| کد مطلب: ۱۱۱۹۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از شایعه کاندیداتوری همسر رئیس‌جمهور فقید

کاندیداتوری جمیله علم‌الهدی‌ صحت دارد؟

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: انتخابات زودهنگام به مثابه شوکی در فضای سیاسی کشور بود. برخی افراد شاخص همواره نام‌شان به‌عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مطرح می‌شود، اما برخی اسامی قابل تامل است؛ مانند شایعه احتمال کاندیداتوری جمیله علم‌الهدی، همسر شهید رئیسی! جمیله علم‌الهدی متولد سال ۱۳۴۴ در خانواده‌ مذهبی است که در سال ۱۳۶۲ با ابراهیم رئیسی ازدواج کرد که این زوج 2 دختر دارند که ریحانه سادات دختر بزرگ ابراهیم رئیسی دارای دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بوده و مریم لیسانس فیزیک دانشگاه شریف را دارد و هر دو آن‌ها ازدواج کرده و در تهران زندگی می‌کنند.

کاندیداتوری جمیله علم‌الهدی‌ صحت دارد؟

وی در سال ۱۳۸۰ دکترای خود را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او عضو هیأت علمی گروه آموزشی رهبری و توسعه آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی شد و درجه علمی دانشیاری را کسب کرده است. علم‌الهدی تدریس دروسی مانند فلسفه آموزش عالی، انسان‌شناسی در اسلام، روش‌های آموزش، مبانی نظری مدیریت آموزشی، مکتب‌های فلسفی و آرای تربیتی را در دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی برعهده دارد. ویدئوی سخنرانی جمیله علم‌الهدی در یک همایش بین‌المللی که او در آن سعی داشت به زبان انگلیسی سخنرانی کند در سال ۱۳۹۶ منتشر شد. او از اسفند ۱۳۹۸، به‌عنوان دبیر «شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور» شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

*حواشی پیرامون اظهارات دختر امام جمعه

جمیله علم‌الهدی، دختر آیت‌ا... علم‌الهدی‌ است و در دوران ریاست جمهوری همسرش بارها تلاش کرد چهره‌ای مطرح از خودش به نمایش بگذارد، مانند سال گذشته شبکه پرس‌.تی.‌وی با انتشار بخشی از اظهارات جمیله علم‌الهدی‌ وی را به‌عنوان بانوی اول ایران معرفی کرد سپس او در سخنرانی جشنواره بین‌المللی خورشید گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را به‌عنوان بانوی اول معرفی کردند. لازم است توضیح دهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران بانوی اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند.» این اظهارات با واکنش‌های زیادی مواجه شد چرا که منع صریح رهبری بر حضور و نقش‌آفرینی اعضای خانواده از آنها تصویری کاملا موجه در افکار عمومی ایران ساخته است. به‌خصوص درباره همسر رهبر انقلاب برخلاف تقریبا تمام چهره‌های مهم و درجه یک تاریخ انقلاب که نام و نشانی از همسرشان یا حضوری رسانه‌ای از آنها در دسترس است، حتی یک تصویر ساده از ایشان وجود ندارد. یعنی برای اینکه خانم دکتر علم‌الهدی از لفظ «بانوی اول» برای همسر رهبری استفاده نکند، حتی نیاز به تجزیه‌ و تحلیل خاصی هم نبود. از سوی دیگر بار معنایی لفظ «بانوی اول» با هیچ توضیح و تفسیری ربطی به آداب سیاسی ایران ندارد. علم‌الهدی اما در اقداماتی قابل تامل به گفت‌وگو با همسران مقامات کشورهای دیگر پرداخته بود. به‌عنوان نمونه او با شهناز ابراهیم، همسر رئیس‌جمهور عراق دیدار رسمی داشته و تصاویری که از آنها منتشر شده حکایت از ملاقاتی مشابه دیدارهای دیپلماتیک دارد. مشابه دیدار مقامات رسمی کشورها با همان آداب و رسوم! جمیله علم‌الهدی در خارج مرزها بانوی اول خطاب شد و این بار حساسیتی نبود. ماجرا چنین بود که در ابتدای اردیبهشت سالجاری برخی سایت‌ها نوشتند: «همسر ابراهیم رئیسی که او را در سفر به پاکستان همراهی می‌کرد، از سوی رسانه‌های پاکستانی به‌عنوان «بانوی اول ایران» معرفی شد.» یا روزی که از تمایل به نوشتن کتابی مشابه میشل اوباما سخن گفته بود: «چند روز پیش کتابی مربوط به همسر رئیس‌جمهور آمریکا را به من دادند که در ایران ۳۷ بار ترجمه شده است. موضوع کتاب میشل رویای دختر آمریکایی است. از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگذار بود. حتی بخش‌هایی از آن را به رئیس‌جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است. بعید می‌دانم یک نفر این کتاب را نوشته باشد و تیم متخصص درگیر آن بوده‌اند. کتاب برای دختران جهان الگوسازی می‌کرد. الگوی او الگوی سیندرلا است. دختری معمولی از زندگی معمولی حرکت می‌کند و به بالاترین مقام دنیوی می‌رسد. از جهت الگوی زنانگی چیز جدیدی نداشت، اما امروزی و اثرگذار نوشته شده بود.»

قانون چه می‌گوید؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان در سال 99 در پاسخ به سوالی درباره امکان ریاست جمهوری خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دقیقا مساله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌ای ریاست جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم، اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رئیس‌جمهور زن هم داشته باشیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار