| کد مطلب: ۱۱۲۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از سفر وزیر خارجه عمان به ایران

امتداد مذاکرات برای رفع تحریم‌ها

آرمان ملی- احسان اسقایی: باقری کنی، مسئول مذاکرات غیرمستقیم ایران، فردی که نظام جمهوری اسلامی بیش از هر شخصی به او اعتماد کرده است تا مساله رفع تحریم‌ها را پیگیری کند سرپرست وزارت امور خارجه شده است. حال این سوال به وجود آمده که آیا او با حفظ سمت در هدایت مذاکرات هسته‌ای سرپرستی وزارت خارجه را عهده گرفته یا اینکه قرار است فردی دیگر هدایت پرونده هسته‌ای را برعهده گیرد.

امتداد مذاکرات برای رفع تحریم‌ها

 

اخیرا خبری در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که دریابان شمخانی قرار است مسئولیت پرونده هسته‌ای را برعهده گیرد. خبری که البته با واکنش سخنگوی وزارت خارجه روبه‌رو شده و کنعانی در این ارتباط گفته است: «سنت ما در جلسات سخنگویی، پاسخگویی در ارتباط با مسائل مطرح شده در فضای مجازی و منابع غیر معتبر نیست و من نیز در خصوص ادعای غیر رسمی منتشر شده در شبکه‌های مجازی نکته خاصی را مطرح نمی‌کنم.» آقای سخنگو با این پاسخ به صورت مستقیم این خبر را رد نکرده و تلویحا نمی‌توان تایید این خبر را هم در میان سخنان کنعانی برداشت کرد اما آنچه مهم است این است که شمخانی نیز همواره یکی از امنیتی‌های مورد اعتماد نظام بوده و پروژه برقراری ارتباط با عربستان در سطح سیاسی و امنیتی هم به او سپرده شده بود که به خوبی از پس آن برآمد.

 *سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران

از سوی دیگر یکباره و بدون هیچ گونه خبری شاهد سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران بودیم. عمان و کشورهای عربی مدتی است که مسئولیت پیغام رسانی و ایجاد شرایط برای مذاکرات مخفی و غیر مستقیم ایران و آمریکا را فراهم آورده‌اند. از این رو سفر وزیر امور خارجه عمان موجب شده حتی رسانه‌ها از ارسال پیام آمریکا به ایران از طریق وی خبرهایی را منتشر کنند این خبر هم البته با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه روبه‌رو شده است کنعانی در این ارتباط گفته: «هیات مذاکر‌ه کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، با هماهنگی و با اشراف نهادهای عالی بالادستی نظام، این مذاکرات را به پیش برده است و در این چارچوب از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت استفاده شده است. او در ادامه گفت: گفت‌وگوها (غیرمستقیم) و تبادل پیام با آمریکا متمرکز بر رفع تحریم است و از این چارچوب خارج نشده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه عمان و علت این سفر گفت: سفر وزیر خارجه عمان به تهران به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران بابت شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان و همراهانشان صورت می‌گیرد.

*مذاکرات ادامه دارد

هرچند جابه‌جایی باقری‌کنی از مسئولیتش درپرونده هسته‌ای به سرپرستی وزارت خارجه موجب شده رسانه‌ها به دیده تردید به مذاکرات بنگرند اما واقعیت آن است که چه باقری کنی مسئولیت این پرونده را عهده داشته باشد و چه هر شخصی مانند دریابان شمخانی، پرونده هسته‌ای از یک مسیر واحد مورد پیگیری قرار می‌گیرد و تنها ممکن است سکاندار پرونده تغییر کند.

*در نشست خبری چه گذشت

سرپرست وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان تاکید کرد که ۲ کشور برای تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتر برای توقف جنایت‌ها در غزه اتفاق نظر دارند. علی باقری‌کنی با بیان اینکه یکی از محورهای رایزنی دوشنبه با وزیر خارجه عمان در ارتباط با موضوع غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود، گفت: هر دو طرف بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که باید تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتری برای توقف این جنایت‌ها انجام دهیم و برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تلاش‌های جدی‌تری انجام شود. علی باقری تصریح کرد: در این مسیر ایران و عمان مانند دیگر عرصه‌ها همکاری‌های جدی خواهند داشت. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سیاست خارجی جایگاه ویژه‌ای در دکترین دولت آیت‌ا... رئیسی داشت و یکی از حلقه‌های اصلی این دکترین بحث سیاست همسایگی بود .

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار