| کد مطلب: ۱۱۲۰۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان

پاس گل مدعیان اصلاح‌طلبی به رقیب

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: پس از اعلام اسامی 2 کاندیدای حزب اتحاد که بزرگ‌ترین حزب اصلاح‌طلب کشور است، برخی از آن استقبال و برخی دیگر که از رقبای جریان اصلاحات بودند، واکنش منفی نشان دادند اما برخی واکنش‌ها قابل تامل بود به‌عنوان نمونه خبرگزاری فارس به انتشار ساده و بدون تحلیل پرداخت و حتی در بخشی از گزارش‌هایش به تمجید دکتر «صدر» پرداخت.

پاس گل مدعیان اصلاح‌طلبی به رقیب

ابن خبرگزای نوشت: «سیدمحمد صدر دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است. وی مدیرکل امور اروپا آمریکای وزارت خارجه دولت رجایی، مشاور سابق سیدمحمد خاتمی و مشاور سابق محمدجواد ظریف بوده است. صدر در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز است. همچنین محمدرضا ظفرقندی، فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی از فعالان اصلاح‌طلب در جامعه علوم پزشکی و از مسئولان انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است و در برهه‌ای رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده داشته است.» اما سایت مشرق چنین آورد که «حزب اتحاد ملت از جمله احزاب رادیکال جبهه اصلاحات است که پیش از این انتخابات مجلس دوازدهم را تحریم کرده است، بازگشت اصلاح‌طلبانی از این جنس به صندوق رای قابل توجه است.» این سایت اما ابهاماتی درباره چرایی حمایت از دکتر صدر ایجاد کرد و آورد: «صدر ۷۳ سال دارد و اگر کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد حتی اگر رای هم بیاورد با توجه به قانون انتخابات بیش از یک دوره نمی‌تواند رئیس‌جمهور بماند و اصلاح‌طلبان برای دوره دوم ریاست‌جمهوری که چهار سال دیگر برگزار خواهد شد، دوباره دچار مشکل می‌شوند. معلوم نیست که در انتخاب صدر به این نکته دقت کرده باشند یا نه.»

*کاندیداهای احزاب

حزب کارگزاران در فضای عمومی از محسن هاشمی، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و علی‌اکبر صالحی به‌عنوان کاندیداهای خود خبر می‌دهد، اما حمایت از جهانگیری جدی‌تر از سایرین است. این در حالی است که روزنامه کارگزاران اینچنین به حمایت از لاریجانی پرداخته است: اگر لاریجانی با یک اصولگرا به مرحله دوم برود، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها همگی از لاریجانی حمایت می‌کنند و به احتمال زیاد در احساس خطری که جامعه می‌کند، احتمال پیروزی لاریجانی در مقابل مثلا سعید جلیلی بسیار است و اما اگر لاریجانی با یک اصلاح‌طلب به مرحله دوم برود، بازی دو سر برد است و فرقی ندارد که کدامیک رئیس‌جمهور شود. به همین دلیل نیز برخی امیدوارند در مرحله دوم یاریگر لاریجانی باشند. اعتماد ملی هنوز کاندیدای خود را اعلام نکرده و از عدم تمایل دو گزینه برای حمایت این حزب از آنها خبر داده است و اعلام کردند دیگر کاندیدای درون حزبی نخواهند داشت. این حزب معمولا ابن‌الوقت است. ندای ایرنیان هم مانند ادعای حمایت از آقایان آذری جهرمی و پزشکیان و البته برای متفاوت بودن آقای لاریجانی را به گزینه‌هایش افزود.

*ارتباط ظریف و اتحاد

برخی مدعیان اصلاح‌طلبی هم در این روزها به خودزنی مشغولند؛ مانند یک روزنامه اصلاح‌طلب که مدعی شد: «از دیگر آدم حزب‌ها، محمدجواد ظریف است که طیف تکمیلی جبهه را شکل خواهد داد. ظریف یک اصولگرای مخالف با سیاسیون تاریخی دو جناح است. او هم با حزب اتحاد مشکل دارد.» دلیل این اقدام روزنامه مشخص نیست چرا که اتحاد قصد حمایت از ظریف ندارد. با توجه به محبوبیت ظریف این گزارش سیاه‌نمایی از حزب اتحاد است.

ادعا درباره نقش‌آفرینی آقای خاتمی

برخی از نقش‌آفرینی سیدمحمد خاتمی در انتخابات می‌گویند درحالی‌که رئیس‌ اصلاحات هیچگاه دخالتی در تصمیم‌گیری افراد و احزاب ندارد و در صورت درخواست خودشان به راهنمایی آنها می‌پردازد. روزنامه حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان درخصوص مساله اول تا آنجای کار مطمئن شده‌اند که محمدجواد ظریف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود به نکته جدیدی اشاره کرده و تصریح می‌کنند که خاتمی بر روی نام ظریف قلم قرمز کشیده بود. به نوشته این روزنامه، در چند روز اخیر در گروه‌های اصلاح‌طلب نیز درخصوص آمدن و نیامدن محمدجواد ظریف بحثی صورت گرفت و برخی نیز این مساله را یادآوری کردند که سیدمحمد خاتمی چندان موافق کاندیداتوری او نیست و هنوز از وی نخواسته که کاندیدا شود و بهتر است که آقای خاتمی از او بخواهد به صحنه بیاید.

*کاندیدا شدن پاس گل به رقیب

تا به امروز تعدادی از افراد که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند، خبر دادند که کاندیدا می‌شوند. به‌نظر می‌رسد تعدادی از این افراد تایید صلاحیت شوند، با هدف کاهش آرای کاندیدایی که احتمال حمایت جریان اصلاحات از او هست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار