| کد مطلب: ۱۱۲۰۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حزب روحانی برای معرفی نامزد

تلاش برای کاندیداتوری 2 شخصیت

آرمان ملی– مطهره شفیعی: شهادت رئیس‌جمهور، شوک بزرگی به سیاسیون وارد کرد، چرا که در انتظار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری نبودند، بنابراین مجبور شدند به‌صورت فشرده به بررسی گزینه‌های حائز شرایط ریاست جمهوری در حزب خودشان یا در میان شخصیت‌های کشور بپردازند. تا به امروز اسامی زیادی مطرح شد اما مشخص نیست کدامیک در نهایت برای ورود به انتخابات نام‌نویسی خواهند کرد. در میان اسامی مطرح شده، دو گزینه بیش از دیگران مورد توجه هستند؛ علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری!

تلاش برای کاندیداتوری 2 شخصیت

ردصلاحیت ماندگار لاریجانی

هر دو خاطره خوشی از ثبت‌نام درانتخابات ریاست جمهوری ندارند چنانکه لاریجانی ساعت ۸ صبح ۲۵ اردیبهشت 1400 با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری  ثبت‌نام کرد، او در صحبت‌های بعد از ثبت‌نام بیان کرد: «نباید تصور کرد با چند اقدام نمایشی پوپولیستی مسائل امروز ایران قابل حل است، کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپرمن بازی می‌توان به راه حل رسید. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود.» لاریجانی در نهایت توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد و طبق بیانیه‌ای خبر داد بر حسب وظیفه کاندیدا شده بود و در ادامه گفت: «راضی به رضای الهی هستم. شورای نگهبان به هیچ وجه نباید اجازه دهد بخش‌های اطلاعاتی به‌جای انجام وظیفه دقیق خود اطلاعات خام ارزیابی نشده خود را به شورا اعلام کند، چون هیچ ارزشی ندارد و همین‌جاست که می‌تواند یک شورای بلندمرتبه حقوقی کشور را دچار لغزش کند.» به گفته علی مطهری دلیل ردصلاحیت او حضور دخترش در آمریکا بوده است. علی مطهری در توییتی آورد: «از ردصلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از ردصلاحیت آقای لاریجانی که همیشه ‌گوش به فرمان نظام بوده در حیرتم. استناد به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.» با این حال سیامک ره‌پیک قائم‌مقام، دبیر وقت شورای نگهبان گفت «صرف اینکه بستگان درجه یک داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد.» در نهایت در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، مقام معظم رهبری فرمودند:«در جریان عدم احراز صلاحیّت، به بعضی از کسانی‌که صلاحیت‌شان احراز نشده بود جفا و ظلم شد؛ یا به خودشان یا به خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که واقعیت نداشت؛ به کسان‌شان نسبت‌هایی داده شد و خانواده‌های محترم و عفیف، دچار مواجهه‌ با یک چنین نسبت‌هایی شدند. گزارش‌های خلافی بود، غلطی بود؛ بعد هم ثابت شد که خلاف است.» بی‌تردید پس از این ردصلاحیت بر میزان محبوبیت لاریجانی افزوده شد و در صورت تایید شورای نگهبان، آرای او از سال 1400 بیشتر خواهد بود. لاریجانی پس از ردصلاحیتش ترجیح داد پذیرای سمت جدیدی نباشد و تنها مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت باشد. باید توجه داشت که لاریجانی عضویتی در احزاب ندارد و جایگاه او متفاوت با فعالیت حزبی است بنابراین بدنه رای او اگر تا پیش از 1400 اصولگرایان سنتی بود اما پس از آن به‌نظر می‌رسد آرای بخشی از جریان اعتدالی و حتی اصلاح‌طلب را کسب خواهد کرد.

*جهانگیری شرایط مشابه دارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی هم مانند لاریجانی در انتخابات 1400 ردصلاحیت شد و پس از آن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم.»

*دعوت اعتدال و توسعه از جهانگیری و لاریجانی

سیاسیون از کاندیداتوری این 2 شخصیت استقبال می‌کنند، چنانکه حزب اعتدال و توسعه که حسن روحانی از اعضای ارشد آن است، مذاکراتی با آنها داشته است. دیروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق، در پاسخ به اینکه گویا حزب اعتدال و توسعه با آقای لاریجانی و جهانگیری هم صحبتی داشته است، گفت: «با آقای لاریجانی صحبت کردیم با آقای جهانگیری هم بنای صحبت بوده است.» محمود واعظی درباره جزئیات گفت‌وگو با لاریجانی اظهارداشت: آقای لاریجانی باید این موضوعات را بررسی کرده، ابعاد را ببینند و در نهایت تصمیم بگیرند.» علی جنتی، وزیر اسبق ارشاد که او هم عضو حزب اعتدال و توسعه است، گفت: «دکتر لاریجانی با توجه به سوابق پیشین خود از جمله ۱۰ سال مدیریت صداوسیما، تجربه اجرایی قابل‌توجهی دارد و بسیار موفق هم بوده، همچنین حدود ۱۲ سال در سه دوره، رئیس مجلس بوده و در جلسه سران قوا شرکت می‌کرده و بیشتر مسائل اساسی کشور، حضور داشته است. وی مدتی نیز به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده و مسائل هسته‌ای را مستقیما دنبال می‌کرد و روابط و سیاست خارجی را به‌خوبی درک می‌کند. من فکر می‌کنم به لحاظ تجربه مدیریتی، ایشان در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. اگرچه آقای لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود، اما در عین حال اصولگرای معتدلی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان معتدل نیز به وی گرایش دارند.» وی عنوان کرد: «آقای دکتر جهانگیری نیز دارای تجربه فراوانی است و نه تنها نماینده مجلس بوده، بلکه سالیان دراز در دولت‌های مختلف حضور داشته و تجربه بسیار بالایی دارد. وی در دولت آقای روحانی هم معاون اول بود، اما مساله این است که بعید می‌دانم ایشان تایید صلاحیت شوند. اما به‌لحاظ اینکه چه شخصی چه اقبال بالاتری دارد باید ببینیم حاکمیت نسبت به چه اشخاصی دیدگاه مثبت‌تری دارد و چه کسی را برای این مسئولیت بیشتر قبول دارد. قطعا ترجیح حاکمیت این است که یک فرد اصولگرا سر کار بیاید.»

*رقابت یا رفاقت؟

لاریجانی و جهانگیری رابطه دوستانه‌ای دارند که همواره در مسیر حمایت از یکدیگر گام برداشته‌اند. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد در صورت تایید صلاحیت، بخواهند رقیب یکدیگر در انتخابات 1403 شوند و یکی به نفع دیگری کنار خواهد ایستاد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار