| کد مطلب: ۱۱۱۷۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

وکیل از احتمال صدور حکم در هفته آینده خبر داد

فائزه هاشمی آزاد می شود؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: فائزه هاشمی در زندان ماندنی شد. مسعود ستایشی، سخنگوی وقت قوه قضائیه در 19 مهر سال گذشته اظهار داشت: خانم هاشمی با قرار بازداشت موقت در بازداشت است و پیشینه‌ای از سوابق دارد.

فائزه هاشمی آزاد می شود؟

 ایشان به موجب دادنامه ۶ به‌همن ۱۳۹۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس و دو سال مجازات تکمیلی محکوم شد. دادنامه دیگری هم دارد و در ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ از سوی دادگاه تجدیدنظر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس و دوسال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور محکوم شد. در اجرا و تحقق مقرراتی که داریم در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ پرونده او به شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران رفت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۲ سال مجازات تکمیلی مثل ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و... محکوم شد. در 20 دیماه 91 هم وکیل مدافع فائزه هاشمی از محکومیت موکلش به ۵ سال حبس خبر داد. در همان مقطع علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ۱۲ تیرماه از صدور کیفرخواست پرونده فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات خبر داد و اعلام کرد: پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

*خبر جدید وکیل هاشمی

روز گذشته اما خبرهای جدید درباره حکم فائزه هاشمی مطرح شد. وکیل فائزه هاشمی اظهارداشت: من طی ۳ روز گذشته به ملاقات ایشان رفتم و وضعیت موکلم مشابه افرادی است که مشغول تحمل محکومیت قطعی شده‌اند. محمدحسین آقاسی، وکیل فائزه هاشمی، درباره آخرین وضعیت موکل خود گفت: پرونده خانم فائزه هاشمی در حال ادغام محکومیت‌ها و صدور رأی جدید است. اطلاع دارید که وقتی کسی محکومیت‌های متعددی داشته باشد این محکومیت‌ها باید تجمیع شود و من از دادگاه تقاضا کردم که این محکومیت‌ها تجمیع شود. وی افزود: فعلا پرونده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر است و منتظریم چه رأیی صادر می‌شود و مجازات ایشان به چه صورتی خواهد شد. البته یکی از پرونده‌هایی که منتظر رأی هستیم به احتمال زیاد مشمول عفو رهبری شده که آن عفو به‌صورت عمومی بوده نه به‌صورت خاص. چون اتهامی که مبنی بر اجتماع و تبانی به ایشان وارد شد، در محدوده زمانی ایامی بود که رهبری نسبت به آن عفو عمومی دادند. این وکیل دادگستری درباره اتهامات پرونده‌هایی که در آنها قرار بر صدور رای است، افزود: سه تا چهار پرونده بود که خانم هاشمی در آنها محکومیت‌های متعددی داشت. از جمله تبلیغ علیه نظام و اهانت به مقدسات بود که ۳۷ ماه حبس داشتند که مقدار زیادی از آن را تا به حال تحمل کردند و منتظر هستیم که ببینیم در ادغام پرونده‌ها چه اتفاقی می‌افتد. آقاسی درباره آخرین وضعیت فائزه هاشمی در زندان تصریح کرد: من طی ۳ روز گذشته به ملاقات ایشان رفتم و وضعیت موکلم مشابه افرادی است که مشغول تحمل محکومیت قطعی شده‌اند. احتمال دارد که در اواخر هفته آینده دادگاه چه رایی صادر می‌کند.

*اتحاد نصیری و برخی خبرگزاری‌ها در تخریب فائزه هاشمی

گفتی است مخالفان آیت‌ا... هاشمی حتی به فرزند زندانی او رحم نمی‌کنند، چرا که خیال‌شان راحت است در شرایط فعلی شرایط دفاع از خود را ندارند مانند مهدی نصیری که چندی است به کانادا سفر کرده و خواستار آن شد که اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کند. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند. نصیری از مهندس میرحسین موسوی، مصطفی تاج‌زاده، نرگس محمدی و فائزه هاشمی به‌عنوان افراد اصلاح‌طلبی نام برد که می‌توانند این جریان جدید را پوشش دهند و برای رفع مشکلات کشور با سلطنت‌طلبان چاره‌اندیشی کنند. ظاهرا نصیری شناختی از افکار و دیدگاه‌های فائزه ندارد که اینگونه درصدد تخریب او بر آمده است. در این شرایط که دختر آیت‌ا... شرایط دفاع از خودش را ندارد، محمدعلی ابطحی چنین نصیری را مورد انتقاد قرار داد: «گفته‌اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می‌داند نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه‌مند به همکاری با شاهزاده است. مهندس موسوی و نرگس محمدی و فائزه هاشمی و تاجزاده هم که آقای نصیری از آنها یاد می‌کند در ایران باقی مانده‌اند. بد پوست خربزه‌ای زیرپای آقای نصیری انداخته‌اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزیسیون.» یا خبرگزاری «فارس» که از تلاش برای تخریب خانواده آیت‌ا... هاشمی دریغ نمی‌کند هم به فائزه تاخت. این خبرگزاری در فروردین سالجاری نوشت: فائزه هاشمی تلاش زیادی کرد که در این سال‌ها خود را به محافل خارج از ایران اثبات کند و اینک به نظر می‌رسد که به نوعی به آرزوی خود رسیده است. صفحه اینستاگرام فارسی وزارت خارجه آمریکا در پستی با انتشار عکس فائزه هاشمی، او را «مدافع زنان در سراسر ایران» خواند و نوشت: فائزه هاشمی «مخالف حجاب اجباری، حامی حقوق زنان و مدافع دیگر هم‌بندان خود است که آن‌ها را بی‌گناه می‌داند. حتی در زمانی که حقوق خود او نقض شده بود، خانم رفسنجانی شجاعانه در دفاع از حقوق دیگران مبارزه کرده است.» برخی تحلیلگران معتقدند که پس از ناامیدی محافل غربی از تأثیرگذاری اپوزیسیون ایرانی خارج‌نشین بعد از برخی جریان‌ها در محیط داخلی ایران، ناچارا توجه به برخی از چهره‌های ساختارشکن داخلی را آغاز کردند و تلاش می‌کنند تا این چهره‌های منزوی شده سیاسی را دوباره احیا کنند. مشخص نیست کینه دلواپسانی مانند مهدی نصیری و برخی خبرگزاری‌ها چه دلیلی برای تخریب فرزندان آیت‌ا... دارند. آیا از فرزند ایشان که با احترام حکم دادگاه را پذیرفت و دوران حبس را طی می‌کند هم سبب هراس آنهاست؟

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار