تحریف هم حدی دارد نه تا ۱۸۰ درجه!
شنبه 29 اردیبهشت ماه بود که گزارشی تحت عنوان «نسخه خانم معاون برای مردان متمول» در روزنامه «آرمان ملی» منتشر شد که هدف نگارنده نیز از این گزارش مروری بر صحبتهای معاونت محترم زنان ریاست جمهوری در خصوص مردان متمول و بررسی نگاه عروس امام خمینی(ره) و حجتالاسلام فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص مساله چند همسری بوده است و اساسا رویکرد دیگری در میان نبوده و صرفا به روایت موضوع مطرح شده پرداخته شده است.
اما روابط عمومی معاونت زنان ریاست جمهوری در این خصوص جوابیهای را ارائه کرده است که در ادامه میآید. در این جوابیه آمده است: بسیار جای تاسف دارد که افرادی در جایگاه رسانه قلمزنی میکنند که از اولیات امانتداری و اخلاق حرفهای برخوردار نیستند و سخن خانم دکتر خزعلی را دقیقا عکس آنچه که ایشان گفتهاند، منعکس کردند. اینکه چگونه نویسندهای میتواند یک سخن واضح و روشن را ۱۸۰ درجه تغییر دهد و دروغهای نچسب را به فردی نسبت دهد جای شگفتی دارد! آیا اینکه خانم دکتر طرح نمودهاند که مردان متمول بهجای ازدواج مجدد و چند همسری اموال خود را صرف ازدواج جوانان مجردی کنند که امکان ازدواج ندارند الگوی بدی است؟ اینکه توصیه کنند که به جای چند همسری موجبات یک همسری را برای جوانان مجرد فراهم آورند پیشنهاد نامناسبی است که نویسنده با غرضورزی بیحد تیترالگو برای مردان متمول را برای تخریب چهره ایشان و تشویش اذهان مردم انتخاب میکند و درصدد تحریک بانوانی است که به نوشته خودشان اکثریت موافق چنین امری نمیباشند؟! دکتر خزعلی در جواب خبرنگار که نظر ایشان را در مورد چند همسری میپرسد، میگویند: من قبلا هم گفتهام، کسانیکه واقعا توان این را دارند که چند همسری داشته باشند و کفایت اقتصادی برای چند همسر داشته باشند، چقدر خوب است که توانایی اقتصادیشان را به جوانهایی که میخواهند ازدواج کنند اختصاص بدهند و اجازه بدهیم جوانهای مجرد که بسیار زیاد هستند در جامعه شرایط ازدواج برایشان فراهم شود. در سال ۱۴۰۰ هم دکتر خزعلی در پاسخ خبرنگار همین مطلب را ذکر فرمودهاند که با وجود اینکه در قانون در صورت موافقت همسر اول این مساله وجود دارد ولی من توصیه میکنم به جای چند همسری، آقایون تلاش کنند زمینه ازدواج جوانان مجرد را فراهم نمایند نه اینکه فرد متاهل مجدد به ازدواج روی آورد و هزاران جوان مجرد به دلیل نداشتن امکانات ازدواج محروم بمانند آنچه دکتر خزعلی به آن توصیه کرده مطابق نص صریح آیه قرآن است که میفرماید: وَأَنکِحُوا الأَیَامَى مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ خداوند از مردم میخواهد که اسباب ازدواج جوانان فقیر را فراهم کنند و در ادامه آیه وعده میدهد که اگر فقیر هستند خداوند آنها را از فضل خود بهرهمند خواهد کرد. دکتر انسیه خزعلی تلاش میکند ترغیب و تشویق کند که افراد اموال خود را برای ازدواج جوانان به کارگیرند به جای آنکه به منفعت و لذت خود بیندیشند و آیا ایده و طرحی بهتر از این برای مردان متمول وجود دارد؟ که به جای ازدواج مجدد و سست کردن زندگی خانواده خود و از هم پاشیدن آن و سلب آسایش همسر اول، اموال خود را برای تاهل جوانان مجرد هزینه نمایند. در مورد پرسش دوم خبرنگار که پرسید این را به حساب اسلام میگذارند دکتر خزعلی میگوید در اسلام شرایط ویژه و خاصی وجود دارد (اشاره به مساله ضرورت و عدالت) سپس به تبیین این امر در کتاب استاد مطهری ارجاع میدهند که نویسنده مغرض آرمانملی بخشی از نظرات شهید مطهری را ذکر میکند و بخشی را نمیآورد و با وجود اینکه همین بخش هم دلالت بر اصالت تک همسری و ذکر ایرادات شهید مطهری بر چند همسری و تعهدآوری چند همسری دارد ولی نویسنده مذکور در پایان نتیجه میگیرد که خانم خزعلی موافق چند همسری است و پس از نسبت غلط این سخن به ایشان با ادبیات دون شأن یک خانم نویسنده از اینکه چرا همسر ایشان به این نسخه عمل نکرده و همسر دوم اختیار نکرده سخن میگوید. لازم است بدانید خانم دکتر خزعلی به این امر یعنی کمک به ازدواج جوانان مجرد اعتقاد قلبی دارد لذا تمام حقوق استادی دانشگاه را نیز صرف چنین اموری یعنی ازدواج جوانان و حفظ خانوادهها مینماید. در ادامه توجه نویسنده را به بخش دیگر از مکتوبات شهید مطهری که نویسنده آن را سانسور کرده و اشاره دکتر خزعلی (آنجا که میگوید چند همسری شرایط و ویژگیهای خاص میخواهد) دقیقا به این بخش است جلب میکنم. «اصلاح دیگری که اسلام به عمل آورد، این بود که عدالت را شرط کرد و اجازه نداد به هیچ وجه تبعیضی میان زنان یا میان فرزندان آنها صورت بگیرد. قرآن کریم در کمال صراحت «فرمود فان خفتم أن لا تعدلوا فواحده» اگر بیم دارید که عدالت نکنید، یعنی اگر به خود اطمینان ندارید که با عدالت رفتارکنید، پس به یکی اکتفا کنید. همچنین استاد مطهری در جای دیگر تصریح دارد: «در فقه اسلامی میگویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند میترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. ولی نص قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید» . با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیدهاید که بگوید میخواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیدهام حتما شما هم نشنیدهاید. سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند، زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام میدهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام میکنند». اندک تأملی در این فراز کتاب شهید مطهری کافی است تا ثابت شود که نسبت دادن نظریه ترغیب به چندهمسری مردان متمول به معاون رئیس جمهور تا چه اندازه کذب است. بدیهی است همان طور که انسیه خزعلی در مطلب خود به شرایط اسلام برای تعدد زوجات اشاره کرده، شرط عدالت و دشواری امکان تحقق آن نزد مردان و از طرفی منع صریح قرآن از چندهمسری به دلیل بیم ناتوانی نسبت به رعایت عدالت، دلیل محکمی است بر اینکه معاون رئیس جمهور نه تنها در مقام دعوت مردان متمول به چند همسری نیست، بلکه از ایشان میخواهد با دستگیری مالی از جوانان محروم از امکان ازدواج، زمینه تشکیل زندگی را برای آنها فراهم کنند و از عواقب افتادن در ورطه ظلم و بیعدالتی در صورت چند همسری بپرهیزد. در جای دیگر نیز شهید مطهری به این اصل و شرط مهم یعنی عدالت اشاره میفرمایند: «در دنیای قبل از اسلام اصل عدالت به هیچ وجه رعایت نمیشد، نه میان خود زنان و نه میان فرزندان آنها، در مقاله ۲۷ از کریستینسن و دیگران نقل کردیم که در ایران ساسانی رسم تعدد زوجات شایع بود و میان زنان و همچنین میان فرزندان آنها تبعیض قائل میشدند یکی یا چند زن ، زنان ممتاز (پادشاه زن) خوانده میشدند و از حقوق کامل برخوردار بودند، سایر زنان بهعنوان چاکر زن و غیره خوانده میشدند و مزایای قانونی کمتری داشتند. فرزندان چاکر زن اگر از جنس ذکور بودند در خانه پدر به فرزندی پذیرفته میشدند و اگر دختر بودند به فرزندی پذیرفته نمیشدند اسلام همه این رسوم و عادات را منسوخ کرد و اجازه نداد که برای یک زن یا فرزندان او امتیازات قانونی کمتری قائل گردند. ویل دورانت در جلد اول تاریخ تمدن ضمن بحث از تعدد زوجات میگوید: «به تدریج که ثروت نزدیک فرد به مقدار زیاد جمع میشد و از آن نگرانی پیدا میکرد که چون ثروتش به قسمتهای زیادی منقسم شود سهم هر یک از فرزندان کم خواهد شد، این فرد به فکر میافتاد که میان زن اصلی و سوگلی خود فرق بگذارد تا میراث تنها نصیب فرزندان زن اصلی شود.» این جمله میرساند که تبعیض میان زنان و فرزندان آنها در دنیای قدیم امر رایجی بوده است. ولی عجیب این است که ویل دورانت بعد به سخنان خود چنین ادامه میدهد: «تا نسل معاصر، تقریبا زناشویی در قاره آسیا بدین ترتیب بوده است. کم کم زن اصلی مقام زن منحصر بهفرد را پیدا کرد و زنان دیگر یا محبوبههای سری مرد شدند و یا اصلا از میان رفتند». ویل دورانت توجه نکرده یا نخواسته توجه کند که چهارده قرن است که در آسیا در پرتو دین مقدس اسلام رسم تبعیض میان فرزندان منسوخ شده است. یک زن اصلی و چند محبوبه سری داشتن جزء رسوم اروپایی است نه، آسیایی این رسم اخیرا از اروپا به آسیا سرایت کرده است. همچنین باید توجه داشت که هر دو رهبر بزرگ انقلاب تقید به تک همسری داشتند و چند همسری را برای نزدیکان خود نمیپسندیدند بلکه در صورت خوف عدم عدالت آن را جایز نمیدانستند. آنچه در پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتا... خامنهای منتشر شده، در نظر ایشان بنا بر ادله معتبر دینی، چند همسری مردان مباح اما غیر مستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است. بنابراین هر گاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد ازدواج مجدد شوهر جایز نیست.
ارسال نظر