| کد مطلب: ۱۱۱۹۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

تخریب بیمارستان تاریخی در کرمانشاه

آرمان ملی: چند روز پیش خبری درخصوص تخریب بیمارستان تاریخی و البته ثبت ملی‌شده‌ای در کرمانشاه با نام مسیح، دست‌به‌دست شد که از تخریب کامل آن اثر باستانی حکایت داشت. کیومرث خانی لعل‌آبادی، معاون میراث فرهنگی کرمانشاه، گفت شهرداری مجوز تخریب این بیمارستان را صادر کرده است. روز گذشته هم اخباری مبنی بر وجود حکم قضایی همراه با توضیحاتی درخصوص تخریب این بیمارستان منتشر شد.

تخریب بیمارستان تاریخی در کرمانشاه

اخبار مربوط به تخریب آثار باستانی که به‌نوعی میراث ملی همه ما ایرانیان به‌حساب می‌آیند هرچند وقت یکبار از گوشه‌ای از کشور به گوش می‌رسد که با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی می‌توانید به فهرستی از آن‌ها دست پیدا کنید و نیازی به بازگوشدن ندارند. در این گزارش به بهانه تذکر ضرورت و اهمیت حفظ میراث ملی و تاریخ سرزمین که شکل‌‌دهنده و نسج‌بخش هویت ما هستند، علاوه بر نگاهی به بیمارستان تاریخی کرمانشاه به وضعیت غم‌انگیز یک بنای تاریخی دیگر هم نظری انداخته‌ایم که به آغل و چراگاه گله‌های متعددی از گوسفندان بنا شده است.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر مسئولان و نیاز به همتشان برای حفظ آثار تاریخی و باستانی، همه مردم هم علاوه بر مطالبه ملی در حفظ این آثار با بالابردن آگاهی تاریخی نسبت به هویت و جایگاه اصیل‌شان در حفظ این آثار کوشا باشند و حتی اگر بنایی به نامشان ثبت شده گمان نکنند صاحب آن بوده و بخواهند آن را در جهت منافع خود تخریب کنند.

تخریب تاریخ

در جریان تخریب بیمارستان تاریخی کرمانشاه، گفته شد که مالک بنای بیمارستان طی حدود یک دهه، تلاش‌های زیادی برای تخریب بنا انجام داد و مسئولین وقت میراث فرهنگی باتوجه به اهمیت بنا توانستند در سال 1399 آن را دوباره در فهرست بناهای ثبت ملی‌شده ایران قرار دهند اما مالک بنا طی دوسه سال گذشته با شکایت در دیوان عدالت اداری به‌دنبال خروج مجدد این بنا از فهرست آثار ملی ثبت‌شده ایران بود که موفق به این کار نشد و به نظر می‌رسد با در دست داشتن همین شکایت توانسته از شهرداری مجوز تخریب بگیرد و بنا به گفته معاون میراث فرهنگی کرمانشاه، تا آن زمان، شهرداری هنوز در این خصوص پاسخگو نبود تا روز گذشته که این خبر بر درگاه خبرگزاری ایلنا به نقل از خبرنگار خود در کرمانشاه قرار گرفت؛ معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه خبرداد که صدور مجوز تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه براساس حکم مراجع قضائی بوده است.

سیروس رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با حفظ این بنا اقدامات جدی را به عمل نیاورده است، توضیح داد که بیمارستان ۹۳ ساله مسیح کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار ثبت ملی شد، اما پس از کش و قوس فراوان پرونده مربوطه در مهرماه سال ۱۴۰۲ رای جدید دیوان عدالت اداری برای آن صادر شد.

به‌گفته او: از سال ۱۳۸۸ مالک این ساختمان بارها با مراجعه به شهرداری کرمانشاه درخواست تخریب ملک را داشت تا بیمارستان جدیدی در همین مکان احداث کند ولی با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه و بر همین اساس شهرداری هیچ مجوزی برای آن صادر نمی‌کرد.

این مسئول شهری اضافه کرد که «در رای جدید دیوان عدالت اداری علاوه بر الزام صدور پروانه ساختمانی برای ملک این بیمارستان، سابقه آن به عنوان اثر ملی تاریخی ابطال شد لذا شهرداری نمی‌تواند به عذرنامه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مانع یا محدودیتی برای صاحب ملک ایجاد کند.»

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه با بیان اینکه در اجرای حکم مرجع قضایی شهرداری کرمانشاه برای صدور مجوز تخریب و پروانه ساختمان ملزم به گرفتن استعلام از سازمان میراث فرهنگی نیست تاکید کرد: حکم قطعی این پرونده نیز در آبان ماه سال گذشته صادر و به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شد.

رضایی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال مجوز تخریب برای بیمارستان مسیح توسط شهرداری صادر شد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه طی نزدیک به یک سال گذشته از صدور حکم جدید برای این پرونده و خارج شدن آن از فهرست آثار ملی باخبر بود لذا می‌توانست اقدام حقوقی لازم را در مورد نقض آن انجام دهد هرچند حکم قطعی آن نیز در آبان ماه گذشته صادر شد.

او با اشاره به متروکه بودن بیمارستان مسیح و وقوع آتش سوزی سال‌های گذشته در آنکه باعث اذیت و آزار همسایه‌ها شده بود، یادآور شد: بر همین اساس بیش از ۴۰ نفر از اهالی محل با تهیه صورتجلسه‌ای و ارسال آن به شهرداری خواستار ساماندهی ملک شده‌اند.

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تاکید کرد: مالک بیمارستان مسیح به استناد حکم دیوان عدالت اداری می‌تواند در این مکان اقدام به ساخت با کاربری مسکونی یا درمانی کند.

از سوی دیگر، به گفته وکیل مالک بیمارستان مسیح درخواست بازسازی و احداث یک مرکز درمانی جدید در این ملک طی سال‌های گذشته از طریق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیگیری شده بود که متاسفانه با آن مخالفت و مالک نیز سرمایه‌ای را که برای این امر در نظر گرفته بود؛ برای احداث بیمارستان در سایر کشورها هزینه کرد.

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه همچنین تصریح کرد که شهرداری کرمانشاه آماده است همه بناهای تاریخی در حال تخریب شهر کرمانشاه را که نیاز به بازسازی دارد از اداره میراث فرهنگی و گردشگری تحویل گرفته و پس از مرمت در اختیار منافع عمومی قرار دهد.

حال به میراثی باستانی در شهر ایذه برمی‌گردیم که آغل گوسفندان شد. باستان‌شناس پیشکسوت ایران این محوطه از دیرپاترین آثار یافت‌شده عیلامی ایرانی است که کتیبه‌هایش اسرار بیش از 2500 سال تاریخ ایران را در دل خود دارد.

رجبعلی لباف خانیکی، توضیح داد که یکی از مفصل‌ترین و گویاترین عرصه‌های تجلی فرهنگ، هنر، ایدئولوژی و فن‌آوری ایرانیان مجموعه بزرگ و مفصل سنگ نگاره و کتیبه معروف به کول فره، در 7 کیلومتری شمال شرق شهر ایذه بازمانده از حدود 4700 سال پیش و عصر عیلامی است.

به‌گفته این کارشناس این مجموعه واقعی‌ترین و گویاترین اسناد هویتی ایرانیان محسوب می‌شود و بهتر از هر راوی دیگری می‌تواند قابلیت ایرانیان را در عرصه هنر، سنگ‌تراشی، داستان‌پردازی، نگارگری، تعاملات اجتماعی، مراودات منطقه‌ای و سازگاری با محیط بیان کند.

درحال حاضر محوطه باستانی کول فره چراگاه گله‌های متعدد گوسفندان است و علاوه بر انباشت  فضولات جیوانی و پخش بوی نامطبوع و فراوانی کک و دیگر حشرات است.

در نهایت این سوال را مطرح کرده است که چرا در پاسداری از اسناد هویتمان همت نمی‌کنیم؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار