| کد مطلب: ۱۱۲۰۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی کاندیداتوری جلیلی

دوربرگردان پایداری

آرمان ملی– مطهره شفیعی: سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟ این روزها نام او بارها در اردوگاه اصولگرایی به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده و می‌شود. بی‌تردید او حامیانی دارد اما فضای سیاسی کشور به سمتی رفته که در حمایت حامیان سابق تردید وجود دارد و البته رویش حامیان جدید را نمی‌توان نادیده گرفت.

 دوربرگردان پایداری

سعید جلیلی بازهم بازی خورد و یاران سابقش خیلی راحت به او پشت کردند تا در اندیشه یافتن حامیان جدید باشد. جبهه پایداری در خرداد سال ۹۲ در جلسه شورای مرکزی‌اش ابتدا تصمیم به حمایت از سعید جلیلی به‌عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. اما در ادامه راه پس از بررسی نامزدهای موردنظرش در نهایت به سه نامزد از جمله کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، ‌سعید جلیلی، دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی و پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت نهم رسید که درنهایت باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی شد. سال ۹۶ نیز اگرچه جلیلی گزینه پایداری‌ها بود، اما شرایط موجود او را به سمت کناره‌گیری از گردونه انتخابات به نفع شهیدابراهیم رئیسی کشاند‌. جبهه پایداری در انتخابات ۱۴۰۰ نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد، اما سرانجام پشت شهید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سعید جلیلی مجبور شد یکبار دیگر به نفع او کنار برود.

*نه جبهه پایداری به جلیلی

آیا تاریخ محبوبیت سعید جلیلی به  پایان رسیده است؟ رویداد 24 نوشت: «برخی می‌گویند که با توجه به درگذشت سیدابراهیم رئیسی، پیروزی جلیلی آخرین برگی است که می‌تواند همچنان دست‌بالای نیرو‌های نزدیک به جبهه پایداری در دولت و نهاد‌های تصمیم‌ساز را تضمین کند. چهره‌هایی، چون محمدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشین کشاورزی دولت سیزدهم که اکنون به ۳ سال حبس  محکوم شده، یکی از افراد نزدیک به جلیلی و جریان پایداری محسوب می‌شد. ساداتی‌نژاد در نخستین روز‌های وزارت نشستی با دولت در سایه جلیلی تشکیل داد تا نشان دهد با چه رویکردی قرار است سکان هدایت وزارت جهاد کشاورزی را به دست بگیرد. علی باقری دیگر چهره نزدیک به جلیلی معاون پیشین و سرپرست فعلی وزارت خارجه است که در سال ۹۲ رئیس ستاد جلیلی و در مذاکرات بی‌نتیجه جلیلی بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نیز عضوی از گروه جلیلی بوده است. البته فهرست دولت‌مردان نزدیک به جریان پایداری در دولت که حالا موقعیت خود را متزلزل می‌بینند محدود به همین‌ها نیست. باز هم جلیلی دور خورد و تنها شد.» ماجرا از این قرار است که روز گذشته صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری تصمیم گرفته این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، پشت پرویز فتاح به‌عنوان کاندیدای اصلح قرار گیرد و با توجه به اعلام نامزدی سعید جلیلی برای ریاست‌جمهوری از او برای رسیدن به پاستور حمایت نکند. به باور این جریان، سعید جلیلی به‌دلیل تصویری که از خود و جایگاه سیاسی و گفتمانی‌اش دارد، چندان اهل کار تشکیلاتی نیست. درست به همین دلیل پدرخوانده جریان پایداری این‌بار برای موفقیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قصد دارد فتاح را که در حال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) را برعهده دارد، در صدر لیست خود قرار دهد.

*مجلس نیامده حامی جلیلی شد

ظاهرا جلیلی یارانی در مجلس دوازدهم دارد که به فکر حمایت از او هستند. امیرحسین ثابتی، منتخب تهران در مجلس دوازدهم با اشاره به کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برگ برنده ما شهید زنده ما سعید جلیلی آمد... به یک شهید زنده برای ادامه راه شهید جمهور نیازمندیم.» تصویر منتشره از این جهت معنادار است که بیشتر شبیه به پوستر انتخاباتی جلیلی است. روز شنبه هم میثم ظهوریان منتخب مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با «تسنیم» از جلسه نمایندگان منتخب مردم مشهد با سعید جلیلی خبر داد و اظهارداشت: در این جلسه آقای جلیلی گفتند که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد.» وی گفت: «ما از آقای جلیلی برای کاندیداتوری در انتخابات سؤال کردیم ایشان گفتند که برنامه دولت سایه را برای ارائه به مردم آماده کرده است؛ آقای جلیلی گفت که این برنامه را پیش‌تر به شهید آیت‌ا... رئیسی نیز داده بودند و ایشان بخش‌های از این برنامه را به دولت خود ابلاغ کرده بود.» ظهوریان افزود: برداشت ما این است که کاندیداتوری آقای جلیلی قطعی است و ایشان آن‌طور که خودشان نیز گفتند کاندیدای انتخابات خواهند شد.

*تلاش یاران اوجی برای پیروزی جلیلی

«انرژی پرس» هم دیروز نوشت: در بدنه مدیران ارشد وزارت نفت تقریبا بیشتر مدیران وابسته عملی و فکری به سعید جلیلی هستند؛ از جواد اوجی که مرتبا در جلسات دولت سایه جلیلی شرکت می‌کرد تا برخی معاونان وی که علاقه بسیاری به سعید جلیلی دارند. طبیعی است این افراد که حالا که جزو مدیران ارشد صنعت نفت طبقه‌بندی می‌شوند، نمی‌خواهند صندلی خود را ترک کنند. آنان به‌خوبی می‌دانند در صورت سپردن کلید دولت به فردی جز سعید جلیلی، باید به یک کارمند معمولی نفت تبدیل شوند. تنها شانس آنها برای ابقا، پیروزی سعید جلیلی در رقابت‌های انتخاباتی است، پس باید به نهادهای نظارتی هشدار داد با توجه به این مهم، باید مراقبت کرد تا وزارت نفت به سود سعید جلیلی وارد انتخابات نشود.

*سعید جلیلی کجا بود؟

سعید جلیلی، سیاستمدار اصولگرا و دیپلمات ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی از تیر سال ۱۳۸۷ فعالیت می‌کند. او سمت دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را نیز از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ برعهده داشت و انتقادات زیادی به عملکرد او وارد شد. جلیلی در جنگِ ایران و عراق رزمنده بود و در عملیات کربلای ۵ پای خود را از دست داد. هم‌چنین وی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است و در این دانشگاه به تدریس دیپلماسی پیامبر مشغول است. سعید جلیلی به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی دارد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار