| کد مطلب: ۱۱۱۹۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

سوءمدیریت در فدراسیون فوتبال مشهود است

آرمان ملی- احسان انصاری: در هفته های اخیر پرونده‌ای تحت عنوان فساد در فوتبال باز شد و طبق اطلاعات اولیه چند مقام ارشد فدراسیون فوتبال و چند چهره رسانه‌ای احضار شدند. بعد از گمانه‌زنی در مورد اسامی افراد درگیر، باشگاه مورد‌نظر دادگستری استان کرمان در اطلاعیه‌ای ضمن تایید وجود چنین پرونده‌ای از بررسی موضوع و احضار افراد درگیر خبر داد.

سوءمدیریت در فدراسیون فوتبال مشهود است

در همان زمان به صورت غیررسمی نام دو نفر از مدیران ارشد فوتبال، خداداد افشاریان، عضو هیات‌رییسه و رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال و سهیل مهدی، رییس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ و یک چهره مشهور رسانه‌ای به عنوان افراد درگیر در این پرونده مطرح شد. همچنین با توجه به ورود نهادهای امنیتی و قضایی استان کرمان مشخص شد پرونده مربوط به یکی از تیم‌های لیگ برتری این استان است. در آن زمان نام تیم مس رفسنجان بود که بیشتر به گوش می‌رسید. در آخر هفته گذشته مشخص شد آنچه به عنوان اطلاعات غیررسمی منتشر شده بود، حداقل در مورد اسامی نفرات و نام تیم مورد نظر درگیر در پرونده فساد صحت داشته است. در هفته گذشته خداداد افشاریان و سهیل مهدی از سمت خود کناره گیری کردند. همچنین با حضور برخی مدیران سابق و فعلی فوتبال کرمان و شرکت مس در رسانه‌ها و صدا و سیما اثبات شد که باشگاه مورد ارجاع در این پرونده همان باشگاه مس رفسنجان است.«آرمان ملی» برای تحلیل وبررسی ابعاد مختلف این فساد اقتصادی و دلایل آن با امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تهران گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*افشای ابعاد جدیدی از فساد در فوتبال با واکنش های مختلفی مواجه شده است. مهم ترین دلایل این فساد را چه می دانید؟

ما نیاز داریم در زمینه فساد در فوتبال ایران یک آسیب شناسی جدی صورت بگیرد.مهم ترین نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که هنگامی که افراد ناتوان و کسانی که دارای سوء مدیریت هستند در هر مجموعه ای قرار بگیرند در نهایت پیامدهای منفی آن خود را نشان خواهد داد.این وضعیت مختص به فدراسیون فوتبال نیست و ممکن است در هر مجموعه ای به وجود بیاید.دلیل فسادهای اخیر نیز عدم شایسته سالاری در فدراسیون فوتبال بوده است. به نظر من مدیری که ناتوان است سوراخی به نام نفوذ در مجموعه اش به وجود می آورد.این نفوذ نیز می تواند سیاسی،اقتصادی،امنیتی یا هر حالتی داشته باشد.این واقعیت تلخ نیز امروز در جامعه وجود دارد.واقعیت غیر قابل انکار این است که مجموعه فدراسیون فوتبال امروز از یک ناکارآمدی مدیریتی رنج می برد و این ناکارآمدی با نارضایتی عوامل مختلف در فوتبال کشور همراه شده است.از سوی دیگر نظارت بر فدراسیون فوتبال نیز به صورت جدی و قاطع وجود ندارد. به همین دلیل نیز رخ دادن فساد اقتصادی در چنین فدراسیونی دور از ذهن نیست و باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشت.هر زمان پول بی حساب و کتاب در فوتبال کشور وجود داشته باشد و مدیران بالادستی نیز نظارت کافی نداشته باشند شرایط به شکلی رقم می خورد که دو مدیر ارشد فدراسیون که مسئول برگزاری مسابقات و داوری آن هستند متهم به فساد اقتصادی و گرفتن رشوه می شوند.حلقه مفقوده این وضعیت نظارت است. هنگامی که نظارت وجود نداشته باشد ما شاهد چنین اتفاقاتی و شاید تلخ تر از این نیز خواهیم بود.

*موضوع فساد در فوتبال سال هاست مطرح شده اما به صورت جدی پیگیری نمی شود. چرا نهادهای نظارتی با علم به وجود فساد در فوتبال رویکرد جدی تری نسبت به برخورد با آن در پیش نگرفته اند؟

بنده سال هاست عنوان کرده ام که در فوتبال کشور فساد وجود دارد. فدراسیون فوتبال نیز جای ناپاکی نیست و یک مجموعه مدیریتی است. این افراد هستند که یک مجموعه پاک را به یک مجموعه ناپاک تبدیل می کنند.در واقع ما باید به دنبال کسانی باشیم که وقتی در یک مجموعه قرار می گیرند آن مجموعه را به فساد می کشند و با ذهن بیمار و معیوبی که دارند کلیت مجموعه را زیر سوال می برند.هنگامی که یک محیط سازمان به فساد آلوده شود از قداست آن سازمان بین افکار عمومی جامعه کاسته خواهد شد.در مقابل مدیر فهیم و توانمند باعث خواهد شد که سازمان از جایگاه ارزشمندی در جامعه برخوردار باشد.در سال های اخیر در فدراسیون فوتبال کارآمدی مشاهده نشده و افرادی که بتوانند اتفاقات مهمی را برای فوتبال کشور رقم بزند وجود نداشته است.کارهای بزرگ توسط افراد کوچک هیچ زمان به سرانجام نخواهدرسید.کارهای بزرگ می بایست توسط افراد بزرگ و با هدف گذاری و برنامه ریزی به نتیجه برسد.جمع آوری عده ای ناکارآمد که در گذشته در حوزه های دیگر ناکارآمدی آنها اثبات شده در یک مجموعه نتیجه ای جز فساد به همراه نخواهد داشت.در چنین مجموعه ای چگونه می توان به دنبال نوآوری و خلاقیت بود.

*در سال های اخیر اغلب مربیان در کنفرانس ها قبل و بعد از بازی از جهت گیری داوران و حمایت از تیم های مختلف گلایه و انتقاد کرده اند. مطرح شدن اتهام رشوه به رئیس کمیته داوران به نوعی تأیید اظهارات مربیان تیم های مختلف در این زمینه نیست؟

در شرایط کنونی بی انضباطی مدیریتی در فدراسیون فوتبال حاکم شده است. در چنین شرایطی است که مربیان فوتبال عنوان می کنند در کنفرانس های خبری شرکت نمی کنند و کسی نیز نمی تواند با آنها برخورد کند.هنگامی که یک مربی و یا مدیر ورزشی از چنین ادبیاتی استفاده می کند آیا می توان انتظار داشت در چنین مجموعه ای نظم و انضباط وجود داشته باشد.سوال مهمی که وجود دارد این است که هرج مرج در فوتبال کشور به سود چه کسانی است؟ چه تدبیری برای این وضعیت اندیشیده شده است؟هنگامی که مربیان تیم های مختلف داوران به جهت گیری متهم می کنند و در مقابل نیز داوران درباره مربیان آدرس و آمار می دهند به چه معناست؟چرا مدیران فدراسیون علیه این آمارها وآدرس ها سکوت کرده وآن را پیگیری نکردند؟کمیته اخلاق در این میانه چه جایگاهی دارد؟ مسلم است که هنگامی که فوتبال کشور با چنین وضعیتی مدیریت می شود موضوعاتی مانند رشوه دادن و رشوه گرفتن نیز شکل می گیرد.امروز افکار عمومی جامعه نسبت به پشت پرده های فوتبال کشور نگران است و گمان می کند اتفاقاتی در پشت پرده در سرنوشت مسابقات فوتبال نقش دارند. این در حالی است که مدیران فوتبال کشور در مقابل این حساسیت ها سکوت کرده اند.به عنوان مثال نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد مالی10 ساله استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟چرا نتایج آن در اختیار مردم قرار نگرفت؟آیا اژدهای هفت سر در این زمینه نقش نداشته است؟وقتی نهادهای قانونی مانند مجلس نتایج بررسی های خود را اعلام نکرده و کار را رها کرده چه انتظاری از بقیه نهادها دارید؟واقعیت این است که فدراسیون فوتبال بیش از15 سال است که در اختیار یک تفکر و افراد خاص قرار گرفته است.از چنین فدراسیونی چه انتظاری می توان داشت؟ به همین دلیل نیز مربیان و بازیکنان در فضای مجازی علیه همه تاخت و تاز می کنند و مدیران فوتبال نیز تنها تماشا می کنند.

سوءمدیریت در فدراسیون فوتبال مشهود است.در چنین شرایطی است که افراد زیرمجموعه نیز فرصت سوءاستفاده و فساد پیدا می کنند.هنگامی که دو مدیر ارشد فدراسیون که به صورت مستقیم مسئول برگزاری مسابقات لیگ هستند با اتهام رشوه مواجه می شوند اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که چنین مدیران ناکارآمدی را چه کسی انتخاب کرده است؟

*چرا نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد10 ساله پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسید؟ چه کسی متولی پیگیری نتایج این تحقیقات است؟

دستگاه های نظارتی باید به موضوع ورود کنند و برای مردم مشخص کنند که چه اتفاقاتی در پشت پرده فوتبال کشور در حال رخ دادن است.در شرایط کنونی نوک پیکان انتقادات نسبت به دستگاه های نظارتی نیز قرار دارد. اینکه در یکی از استان های کشور علیه دو نفر از مدیران ارشد فدراسیون اقامه دعوا شود آیا به نتیجه خواهد رسید؟آیا پرونده های بزرگ تری که در گذشته وجود داشت به نتیجه رسیده که این پرونده نیز به نتیجه برسد؟قاضی و بازپرسی که این موضوع را پیگیری می کند باید احساس امنیت کند تا بتواند این پرونده را به سرانجام برساند.برخی از رسانه ها نیز از گذشته تاکنون در قالب باج خواهی فعالیت می کردند و به عناوین مختلف بازیکن داخلی و خارجی به تیم های مختلف می فرستادند.مطالبات مردم تنها از دولت و نمایندگان مجلس نیست و بلکه مردم نسبت به نهادهای نظارتی و قضایی نیز مطالباتی دارند که یکی از آنها برخورد با کسانی است که در فوتبال کشور فساد می کنند.

*نقش مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون در این وضعیت به چه صورت است؟ تاج به چه میزان موفق شده نابسامانی های فوتبال را ساماندهی کند؟

سوءمدیریت در فدراسیون فوتبال مشهود است.در چنین شرایطی است که افراد زیرمجموعه نیز فرصت سوءاستفاده و فساد پیدا می کنند.هنگامی که دو مدیر ارشد فدراسیون که به صورت مستقیم مسئول برگزاری مسابقات لیگ هستند با اتهام رشوه مواجه می شوند اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که چنین مدیران ناکارآمدی را چه کسی انتخاب کرده است؟ این افراد انتخاب آقای تاج بوده و آقای تاج چنین افرادی را به عنوان مدیران زیرمجموعه خود انتخاب کرده است.البته از رئیس فدراسیونی که با اما و اگر انتخاب شده نمی توان انتظار بیشتری داشت.هنگامی که نظم و انضباط بر فدراسیون حاکم نیست و حتی یک مسابقه لیگ نیز بدون حاشیه و سروصدا برگزار نمی شود نشان دهنده نوعی هرج و مرج است.در واقع ناکارآمدی از بالای هرم به پایین هرم منتقل شده است.انتخابات رئیس فدراسیون توسط افرادی تأیید می شود که وجاهت قانونی نداشتند.افرادی که در سازمان های غیررسمی حضور داشتند در چنین شرایطی تصمیم گیرنده

بوده اند.در نهایت نیز آقای تاج در یک انتخابات پر از ابهام به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. هنگامی که چنین اتفاقی رخ می دهد چه انتظاری از زیرمجموعه چنین فردی دارید که نظم و انضباط را رعایت کنند. زیرمجموعه چنین فردی نیز مرتکب تخلف می شوند که در شرایط کنونی نیز این اتفاق رخ داده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار