| کد مطلب: ۱۱۲۰۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد

کمال الدین پیرموذن در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

نباید سرنوشت کشور را به تندروها گره زد

آرمان ملی- احسان انصاری: مهم‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور بعدی کشور چیست؟آیا شرایط برای انتخاب یک رئیس‌جمهور حداکثری فراهم خواهد شد؟جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری به چه میزان تحت تأثیر جبهه پایداری قرار خواهد گرفت؟«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با کمال الدین پیرموذن، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. پیرموذن معتقد است:«بدون تردید مهم‌ترین اولویت دولت بعدی این است که برجام را به فرجام برساند.

نباید سرنوشت کشور را به تندروها گره زد

به نتیجه رساندن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف به اقتصاد کشور کمک کند. از سوی دیگر دولت آینده باید نسبت به اقوام، زنان، جوانان و نیروهای منتقد داخلی یا موافق ولی دگراندیش درونی که خیل عظیم حذف و طردشدگان از صحنۀ سیاسی و اجتماعی را به صور متعدّد تشکیل می‌دهند و همگی با یک چوب رانده شده اند، با راه تساهل و تسامح گفت‌وگو و مسالمت در اسرع وقت جلب و جذب گردند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*با توجه به شرایط کنونی مهم‌ترین اولویت‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده کشور چه باید باشد؟آیا ادامه وضعیت موجود می‌تواند به رفع چالش‌ها کمک کند و یا باید شرایط تغییر کند؟

واقعیت این است اگر قرار است اصلاح صورت بگیرد باید سخنان و حرکات تنش زای بیرونی و بحران ساز داخلی را رها کنیم. نکته دیگر اینکه در گزینش رئیس‌جمهور با کفایت جدید، تدوین و تصویب و اجرای برنامه‌های توسعۀ اقتصادی و اجتماعی و مهار تورم لجام گسیخته نیازمند عقلانیت جدیدی است. این در حالی است که تندروها مجلس آینده را در اختیار گرفته‌اند.نباید اجازه داد تندروها کار را برای رئیس‌جمهور بعدی سخت و دشوار کنند و بلکه باید در مسیر پرهیز از ویژه خواری ، افزایش فاصلۀ طبقات اجتماعی و نیز تعامل سازندۀ مؤثر با دنیا و رفع تحریم بین‌المللی با انتخاب رئیس‌جمهور شایسته و فراهم آمدن دولت باتوان و کارآمدتر، حرکت کرد.

*دولت بعدی باید چه تغییراتی در مدیریت کشور ایجاد کند؟آیا شرایط برای این تغییرات فراهم است؟

بدون تردید مهم‌ترین اولویت دولت بعدی این است که برجام را به فرجام برساند. به نتیجه رساندن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف به اقتصاد کشور کمک کند. از سوی دیگر دولت آینده باید نسبت به اقوام، زنان، جوانان و نیروهای منتقد و مخالف داخلی یا موافق ولی دگراندیش درونی که خیل عظیم حذف و طردشدگان از صحنۀ سیاسی و اجتماعی را به صور متعدّد تشکیل می‌دهند و همگی با یک چوب رانده شده اند، با راه تساهل و تسامح و گفت‌وگو و مسالمت در اسرع وقت جلب و جذب گردند. باید به سمت انتخاب رئیس‌جمهور با کفایت حداکثری حرکت کنیم که بالطبع جامع الشرایط خواهد بود تا بتواند دولتی مقتدرتر و کارآمدتر شکل گیرد و به همۀ کارشناسان اقتصادی با سلایق مختلف فراخوان داده و نظرات عالمانۀ آنها را دربارۀ حل مشکلات کشور جویا شود. از سوی دیگر با تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات و بستن روزنه‌های اختلاس و تبعیض، دنبال جذب مشارکت مؤثّر مردم باشیم. رئیس‌جمهور آینده باید با ارایۀ لوایح متعدد، قوانین ناکارآمد کشور را اورهال کرده و با سه رویکرد: کیفیّت مطلوب، هزینۀ کمتر و افزایش تولید کالا و یا در اسرع وقت ارائه خدمات را سامان دهد. عموم منابع انسانی شایستۀ مهاجرت کرده از ایران زمین و سایر مخالفین و منتقدین داخلی نیز با تعهّد و میثاق نسبت به منافع و مصالح ملّی و استقلال وطنی واحد و مشترک و احترام به حقوق و عقاید مردمانی که برای انقلاب و حراست از مرزهای میهن و منافع ملّی حتی تا نثار جان اهتمام مجدانه به عمل آورده‌اند، راه آشتی و مسالمت و یگانگی را در پیش گرفته و هجرت کنندگان از کشور نیز به‌تدریج به وطن بازگردند و در ساختن ایرانی آباد و مستقل و پیشرو با اقتصاد بالنده مشارکت نمایند.

ریشه مشکلات از انحصارگرایی و خود حق پنداری برای منافع فردی و جناحی است. نکته دیگر اینکه اغلب نمایندگانی که در مجلس حضور دارند به فکر دور بعدی انتخابات هستند و تلاش می‌کنند به شکلی عمل کنند که دوباره از حوزه انتخابیه خود رأی بگیرند. به همین دلیل بسیاری از اولویت‌ها را خیلی زود فراموش می‌کنند و به جای آن اولویت‌هایی را در نظر می‌گیرند که متناسب با مطالبات مردم نیست

*در شرایط کنونی طیف رادیکال جریان اصولگرایی بر فضای این جریان غلبه پیدا کرده و با حضور در مجلس شرایط را برای انتخابات یک فرد معتدل برای ریاست جمهوری سخت کرده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

ریشه مشکلات از انحصارگرایی و خود حق پنداری برای منافع فردی و جناحی است. نکته دیگر اینکه اغلب نمایندگانی که در مجلس حضور دارند به فکر دور بعدی انتخابات هستند و تلاش می‌کنند به شکلی عمل کنند که دوباره از حوزه انتخابیه خود رأی بگیرند. به همین دلیل بسیاری از اولویت‌ها را خیلی زود فراموش می‌کنند و به جای آن اولویت‌هایی را در نظر می‌گیرند که متناسب با مطالبات مردم نیست. واقعیت این است که اغلب مشکلات که در مجلس یازدهم ریشه در رویکردی داشت که جبهه پایداری در پیش گرفته بود. حضرت امام(ره) در زمان پیروزی انقلاب فرمودند ما جمهوری اسلامی می‌خواهیم نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر. این در حالی است که امروز برخی گروه ها با عملکرد و رویکردهای خود به جمهوریت نظام خدشه وارد کرده اند. همه پشتوانه و سرمایه نظام جمهوری اسلامی از مردم است. به همین دلیل با هر فرد و گروهی که به این سرمایه و اعتماد آسیب بزند باید برخورد کرد. نمایندگان مجلس در ابتدای شکل گیری مجلس قسم یاد می‌کنند که حافظ قانون اساسی باشند و منافع مردم باشند. این قسم به معنای این است که نمایندگان باید مطالبات مردم را پیگیری کنند و نه اینکه برخلاف آن عمل کنند. شرایط مدیریت کشور توسط این گروه به شکلی است که در شرایط کنونی ما رتبه بالایی در فرصت سوزی را در بین کشورهای جهان در اختیار داریم. یکی از فرصت‌هایی که می‌توانست بسیاری از مشکلات کشور را حل کند برجام بود. به همین دلیل ما باید به جوهره انقلاب یعنی آزادی و حقوق ملت بازگردیم. اینکه برخی باورهای نسل جدید سست شده است به دلیل رویکردهایی است که تندروها به نام اسلام انجام داده‌اند.

*از بین گزینه‌هایی که برای ریاست جمهوری مطرح هستند چه کسی را دارای شایستگی بیشتری می‌بینید؟آیا فضا برای حضور چهره‌های معتدل و اصلاح طلب در انتخابات آینده فراهم خواهد شد؟

من امیدوارم این اتفاق رخ بدهد و چهره‌های مردمی ودلسوز از همه جریان‌های سیاسی بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند. با این وجود در سال‌های اخیر یکدستی قوا چنین اجازه‌ای نداده و ردصلاحیت‌هایی که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته صورت گرفته کار را سخت کرده است. من معتقدم اعتمادسازی در عرصه داخلی و تکیه بر راهبرد بازدارندگی سیاسی در عرصه سیاست خارجی و به نتیجه رساندن برجام، راهگشای خروج کشور از مشکلات اقتصادی و هدایت آن به سوی آینده‌ای روشن تر است. واقعیت این است که دیگر امکان اینکه بخش‌هایی از حاکمیت بدون توجه به اخطار و نصایح دلسوزانه و اعتراض گرو‌ه‌ها و جوانان بخواهند همچون گذشته مطابق میل و سلیقه خود عمل کنند، وجود ندارد و هشدار می‌دهم تداوم برخی سیاست‌ها و کم توجهی به حقوق و مطالبات بحق مردم جز تضعیف وحدت ملی و افزایش خسران‌آور آسیب‌پذیری در برابر تهدیدهای خطیر کنونی نتیجه نخواهد داشت. ریشه و علّت اصلى نارضایتی امروز مردم و آن‌چه طی سال‌هاى گذشته منجر به افزایش نارضایتی عمومی شده، بیکارى و فقر و گرانى است و ریشه این بیکاری و فقر و گرانی نیز تحریم‌هاى خارجى و ناکارآمدى داخلى. همچنین برخی قوانین بى‌کیفیّت و فاقد ضمانت اجرا علّت اصلى عدم سرمایه‌گذارى و جذب سرمایه و خروج سرمایه‌هاى مالى و انسانى و کاهش رشد اقتصادى است و آن‌چه درنتیجه تمامی شرایط پیش‌رویمان قرار گرفته، بیکارى و فقر و گرانى است. تنها راه‌حل مشکلات و خنثى شدن توطئه‌هاى داخلى و خارجى ثروتمند شدن مردم ازطریق اصلاح قوانین با رویکرد تولید کالا و خدمت با سه ویژگى اساسی کیفیّت بهتر، کمیّت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به رقبا در رقابت سالم است. همه ایرانیان از اینکه درآمد سرانه مردم کاهش یافته و تورم و گرانی بیداد می‌کند، ناراحت هستند. به همین دلیل راه حل مشکلات کشور را عبور از این وضعیت با مشارکت موثر مردم و نیز تعاملات بین‌المللی در ریسک و توانمندی و شجاعت مسئولین باید جست‌وجو کرد. از سوی دیگر دستگاه سیاست خارجی کشور باید با اتخاذ دیپلماسی فعال تر، دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی و ارتباط مستمر و نزدیک با کشور‌های جهان، از دگردیسی‌های سریع و بی‌امان تغییرات اجتماعی و سیاسی اخیر در جهان، نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار