| کد مطلب: ۱۱۱۸۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از گمانی‌زنی‌ها در مورد مجلس دوازدهم

دیپلماسی آقای دیپلمات در برابر لابی‌های قالیباف

آرمان ملی– مطهره شفیعی: هر روز یک شوک به قالیباف وارد می‌شود، چرا که او تمایل به حفظ کرسی ریاست مجلس دوزادهم را دارد، اما سایرین هم از آمادگی خود برای جلوس بر این کرسی خبر می‌دهند.

دیپلماسی آقای دیپلمات در برابر لابی‌های قالیباف

 او که در مجلس یازدهم بدون مشکل و حضور رقیب جدی بر کرسی ریاست نشسته بود دو روز پیش با ابراهیم عزیزی مواجه می‌شد که کاندیدای  مورد حمایت  دولت برای  ریاست بهارستان نام گرفت و دیروز شوک جدی‌تری به او وارد شد چنانکه متکی از حضور قطعی‌اش برای رقابت در تصاحب کرسی قالیباف خبر داد.

*عزم «متکی» جدی شد

منوچهر متکی، در افکار عمومی، جزو اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین‌المللی کنونی کشور، در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. او قبلا سفیر ایران در ژاپن، ترکیه و سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به‌دنبال مخالفت با سیاست‌های نسجیده محمود احمدی‌نژاد در عرصه روابط خارجی و در حالی‌که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می‌برد، برکنار شد. با این حال، وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتنداری او، تحسین اصولگرایان را بیش از پیش برانگیخت و از همین روست که در محافل سیاسی اصولگرایان، از وی به‌عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می‌شود. او دیروز به «برنا» اظهارکرد: «در شرایطی که کشور قرار دارد رویکرد بین‌المللی مجلس یک ضرورت است. توجه مجلس به دنیا و به‌عنوان بخشی از گفتمان نظام باید مورد توجه قرار بگیرد و کسی‌که این رسالت را بهتر انجام می‌دهد، بدون توجه به این تقسیم‌بندی‌ها مسئولیت را برعهده گیرد. در حال حاضر تمرکز اصلی من مدیریت و ریاست مجلس است و موضوع دیگری در دستور کار من نیست و به چیز دیگری فکر نمی¬‌کنم.» وی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره اعتبارنامه برخی منتخبان و شایعات و حواشی پیرامون تایید و رد آن، چیست، توضیح داد: «از این حاشیه‌ها به‌صورت موردی اطلاع ندارم اما معمولا در هر مجلسی برخی از اعتبارنامه‌ها مورد اعتراض و بررسی قرار می‌گیرد اما نکته ظریف این است که این حق قانونی مجلس آلوده به نگاه‌های سیاسی و جناحی نشود و من به‌عنوان یک نماینده از چنین نگاهی پرهیز می‌کنم و در اعمال این حق مجلس و بررسی اعتبارنامه‌ها ملاحظات سیاسی و جناحی اعمال نشود. موضوع ریاست و اداره مجلس را بعد از انتخاب شدن به‌صورت جدی به‌عنوان محور مهم در دستور کار من بوده است. این موضوع را در ارتباط با نمایندگان مطرح کردهام و ارزیابی من طی روزهای آینده نشان خواهد داد که مصمم وارد این عرصه بشوم و اعلام کنم.» منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم پیش از این هم گفته بود: «برخی از دوستان شریان و امنا با ما جلسه داشتند، تکذیب کردند این موضوع را که نامزدی از سوی این جریان‌ها تعیین شده باشد برای ریاست مجلس و مجموعه صبح ایران هم مطالبی که به ما گفتند؛ در هیچ جای آن سخنی در رابطه با حمایت‌شان از آقای ذوالنور مطرح نشده است.» متکی تصریح کرد: «پدرخواندگی و تصمیمات دور از خرد جمعی جواب نمی‌دهد. اینکه برخی احساس کنند که آنها مجلسی را آراسته‌اند و این مجلس و کم و کاستی ندارد و برای دوربعد هم بهتر است همین‌ها دوباره به میدان بیایند، این نگرش نوعی خودشیدایی است.»

*کناره‌گیری ذوالنور به نفع متکی؟

ظاهرا متکی در این مسیر تنها نیسنت چرا که حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر 26 اردیبهشت درباره گزینه‌های ریاست مجلس گفت: «در میان افراد شاخص آقای قالیباف مطرح هستند. آقای ذوالنوری نیز از همان اول اعلام کردند که اقدام خواهند کرد. آقای متکی نیز خودشان را مطرح کرده‌اند.بین آقای متکی و ذوالنور یک توافقی حدود یک هفته پیش به عمل آمده که ظاهراً از ۶۰ یا ۷۰ نماینده استمزاج کنند که کدام یک‌شان درصحنه باقی بماند.» اکنون که متکی قاطعانه از رقابتش برای کرسی مجلس خبر می‌دهد به نظر نمی‌رسد ذوالنور دیگر به فکر ریاست باشد و شاید به نایب‌رئیسی بیندیشد.

*دفاع حامیان از قالیباف

حامیان قالیباف اما ناشیانه از او دفاع می‌کنند و برخی موضوعات که باید فراموش شود را تکرار می‌کنند: «اگر فرزند قالیباف برای تحصیل به خارج از کشور رفته به او چه ربطی دارد؟» تصور کنید خانواده قالیباف به ترکیه رفتند و چیزی هم خریده باشند.» «در مجلس فردی غیر از قالیباف برای ریاست مجلس نداریم.» و... این‌ها بخشی از دفاعیات عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در راستای  دفاع  از قالیباف است که این روز‌ها هدف حملات تندرو‌ها قرار گرفته است. او توضیح داد: «تصور کنید خانواده قالیباف به ترکیه رفتند و چیزی هم خریده باشند. در مجموع افرادی که دست به این قبیل تخریب‌ها می‌زنند، مواردی نظیر حضور ۱۳ ساله قالیباف در شهرداری تهران را در نظر بگیرند کما اینکه وقتی شهرداری او به پایان رسید و جریان رقیب شهرداری را در دست گرفت، هرگز نتوانست تخلفی درباره شخص قالیباف مطرح کند، این میزان سلامت برابر این حجم از کارکرد که شهر تهران واقعا موجودیت خود را مدیون تلاش‌های قالیباف می‌داند حالا به‌دلیل این بحث که فرزند قالیباف می‌خواسته در خارج از کشور تحصیل کند یا نکند، این فرد باید تخریب شود. مشخص است که این موارد بهانه هستند و بداخلاقی در حد فاجعه‌آمیز است که از طریق تخریب فردی خودمان را مطرح کنیم.»

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار