| کد مطلب: ۱۱۱۷۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد

بالاخره تکلیف روزهای تعطیل روشن شد

شنبه تعطیل می شود

آرمان ملی: چالش افزودن یک روز به تعطیلات، روز گذشته با رای نمایندگان به تعطیلی شنبه پایان یافت. روزگذشته درمجلس مصوب شد که روز جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات رسمی کشور اعلام شود؛ البته برای اجرای آن باید به تصویب شورای نگهبان برسد. اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تایید و به رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.» پیش از رای‌گیری درباره تعطیلات جمعه و شنبه، میرتاج‌الدینی پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه و جمعه را مطرح کرد که پس از استماع نظر موافقان و مخالفان، این پیشنهاد با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ رد شد.

شنبه تعطیل می شود

موافق تعطیلی پنجشنبه چه گفت؟

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی گفت: تعطیلی پنجشنبه با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی دارای اهمیت است ضمن اینکه در درازمدت در کشور نهادینه شده است. پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده و این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند، بنابراین تعیین شنبه به عنوان روز تعطیل تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: متأسفم برای برخی افراد که مخالفان با تعطیلی روز شنبه را متهم به بی‌اطلاعی می‌کنند.

 *مخالفان پنجشنبه چه گفتند؟

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب تعطیلی روز شنبه در جلسه مجلس گفت: سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند، این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد. محسن پیرهادی به عنوان نماینده مخالف گفت: پاسخ به کسانی که مطرح می‌کنند از مراجع تقلید استفتاء نشده است، باید عین متن پاسخ دفتر حضرت آیت‌ا... جوادی آملی را در این خصوص قرائت کنند. در پاسخ به استفتاء صورت گرفته اعلام شد: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و بسط تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.» در ادامه نماینده دولت نیز به این نکته اشاره کرده که مبنای دولت در این زمینه لایحه‌ای است که ارائه داده است.

متن مصوبه چه می‌گوید؟

ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری بدین شرح است: ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است. ساعت کار هفتگی شاغلان موضوع «قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت» مصوب 30/1/1388 با توجه به صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری‌های غیرمتعارف، به تناسب در هفته حداکثر تا هشت ساعت تقلیل می‌یابد. تبصره ۱ ـ کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۱ ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. تبصره ۲ ـ دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیات وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم کنند. تبصره ۳ـ تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی موظفند ساعات کار خود را در ۶ روز هفته تنظیم کنند. (ستاد مرکزی دستگاه‌های اجرایی مشمول این حکم نیستند). در گزارش کمیسیون اجتماعی که در مجلس در حال بررسی است، پیشنهاد شده که ساعات کاری ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا کرده و روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته تعیین شود؛ همچنین هیات وزیران در جلسه ۱۸ آبان سال ۱۴۰۱ با لایحه پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری درخصوص «ساعات کار کارکنان دولت» موافقت کردند. متن لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به این شرح است: تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعت تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذی ربط تعیین خواهد شد. متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در ماده (۸۷) تعیین می‌شود. همه دستگاه‌های اجرایی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت رسانی نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم کنند. در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به 5/42 ساعت کار در هفته و ۱۷۰ ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار