| کد مطلب: ۱۱۱۸۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از روند کاری شوراها

عمر شوراهای ششم کوتاه نمی‌شود

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: ابراهیم رئیسی رفت تا بسیاری را در شوک رفتن ناگهانی‌اش بگذارد. بعد از شهادت رئیس‌جمهور تغییراتی در برنامه‌های انتخاباتی کشور ایجاد شد چرا که رتق و فتق امور کشور مهم‌ترین موضوع مدنظر مسئولان است. یکی از موضوعاتی که درباره تغییر زمان انتخابات‌ها مطرح می‌شود به انتخابات شورای شهر ارتباط دارد.

عمر شوراهای ششم کوتاه نمی‌شود

براساس این گزارش، اصل یکصد و سی‌ و یکم قانون اساسی می‌گوید که در صورت‌ فوت‌، عزل‌، استعفا، غیبت‌ یا بیماری‌ بیش‌ از دو ماه‌ رئیس‌‌جمهور و یا در موردی‌ که‌ مدت‌ ریاست‌‌جمهوری‌ پایان‌ یافته‌ و رئیس‌‌جمهور جدید بر اثر موانعی‌ هنوز انتخاب‌ نشده‌ و یا امور دیگری‌ از این‌ قبیل‌، معاون‌ اول‌ رئیس‌‌جمهور با موافقت‌ رهبری، ‌ اختیارات‌ و مسئولیت‌های‌ وی‌ را برعهده‌ می‌‌گیرد و شورایی‌ متشکل‌ از رئیس‌ مجلس‌ و رئیس‌ قوه‌قضائیه‌ و معاون‌ اول‌ رئیس‌‌جمهور موظف‌ است‌ ترتیبی‌ دهد که‌ حداکثر ظرف‌ مدت‌ پنجاه‌ روز رئیس‌‌جمهور جدید انتخاب‌ شود. در صورت‌ فوت‌ معاون‌ اول‌ و یا امور دیگری‌ که‌ مانع انجام‌ وظایف‌ وی‌ گردد و نیز در صورتی‌‌که‌ رئیس‌‌جمهور، معاون‌ اول‌ نداشته‌ باشد مقام‌ رهبری‌ فرد دیگری‌ را به‌‌جای‌ او منصوب‌ می‌‌کند.تا 50 روز دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری، گفت: سال آینده فقط انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود. هادی طحان‌نظیف با اشاره به شهادت آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی و همراهان و نحوه اداره کشور پس از رئیس‌جمهور، به برگزاری انتخابات طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و بیان داشت: رئیس‌جمهور منتخب مردم، رئیس‌جمهوری است که یک دوره چهار ساله را آغاز خواهد کرد، بنابراین منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه آیا سال آینده فقط انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا باید برگزار شود؟ گفت: طبعیتا بله، چون بالاخره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال خواهیم داشت، ظرف ۱۵ روز، نسبت به انتخابات بر همان اساس و ترتیبات قانونی که پیش‌بینی شده، بر همان منوال طی خواهد شد.

کدام انتخابات تجمیع می‌شود؟

آیا برگزاری زودهنگام انتخابات  ریاست جمهور سبب کوتاه شدن زمان انتخابات شورای شهر می‌شود؟ علی دشتی، استاد دانشگاه و حقوقدان معتقد است براساس قانون تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، اساسا باید این دو انتخابات همزمان برگزار شود اما با توجه به شرایط پیش آمده و  شهادت رئیس‌جمهور، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی زودتر از موعد ضروری و قانونی است. با این شرایط دیگر همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری قابل انجام نیست و از آنجا که مطابق قانون اساسی دوره ریاست جمهوری منتخب نیز چهار ساله است، عملا این همزمانی قابل تحقق و اجرا نیست. اکوایران نوشت: وی دامه داد: اگر نظر تصمیم‌گیران در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات مصوب مجمع تشخیص همچنان بر همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باشد چاره‌ای جز اصلاح قانون شوراها در مجلس و همزمان نمودن این انتخابات با ریاست جمهوری برای دوره‌های آتی نیست و این امر مستلزم این است که دوره بعدی شوراها کمتر یا بیشتر از چهار سال شود. دشتی یادآور شد: ‌با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری با این اوصاف با انتخابات مجلس، بابد دید نظر بر همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس است یا با انتخابات شوراها، البته با توجه به این اتفاقات دیگر فلسفه همزمانی انتخابات و تجمیع انتخابات از بین رفته است.

 *دوره فعلی شورا‌ها به کار خود ادامه خواهد داد

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا درباره طرح سوالاتی مبنی بر همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌های کشور با عنایت به اصل قانون اساسی که می‌گوید در صورت فقدان رئیس قوه مجریه، ظرف ۵۰ روز باید انتخابات زودهنگام صورت گیرد و در همین رابطه، آیا لطمه‌ای به دوره فعلی شورا وارد می‌شود یا خیر، بیان داشت: دوره فعلی شورا‌ها به کار خود ادامه خواهد داد و برای همزمانی بعدی این دو انتخابات، دستگاه‌های مسئول همچون شورای نگهبان، تدابیر و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم گفت: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و باید درخصوص مسئولان نظام تصمیم‌گیری کنند. او با اشاره به اینکه انتخابات شوراها براساس قانون باید خرداد سال آینده برگزار شود اما با اتفاق تلخی افتاد مشخص نیست چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها هم می‌گوید: برای شوراها انتخابات مستقلی برگزار خواهد شد و در قانون هم تاکید شده که حتی‌المقدور این انتخابات همزمان برگزار شود. آیا با این اتفاق سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری از سر شوراها کم‌رنگ می‌شود. به حاشیه راندن انتخابات شوراها از زمانی آغاز شدن که به دلیل کاهش هزینه‌های مالی برگزاری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر تجمیع شد. تصمیم‌گیران تجمیع انتخابات چندان به این موضوع توجه نکردند که انتخاباتی همچون شوراهای شهر و روستا از جنس کاملا اجتماعی و محلی است و در فضای سنگین سیاسی انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه می‌رود. یکی دیگر از مشکلات همزمانی برگزاری این دو انتخابات برای شوراها جو به شدت سیاسی کشور در ایام انتخابات ریاست جمهوری است. جوی که انتخابات شوراها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌داد و سبب می‌شد جریان‌های سیاسی فضا این انتخابات محلی را مدیریت کنند و در این میان متخصصان، کارشناسان و نمایندگان اصنافی که نسبتی با سیاست ندارند، قربانیان اصلی بودند. فعالان حوزه شوراها معتقد بودند انتخابات شوراها انتخابات تأثیرگذار و مهمی است که متأسفانه با توجه به این‌که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است و از ناحیه رسانه‌ها و تاثیرگذاران سیاسی خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. منتقدان این همزمانی تاکید می‌کردند همزمانی این دو انتخابات جفا به جامعه مدنی است چرا که این دو انتخابات ماهیتی کاملا متفاوت دارد. انتخابات ریاست جمهوری ماهیت کاملا سیاسی دارد و در سطح کلان مطرح می‌شود در حالی‌که شورای شهر پایه مدنی دارد و قرار است در این انتخابات، کارشناسان فنی جامعه مدنی انتخاب شوند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار