| کد مطلب: ۱۱۱۹۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از افتتاحیه مجلس خبرگان ششم

سایه آیات رئیسی و آل‌هاشم بر مجلس خبرگان

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: در گیر و دار برگزاری مراسم‌های مختلف برای شهادت رئیسی و همراهانش، رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد! قاب عکس‌های گذاشته شده بر صندلی شماره یک مجلس خبرگان متعلق به سیدابراهیم رئیسی و صندلی شماره ۲۲ مجلس خبرگان متعلق به سیدمحمدعلی آل‌هاشم که شکار دوربین عکاسان شدند، بدون شک در تاریخ سیاسی ایران به ثبت رسیده و ماندگار می‌شوند، تصاویری که داستان یک سانحه تلخ را پشت‌سر خود دارند، سانحه تلخ برای بالگرد رئیس‌جمهور و ۷ همراهش در آسمان ارسباران.

سایه آیات رئیسی و آل‌هاشم بر مجلس خبرگان

 گفتنی است سیداحمد علم‌الهدی که در سانحه بالگرد، دامادش ابراهیم رئیسی را از دست داده بود نیز از دیگر غایبان این مراسم بود. سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده تهران در مجلس خبرگان ششم، هم در میان چهره‌های حاضر در مراسم افتتاحیه دیده نمی‌شد. در میان تصاویر به ثبت رسیده از افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری، حضور برخی مهمانان حاضر در این مراسم نیز جلب توجه می‌کند، مخبر معاون اول دولت که این روزها مدیریت قوه مجریه را با اذن رهبری در اختیار دارد در کنار برخی دیگر از اعضای هیات دولت در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، آیت‌ا... جنتی، رئیس پیشین مجلس خبرگان، علی لاریجانی، مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار آقای حجازی، عضو ارشد دفتر رهبری، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه تهران و... نیز از دیگر چهره‌های حاضر در مراسم افتتاحیه بودند.

*بازهم احمدی‌‌نژاد...

 احمدی‌نژاد دیگر عضو مجمع تشخیص نیز با حضورش در مراسم افتتاحیه آن هم با لباس سفید بازهم نگاه‌ها را به خود جلب کرد، حضور برخی چهره‌های نظامی از جمله سردار قاآنی، سرلشکر صفوی و... از دیگر نکات مهم در مراسم افتتاحیه خبرگان ششم بود. سعید جلیلی هم از جایگاه عضو مجمع تشخیص در مراسم افتتاحیه حضور داشت که با بی‌اعتنایی‌اش به احمدی‌نژاد شکار دوربین عکاسان شد.

*انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان

انتخاب رئیس مجلس طبق قانون برگزار و آیت‌ا... موحدی کرمانی با ۵۵ رای به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در این جلسه ۸۳ عضو خبرگان حضور داشتند. پیش از این آیت‌ا... احمد جنتی عهده‌دار این سمت بود اما در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان کاندیدا نشد. طبق آیین‌نامه، موحدی کرمانی برای مدت ۲ سال رئیس این مجلس خواهد بود. آیت‌ا... سیدهاشم حسینی‌بوشهری و آیت‌ا... علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس خبرگان رهبری به مدت 2 سال انتخاب شدند. در ادامه روند اخذ رأی برای تکمیل هیأت رئیسه، آیت‌ا... عباس کعبی و آیت‌ا... محسن اراکی نیز به‌عنوان منشیان هیأت رئیسه انتخاب شدند. برخی مدعی بودند آیت‌ا... موحدی کرمانی ۹۳ ساله در شرایطی رئیس خبرگان رهبری شد که تا زمان افتتاحیه خبرگان ششم، در گمانه‌زنی‌ها یکی از پایین‌ترین شانس‌های ریاست را داشت؛ به عبارت دیگر در تحلیل‌هایی که چهره‌ها و رسانه‌ها ارائه می‌کردند، نام موحدی کرمانی در پایین فهرست افرادی بود که احتمال ریاست آنها می‌رفت. انتخاب موحدی کرمانی در کرسی ریاست مجلس خبرگان شاید آنجا کمی عجیب به‌نظر رسید که طی روزهای منتهی به آغاز مجلس خبرگان رهبری و بالاگرفتن گمانه‌ها درباره ریاست مجلسی که احمد جنتی رئیس پیشین در آن حضور نداشت، اسامی چون آیت‌ا... حسینی بوشهری، آیت‌ا... اعرافی، آیت‌ا... مدرسی یزدی و البته خود آیت‌ا... موحدی کرمانی به گوش می‌رسید اما شانس اعرافی و حسینی بوشهری بالاتر ارزیابی می‌شد خاصه اینکه اکثریت مجلس خبرگان ششم در اختیار لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود تا جامعه روحانیت مبارز. خبرآنلاین نوشت: هرچند مصباحی مقدم از اعضای جامعه روحانیت چند روز مانده به مراسم افتتاحیه شانس «مدرسی‌یزدی»، «حسینی ‌بوشهری» و «موحدی ‌کرمانی» را یکسان ارزیابی کرده بود اما زمزمه‌های سیاسی این گزاره را چندان تایید نمی‌کرد. موحدی کرمانی که نایب‌رئیسی مجلس خبرگان پیشین را برعهده داشت در این دوره بر صندلی تکیه زد که پیش‌تر چهره‌هایی چون آیت‌ا... جنتی، آیت‌ا... مهدوی کنی، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و آیت‌ا... مشکینی تکیه زده بودند. اما در این بین نکته‌ای که جالب توجه است، طیفی است که ریاست را در اختیار گرفته است. دو طیف روحانیت مبارز و جامعه مدرسین تقریبا اکثریت کرسی‌های خبرگان ششم را در دست گرفته‌اند، از بین این دو تشکل سنتی اصولگرا اما جامعه مدرسین بیش‌ترین صندلی‌ها را در اختیار دارد و رأی آوردن اکثریت لیست‌های این تشکل در انتخابات ۱۱ اسفند پیروزی برای آنها در مقابل جامعه روحانیت بود اما مساله‌ای که چشمگیر است تشکلی است که موحدی کرمانی به آن تعلق فکری‌ دارد؛ او از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز است و در شرایطی که جامعه مدرسین بیش‌ترین کرسی‌ها را در اختیار دارد، اینکه نامزد روحانیت مبارز برای ریاست رأی آورده است نکته‌ای قابل توجه است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار