصت‌ها به نفع ملت ایران استفاده کند و به حداقل‌ها راضی نشود و اداره روزمره کشور راضی نباشد و به قله‌ها فکر کند.» اینگونه روز اول به پایان رسید. اما روز دوم ثبت‌نام‌‌ها با ثبت‌نام‌ علی لاریجانی آغاز شد که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. پس از وی محمود احمدی بیغش، نماینده پیشین مجلس و استاندار احمدی‌نژاد با حضور در ستاد انتخابات ثبت‌نام‌ کرد و اظهار داشت: «امید دارم اگر خواست خدا بر این قرار گرفت که خدمتگزار مردم عزیز ایران باشم، بتوانم به آنچه در قانون اساسی آمده عمل کنم.» محمد خوش‌چهره، نماینده سابق مجلس و چهره اصولگرای دیگری بود که با ورود به ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام‌ خود را انجام داد. وی بیان کرد: «آمده‌ام مسائل ملی را حل کنم؛ فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم و از دلایل ثبت‌نامم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود. عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی آخرین نفری بود که با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور فرآیند ثبت‌نام‌ خود در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را تکمیل کرد و سپس گفت: «تعامل با همسایگان، گسترش روابط اقتصادی با همه کشورها و تکیه بر دیپلماسی ورزیده و چابک برای رفع تحریم‌ها از برنامه‌هایم است. من آمده‌ام که بگویم امروز همچنان امیدوار به آینده هستم. من به پشتوانه رأی شما متعهد به اصلاح امور در بدنه اجرایی کشور، با هدف حذف فرآیندهای فسادخیز و تورم‌زا هستم.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار