| کد مطلب: ۱۱۱۹۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حاشیه‌های انتخاب ریاست مجلس

افتتاحیه داغ با چاشنی ریاست

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: مجلس دوازدهم به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند و بحث ریاست همچنان مطرح است. در ابتدا عنوان شد که قالیباف بر این کرسی جلوس می‌کند اما ظاهرا استقبالی نشد و از سوی دیگر با شهادت رئیس‌جمهور رئیسی، این ادعا مطرح شد که شاید قالیباف کاندیدا شود. در این راستا حمید رسایی راه‌یافته به مجلس دوازدهم نوشت: «شنیده می‌شود برخی چهره‌های مجلس دوازدهم، خودشان را هم برای کاندیداتوری ریاست مجلس و هم کاندیداتوری ریاست جمهوری مطرح می‌کنند و قصد شرکت در هر دو را دارند! درحالی که رهبر انقلاب نمایندگان را از این اقدام نهی کردند و از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته‌اند تا با این نوع جاه‌طلبی برخورد کنند... قطعا نمایندگان مجلس دوازدهم از همین ابتدای شروع به کار، ولایت‌مداری خودشان را نشان خواهند داد و از ریاست مجلس این افراد استقبال نمی‌کنند. خیلی زشت است که با وجود نهی رهبر انقلاب، باز هم عده‌ای، رأی نمایندگان را پله ترقی و ریاست‌طلبی خودشان کنند.»

افتتاحیه داغ با چاشنی ریاست

*معرفی کاندیداهای ریاست

اما کاندیداهای ریاست به غیر از قالیباف چه افرادی هستند که دیروز یک منتحب مجلس دوازدهم به آن پاسخ داد. علیرضا سلیمی با اشاره به نامزدهای نهایی هیات رئیسه مجلس دوازدهم، اظهار داشت: آقایان محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور و منوچهرمتکی تاکنون برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام نامزدی کرده‌اند. همچنین برای گزینه‌های نایب‌رئیسی نیز آقایان علی نیکزاد، حمیدرضا حاج‌بابایی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و حمید رسایی اعلام کاندیداتوری کردند. وی افزود: برای سایر جایگاه‌های هیات رئیسه نیز تعدادی اعلام نامزدی کردند. مثلا برای جایگاه دبیران تاکنون آقایان روح‌ا... متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری، علی‌اصغر باقرزاده اعلام حضور کرده‌اند و همچنین برای جایگاه نظارت مجلس نیز خودم، آقایان عبدالحسین روح‌الامینی، سیدمحمد میرمحمدی و رحیم زارع اعلام نامزدی کرده‌اند. عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: این اسامی طبق شنیده‌های بنده از داخل مجلس است و قطعا افراد دیگر نیز به این لیست اضافه خواهد شد؛ زیرا برای جایگاه‌های دبیری و نظار تعداد کاندیداها زیاد است. سلیمی گفت: روز دوشنبه افتتاحیه مجلس برگزار می‌شود و اداره جلسه مجلس بر عهده رئیس سنی خواهد بود و انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه اول روز بعد در صحن علنی مشخص خواهد شد. مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم در روز دوشنبه ۷ خردادماه با حضور تمام نمایندگان جدید و همچنین مهمانان ویژه برگزار خواهد شد.

*متکی: من هستم

جالب است که سلیمی به احتمال کاندیداتوری منوچهر متکی برای ریاست مجلس اشاره نکرد. در 26 اردیبهشت حاجی‌دلیگانی منتخب مجلس دوازدهم درباره گزینه‌های ریاست مجلس گفته بود: «در میان افراد شاخص آقای قالیباف مطرح هستند. آقای ذوالنوری نیز از همان اول اعلام کردند که اقدام خواهند کرد. آقای متکی نیز خودشان را مطرح کرده‌اند. بین آقای متکی و ذوالنور یک توافقی حدود یک هفته پیش به عمل آمده که ظاهرا از ۶۰ یا ۷۰ نماینده استمزاج کنند که کدامیک‌ درصحنه باقی بماند.» اما متکی دو بار منکر این توافق شد چنانکه روز گذشته هم از او سوال شد که آیا امکان دارد که شما برای ریاست مجلس داوطلب نشوید؟ گفت: «بررسی‌هایم را انجام می‌دهم و به آن سو حرکت می‌کنم.» وی در واکنش به اینکه خبری در مورد توافق شما با ذوالنوری در رسانه‌ها منتشر شده است، اظهار داشت: من با آقای ذالنورس هیچ توافقی نکردم. درباره این ادعا که حاجی دلیگانی گفته شما با ذالنوری توافق کردید که نظر استمزاجی از ۶۰ تا ۷۰ نماینده بگیرند، هر کدام که بیشتر رأی آورد، او بماند دیگری کنار برود، توضیح داد: «صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم ولی چون کار، شکلی و محتوایی به درستی در دست انجام نبود بنابراین منتفی است.»

*ذوالنور: من برای ریاست می‌آیم

برخی گزینه‌های ریاست درباره تصمیم خود اظهارنظری نداشتند اما روز گذشته مجتبی ذوالنوری منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب صندلی ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری ضمن اشاره به موضوع رقابت‌ها جهت احراز کرسی ریاست مجلس گفت: از قبل شخصیت‌های کشوری، انقلابی، موکلین و نمایندگان محترمی از مجلس از من خواسته بودند که در این رقابت‌ها ورود کنم اما بعد از شهادت آیت‌ا... رئیسی و این حادثه‌ای که اتفاق افتاد، عزم من جزم‌تر و قاطع‌تر شد و ان‌شاءا... برای رقابت برای ریاست مجلس ورود می‌کنم. وی با بیان اینکه «برای ریاست مجلس اهداف متعددی را دنبال می‌کنم»، اظهار کرد: نخستین هدف من افزایش کارآمدی مجلس است؛ به لطف خدا مجالس گذشته ما موفق عمل کردند و کارهای خوبی کردند و مجلس یازدهم وصف و صفت انقلابی بودن را از مقام معظم رهبری به‌عنوان مدال افتخار گرفت؛ همه اینها سرجای خودش است اما سوال این است که آیا مجالس ما نمی‌توانند کارآمدتر باشند؟ قطعا که می‌توانند، هدف من از ورود به این عرصه افزایش کارآمدی مجلس است. وی عنوان کرد: امروز ممکن است گاهی شاهد باشیم که با انتقال اختیارات نمایندگان به رئیس مجلس، او در جلساتی از جنس قانون‌گذاری تصمیماتی بگیرد که در زندگی مردم اثر دارد؛ باید این را اصلاح کنیم و در مواردی که حتی تصمیمات قانون‌گذاری است، رئیس مجلس حتما باید با نظر صحن و نمایندگان تصمیم‌گیری کند و نمی‌تواند خودش فردی تصمیم‌گیری کند. حتما باید اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس را جدی بگیریم؛ مجلس باید قانون مدار باشد و نمی‌شود مجلسی که قانون‌گذار و قوه مقننه است خودش با نقض قانون، قانون‌گذاری کند؛ لذا مجلس باید آیین‌نامه محور حرکت کند. منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: یقینا اگر مجلس در مسیر درست خود حرکت کند، می‌تواند در حل ابرمشکلات کشور نقش اصلی و زیرساختی ایفا کند که نمایندگان مجلس بعد از ۴ سال کارنامه‌ای قابل دفاع و امیدوارکننده برای موکلین خود داشته باشند؛ ان‌شاءا... در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی مردم با رغبت بیشتر، میل و امید و انگیزه، با حضور خیره‌کننده‌تری نمایندگان خود را انتخاب کنند. ذوالنوری همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از کاندیداهای ریاست مجلس دوازدهم گفت: فکر نمی‌کنم برای کرسی ریاست مجلس بیشتر از ۳ الی ۴ نفر کاندیدا شوند چراکه سمتی نیست که مانند نایب‌رئیسی، ریاست کمیسیون یا دبیری هیأت رئیسه افراد زیادی برای آن کاندیدا شوند. افراد برای کاندیداتوری این کرسی، پس از یک ارزیابی رأی، ورود می‌کنند و در ادوار قبل هم همین‌گونه بوده است.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار