| کد مطلب: ۱۱۲۰۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» انتخابات هیأت رئیسه مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند

شکست سخت تندروها از قالیباف

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید اگر پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس در روز گذشته از تندروها، دلواپسان و پایداری‌ها در خصوص آرایش و چینش هیأت رئیسه مجلس پرسش می‌شد با قاطعیت نفرات مدنظر خود را معرفی می‌کردند اما واقعتیب که نخواستند ببینند ایین بود که تمام مجلس تهران نیست و اگر توانستند تعداد زیادی از کرسی‌های تهران را در اختیار بگیرند، اما چینش منتخبین دوازدهم مطابق میل آنها نبوده است.

شکست سخت تندروها از قالیباف

 لذا انتظار اینکه کل مجلس به خواسته تندروهای بهارستان پیش بروند چندان منطقی نبود و مستقلین ، معتدلین و اصلاح طلبان در همین ابتدا نشان دادند که این مجلس مانند مجحلس یازدهمن یکدست اصولگرا نیست و فراکسیون اکثریتی به معنای واقعی کلامه نخواهیم داشت و بیشتر باید به مجلسی چند فراکسیونی قائل بود. مجلسی که در آن هم طف قالیبافیون هستند، هم پایداری و تندروها و هم مستقلین، معتدلین و اصلاح طلبان که از قضا در بزنگاه‌هاقدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری از خود به نمایش خواهند گذاشت . بر همین مبنا صبح روز گذشته بود که مجلس دوازدهم برای دومین روز کاری به ریاست علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس برگزار شد و برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول دوازدهمین دوره مجلس در دستورکار این جلسه مجلس قرار گرفت و پس از نطق پیش از دستور وی  محمد باقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری  و منوچهر متکی به عنوان کاندیداهای ریاست دائم دوازدهمین دوره مجلس در اجلاسیه اول معرفی شدند. این در حالی است که طی روزهای گذشته لابی‌های مختلفی از سوی قالیباف ، متکی و ذوالنور برای همراه کردن رای نمایندگان با خود صورت گرفته بود و برخی نیز تاحدی تاثیر گذار بود. تا جایی که فراکسیون اکثریت مجلس که همان فراکسیون انقلاب اسلامی است و تا پیش از این نیز اعلام شده بود از محمد باقر قالیباف برای ریاست مجلس حمایت خواهد کرد اما عصر روز دوشنبه در جلسه این فراکسیون مشخص شد که این مسائل بی تاثیر هم نبوده  و آنهایی که تا پیش از این از حمایت از قالیباف سخن می گفتند پس از پایان جلسه از عدم حمایت از هیچ کاندیدایی سخن به میان آوردند و به عبارت دیگر حکم آتش به اختیاری به  اعضای فراکسیون داده شد تا در روند رای‌گیری به احتجاج خود به هر که فکر می‌کنند برای ریاست مجلس ارجح‌تر است رای دهند. گرچه حاجت به گفتن نیست که از بین این 3 نامزد صرفا محمد باق قالیباف بود که با همه جریانات سیاسی مجلس برای جلوس مجدد بر کرسی ریاست مجلس لابی کرد و ذوالنوری  و متکی صرفا به همان اصولگرایان حاضر در فراکسیون انقلاب بسنده کردند. شاید هم اگر پیش از آن با جریانات دیکر داخل مجلس رایزنی و لابی می‌کردند شاید بخت بیشتری برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست مجلس داشتند. چنانکه مذاکرات و رایزنی‌های قالیباف با مستقلین ، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان مجلس جواب داد و فراکسیون مستقلین حمایت خود را از قالیباف اعلام کرد. بر همین اساس نیز روز گذشته نمایندگان برای یک دوره یک ساله رئیس مجلس را انتخاب کردند.

*قالیباف رئیس شد

زمانی که انتخابات مجلس برگزار شد و در تهران و برخی استان‌ها اصولگرایان و تندروها توانستند مجوز حضور در بهارستان دوازدهم را بدست آوردند خط و نشان بسیاری برای حضور در مجلس آتی می‌کشیدند که وقتی در مجلس حاضر شویم چنین و چنان می‌کنیم و اتفاقا یکی از نقاطی که بسیار بر روی ان تامید داشتند هیأت رئیسه و ریاست بود که تا حدی مطمئن بودند در این دور دیگر رئیس را از میان خود یا افرادی از طیف فکری خود انتخاب خواهند کرد و بر همین مبنا نیز بارها و بارها به قالیباف که ریاست مجلسی یازدهم را بر عهده داشت می تاختند. اما شاید باورشان هم نمی ‌شد که با وجود اکثریت اصولگرای مجلس باز هم نتوانند اهداف و منویات خود را پیش ببرند و باز هم قافیه را به رقیب واگذار کنند. اما این اتفاق افتاد  و اصولکرایان به ویژه تندروهاو پایداری‌چی‌ها شکست بدی را چه در انتخاب رئیس که در سایر ارکان نیز تا حدی تجربه کردند.  چنانکه پس از انجام فرآیند رای گیری و اتمام آن با اعلام نتایج آراء امید تندروها به یاس بدل شد.  جایی که پس از رای گیری علاء الدین بروجردی، رئیس سنی جلسه با اعلام نتایج گفت: اقای محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شدند. مجتبی ذوالنور و منوچهر متکی  نیز با 60 رای  و تنها 5 رای از رسیدن به کرسی ریاست باز ماندند. البته جالب تر این بود که آراء متکی از آرای باطله نیز پایین تر بود چرا که آراء باطله  ۲۴ رای  را به خود اختصاص داده بود که در نوع خود بسیار قابل تامل بود. البته این انتخابات درونی مجلس یک نکته را به خوبی اثبات کرد و آن اینکه نمایندگان  با آراء خود اجازه حضور تندروها در هیأت رئیسه را ندادند تا مجلس با میزانی از عقلانیت و میانه‌روی پیش برود. نکته مهم‌ نیز در این میان نقش برجسته فراکسیون مستقلین بود که تا حدی توانست مجلس را متعادل کند.  هر چند که با وجود 198 رایی که قالیباف را به ریاست مجلس نشاند اما این آراء در مقایسه با سال اول مجلس یازدهم که 230 رای از نمایندگان را از آن خود کرد نشان دهنده ریزش آراء قالیباف حداقل در میان اصولگرایان همراه خود بوده است.

*از شکست رسایی تا انتخاب نوری قزلجه

پس از شکست تندروها در انتخابات رئیس مجلس آنها در نواب رئیس هم به جایی نرسیدند. چنانکه در حضور حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی؛ حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رأی و علی نیکزاد با ۱۶۹ رأی به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس دوازدهم در سال اول انتخاب شدند. البته این مساله تا حدی در سایر ارکان هیأت رئیسه مثل دبیران و ناظرین نیز تکرار شد. جایی که غلامرضا نوری قزلجه با ۱۳۰رای، علیرضا سلیمی ۸۲ رای و سیدجلیل میرمحمدی ۶۱ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه ناظرین 3گانه هیات رئیسه و مجتبی بخشی پور ۱۲۰رای؛ احمد نادری ۱۱۲رای، روح‌ا... متفکرآزاد ۱۰۱رای، مجتبی یوسفی ۹۸رای، محمد رشیدی ۹۷رای و اکبر رنجبرزاده: ۹۵رای دبیران شش گانه هیأت رئیسه شدند. در همین راستا پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم، اعضای هیات رئیسه با حضور در مقابل جایگاه صحن علنی مجلس سوگند یاد کردند که از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایند. سپس علاءالدین بروجردی انتخاب آقای قالیباف به عنوان رئیس و آقای حاجی بابایی و آقای نیکزاد به عنوان نواب رئیس را تبریک گفت و از قالیباف دعوت کرد که در جایگاه هیات رئیسه برای مدیریت جلسه حضور پیدا کند و قالیباف نیز بر کرسی ریاست نشست و به نطق پرداخت. در نهایت نیز در نهایت نمایندگان مجلس نیز با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار