| کد مطلب: ۱۱۱۸۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

نگاه چندباره آرمان ملی به بحران سیلاب، هدررفت آب و غافلگیری مدیریت بحران:

از سیستان تا خراسان؛ ایران زیرِ رگبار یک بحران

آرمان ملی: مردم مشهد از تابستان سال گذشته تا بهار امسال دو بار غافلگیر شده اند؛ یکبار ریزگرد و حالا سیل و در فاصله چند ساعت و بی آنکه از پیش مطلع بوده باشند پا در شهر گذاشته و در ریزگردها و حالا سیلاب خفه کننده ناشی از بارندگی، غرق شده اند. به نظر آن ها هم مثل مردم سیستان کم کم باید به این قِسم بحران های زیست محیطی و البته آماده نبودن مدیریت بحران عادت کرده و آمادگی لازم را برای هرگونه خسارت را هم در خود ایجاد کنند. آمادگی که نه تنها در مردم مشهد که در سایر شهرها و استان های کشور هم باید ایجاد شود چرا که مسئولان مربوطه نه هنوز توانایی، امکان، بودجه و حتی همت کافی برای تامین زیرساخت ها نه در مواجهه با بحران را پیدا کرده اند و نه هدایت سیل آب‌های ناشی از بارندگی که از آن استفاده کرده و به زخمی از کم آبی بزنند و از طرف دیگر مانع آن شوند که خسارات‌های این چنینی به جان و مالِ مردم بی خبر از همه جا وارد شود.

از سیستان تا خراسان؛ ایران زیرِ رگبار یک بحران

انکار فاجعه یا فاجعه انکار

سیلابی که روز چهارشنبه  یکباره به خیابان های شهر و خانه و خانمان مردم شهر مشهد سرازیر شد، جان ۸ نفر را گرفت و تا حالا باعث مفقودی دو نفر شده است و این در حالی بود که مردم مشهد که هنوز فرصت ابراز ناراحتی و هضم ماجرا را پیدا نکرده بودند، با صحبت های مدیر بحران شهرداری شهرشان نواخته شدند که سیل را منکر شده و در یک گفت‌وگوی درزکرده تلفنی با یک خبرنگار محلی گفته بود اتومبیل هایی را که آب برده و لاشه ای از آن ها به جا مانده، کارتنی بوده و آهنی نبودند. هرچند پس از انتشار این فایل صوتی، این مدیر با دستور استاندار و رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی به شهردار مشهد، از سمتش عزل شد اما نحوه مواجهه مسئولان چه در پیش از وقوع بحران و چه پس از آن در نوع خود اعجاب انگیز است. تجربه سیل در پایتخت و از جمله امامزاده داود و حضور مسئولان و تا پاچه شلوار در گل و لای ناشی از سیلاب فرو رفتن و بعد با همان شلوار گلی به محل کار در شورای شهر یا شهرداری رفتن و در مواردی مثل مورد اخیر که ممکن است امکان حضور در محل میسر نباشد، انکار فاجعه اگر گویای یک فاجعه از بی اهمیت بودن اصل موضوع و بحران های زیست محیطی و حیات زیستی شهروندان برای مسئولان نباشد پس چیست؟

خسارات سیل مشهد

سیل مشهد علاوه بر حادثه تلخ جانباختن هموطنانمان خسارات بسیار دیگری به اموال شهروندان، کشاورزی، راه ها، حامل های انرژی و میراث فرهنگی زده است. همراه با قطع برق در برخی محلات و مناطق،‌ سیل مشهد برخی جاده ها و راه های اصلی منتهی به شهر را هم مسدود کرد و مهم تر از همه تا آخرین اخبار از کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد به وسایل زندگی ۱۰۰ خانواده مشهدی آسیب جدی وارد کرد.علاوه بر این ها به گفته مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل آبفا خراسان رضوی، سیل خسارات سنگینی به تاسیسات آب شرب خراسان رضوی وارد کرده است. رضایاقوتی نیا، گفته: بارش شدید باران و وقوع سیل در ۲۶ اردیبهشت ماه جاری ۳۴۸میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب شرب شهرها و روستاهای این استان وارد کرده.

او از آسیب دیدگی خطوط انتقال و تصفیه خانه، شبکه توزیع، جاده های دسترسی، دیوار ساحلی و حوضچه های شیرآلات درهفت مجتمع روستایی  و ۱۳ روستا  در شهرستان های فریمان، درگز، کلات، تربت جام، تایباد و سرخس خبر داده و افزوده: شبکه فاضلاب در شهر نیشابور هم دچارپس زدگی شد.

در خسارات سیل، سری هم به میراث تاریخی کشورمان می زنیم؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز از جاری شدن سیلاب در رودخانه درونگر و عبور آن از کنار یاریم تپه و تخریب بدنه و لایه های زیرین این تپه تاریخی خبر داد. بنا به گزارش ‌ایلنا از مشهد، محمد شیخ در این خصوص اظهارکردتوضیح داده است که و این رودخانه نیزاز رودخانه‌های کوچکی است که از کنار این محوطه تاریخی عبور می‌کند.

او البته  توضیح داده که هرساله سیلاب مهیب موجب پیشرفت و تغییر جهت حرکت رودخانه شده و امروز شاهد شستن لایه های تاریخی و زیرین این تپه هستیم.

قرعه سیل بعدی به نام کدام شهر می افتد؟

بارش ها ادامه دارد و معلوم نیست قرعه غافلگیرشدن بر اثر سیلاب به نام مردم کدام شهر خواهد افتاد؟

کارشناسان سازمان هواشناسی گفته اند که بارش‌ها در کشور تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. برای آذربایجان غربی هشدار زرد هواشناسی صادر و توصیه شده مردم از کوهنوردی و اتراق در بستر رودخانه ها خودداری کنند. پیش‌بینی هواشناسی کرمان برای آبگرفتگی و احتمال سیل یکی دیگر از اخبار استانی هواشناسی است. همچنین معاون جمعیت هلال احمر استان گلستان از آماده باش نیروهای امداد هلال احمر گلستانی در پی صدور هشدار هواشناسی خبر داده و البته از ان جمله است هشدار هواشناسی نسبت به وقوع توفان لحظه‌ای در تهران.

هشدار وقوع سیل و تخریب محصولات کشاورزی به ۱۹ استان کشور توسط کارشناس سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در پی تشدید بارش‌های رگباری همراه با ناپایداری محلی خبر دیگری است که توسط مهر منتشر شده و نیز احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان همچنین آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر به گزارش ایسنا.

به نظر می رسد شهوندان همه مناطق بارانی کشور با درنظرگرفتن عدم آمادگی زییرساخت ها و اینکه یک بارندگی معمولی که در همه جای دنیا با روش های نوین مدیریت شده،‌می توان به بحرانی سیل آسا و کشنده بدل شود با درنظر گرفتن نکات ایمنی هنگام وقوع چنین حوادثی آمادگی لازم را داشته باشند و چنانچه در بطن ما جرا قرارگرفتند قید مال و اتومبیل را زده و همگی به جای امنی پناه ببرند؛ ضرورت آموزش به کودکان و آگاه کردن آنها از عمق فاجعه البته با اصول و روش هایی که مانع رعب و وحشت آنها شود از دیگر مواردی است که به نظر باید در این شرایط رعایت شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار