| کد مطلب: ۱۱۱۷۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» پیامدهای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه از نظر اقتصادی را بررسی می‌کند

یک پله بالاتر با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در تعاملات اقتصادی

آرمان ملی: سرانجام اظهارنظرهای مختلف درباره تعطیلی شنبه یا پنجشنبه پس از رفت و برگشت‌های فراوان این طرح بین بخش خصوصی و دولت، به تعیین روزهای کاری از یکشنبه تا پنجشنبه منتهی شد. بر اساس متن نهایی لایحه، تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یک‌شنبه تا پنج‌شنبه تنظیم کنند. رویکردی که به گفته فعالان بخش خصوصی می‌تواند معاملات اقتصادی کشور را در سطح بین‌المللی پویاتر از پیش کند و علاوه بر باقی ماندن تعطیلی جمعه، ضرورت‌های پرداختن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و... نیز باقی خواهد ماند.

یک پله بالاتر با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در تعاملات اقتصادی

افزایش تعاملات اقتصادی ایران و جهان

به گزارش «آرمان ملی»، صاحب‌نظران اقتصادی در تحلیلی درباره تعطیلی شنبه‌ها به جای جمعه‌ها در ایران و مزایای اقتصادی آن معتقدند؛ یکسان شدن تعطیلی در کشور متناسب با روزهای تعطیل اکثر کشورهای جهان امکان بازدهی و تمرکز بیشتر و بهبود کیفیت و کارآیی در حوزه‌های مختلف را ایجاد می‌کند. از سویی حفظ تعطیلی روز جمعه به عنوان روز تعطیل رسمی کشور که با آداب و هنجارهای مذهبی، اجتماعی و... درایران نیز همخوانی دارد منجر به تعادل بهتر بین کار و زندگی شود، زیرا افراد زمان بیشتری برای رسیدگی به مسائل شخصی، استراحت یا دنبال کردن سرگرمی‌ها خواهند داشت، ضمن اینکه با تعطیل شدن روز شنبه انجام مبادلات و رایزنی‌های اقتصادی – تجاری در بخش خصوصی یا دولتی بهتر انجام می‌شود و به این ترتیب فرصت بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های داخلی و افزایش فعالیت اقتصادی از هر نظر بیشتر فراهم می‌شود و زمینه‌های رشد اقتصادی از حالت بالقوه به بالفعل نیز به شکل مطلوبتر ایجاد می‌شود.

91 درصد موافق تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

بنابراین گزارش؛ بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته رسانه‌ای از مخاطبان خود پرسید که کدام روز را برای دومین روز تعطیل در آخر هفته انتخاب می‌کنند. نتایج این نظرسنجی که بیش از پنج هزار نفر در آن شرکت کردند، نشان می‌دهد بیش از ۹۱ درصد از شرکت‌کنندگان با تعطیل شدن شنبه موافق هستند و تنها ۹ درصد تعطیلی پنجشنبه را انتخاب می‌کنند. از این رو گویا نظر قاطبه جامعه نیز همین باشد که البته پیش از تصویب آن اختلاف‌نظرهایی که در رابطه با تعیین روز دوم برای تعطیلات آخر هفته میان نمایندگان و فعالان بخش خصوصی وجود داشت که در نهایت با گزینش تعطیلی روز شنبه خاتمه یافت. کارشناسان نیز با صحه گذاشتن بر این امر بر این باور هستند؛ مسأله این است که اغلب کشورهای جهان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و اگر در ایران پنجشنبه تعطیل شود، با احتساب تعطیلی روزهای جمعه، شمار روزهایی که تجار ایرانی از بازارهای جهانی دور می‌مانند به چهار روز می‌رسد که این برای تجار خبر خوبی نیست. اما اگر روزهای شنبه تعطیل شود و روزهای پنجشنبه مثل گذشته تعطیل رسمی نباشد، تجار ایرانی یک روز بیشتر می‌توانند با بازارهای جهانی در ارتباط باشند. صاحب‌نظران معتقدند؛ مخالفت با تعطیلی روز شنبه و تاکید بر فعالیت بر همان روال قبلی به معنای کاهش روزهای تعامل با تجارت جهان و همچنین پایین کشیدن کرکره تعاملات اقتصادی ایران است، آن هم در شرایطی که تحریم‌های زیادی نیز علیه کشور اِعمال می‌شود و ما باید از هر فرصتی به منظور رشد و توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری و ارزآوری و... بهره جوییم. علاوه بر این قطعاً هر اقدامی در این زمینه حتماً باید با برنامه ریزی‌هایی برای حوزه مربوطه همراه باشد، چراکه افزایش بهره وری یکی از اهدافی به شمار می‌آید که باید برای افزایش روزهای تعطیل یا جابه‌جایی یا عدم جابه‌جایی روزهای تعطیل هم مدنظر قرار داد تا بتوانیم اصل بهره‌وری بهینه در همه امور را به مرحله عمل برسانیم.

تعریف صحیح فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، و... با تعطیلی شنبه

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه؛ تا پیش از اجرای این طرح، دو واژه تعطیلات و زمان کار در ایران مفهوم خود را از دست داده است گفت: درک تفاوت این دو مقوله در ایران با توجه به استانداردهای جهانی و از نظر هنجارهای اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی و... کاملاً تبیین نشده است، چراکه برخی از مقامات در ایران در واکنش به ضرورت تعطیلی روز شنبه و تعیین پنجشنبه به عنوان روز کاری جهت تسهیل و تسریع در انجام مبادلات تجاری، بازرگانی در سطح بین‌المللی، معتقدند این کار ضرورتی ندارد و اصرار بر این دارند که کسانی که مایل به انجام برخی از مبادلات در روزهای پنجشنبه و جمعه هستند می‌توانند در همین روزها به صورت ویژه به امورات خود بپردازند، در حالی که در تعاریف جهانی روز تعطیل یعنی کارنکردن و پرداختن به اموری غیر از کار که البته به زعم این افراد قطعاً مشمول حال افراد و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نمی‌شود و البته خودِ این افراد فقط ملزم به کارکردن در روزهای کاری و آرامش و آسایش در روزهای تعطیل رسمی داخلی هستند، هر چند تفریح در دایره واژگان ما گویا دیگر جایی ندارد و تعریفی را نمی‌توان برای آن جست. قطعاً کاهش راندمان کاری در صورت فعالیت در روزهای تعطیل داخلی و روز کار وفعالیت در دیگر کشورها محسوب می‌شود دستاوردی است که حاصل اصرار و پافشاری برخی از افراد در حوزه قانونگذاری و اجرا خواهد بود و قطعاً معضلات متنابه آن افزایش خواهد یافت.

ریشه‌یابی بسیاری از مشکلات اقتصادی در تفاوت روزهای تعطیل ایران با جهان

او افزود: بسیاری از مشکلات موجود در کشور به دلیل عدم تناسب در دو مقوله عرضه و تقاضا در کشور در حوزه کالاها و خدمات ایجاد می‌شد و این امر را به راحتی می‌توان در حوزه تورم، کیفیت کالاها، عدم تعادل در رایزنی و نشست‌های بین‌المللی و... دانست چراکه به دلیل تعطیلی شنبه و یکشنبه و از سوی دیگر پنجشنبه و جمعه کنونی، عملاً ما فقط 3 روز برای تعاملات جهانی در اختیار داشتیم تا ظرفیت‌ها و داشته‌های خود در حوزه صادرات و واردات عملیاتی کنیم که بی‌تردید این امر به ضرر بخش خصوصی و در نهایت کشور با توجه به سهمی که در کلان اقتصاد دارند خواهد بود. رئیس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: فعالیت اقتصادی ما در حال حاضر در مسیری برخلاف جریان جهانی است و این نه تنها درباره تعطیلی روز شنبه و پنجشنبه و... صادق است، بلکه با اجرای طرح‌ها و نظرهای غیرکارشناسی کاملاً مشهود است که نمونه بارز آن با توقف تغییر ساعات کاری در آغاز سال نو و سال تحصیلی کاملاً قابل لمس است. به گفته کارشناسان توقف تغییر ساعات کاری در دولت سیزدهم باعث ضرر و زیان هنگفتی در کشور شده که منجر به ورود سازمان بازرسی جهت بررسی مجدد شده است، و باید گفت همه این مشکلات به دلیل پافشاری‌های بی‌دلیل که گاهی مفهوم لجبازی به خود می‌گیرد و یا تصمیمات احساسی برخی از مسئولانی بدانیم که در تضاد منافع ملی جامعه است.

کاهشی شدن تبعات تحریم با تغییر در تقویم و تعطیلی رسمی

بنابراین گزارش؛ به این ترتیب فرصت تعامل و هماهنگی بین شرکای تجاری ایران و دیگر کشورهای جهان بیش از پیش مهیا شده و تحمیل هزینه‌های بیشتر ناشی از عدم انطباق روزهای کار و تعطیل ایران با کشورهای دیگر از بین می‌رود. با توجه به اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، تبادلات تجاری، نقل‌وانتقال پول و مراودات بین کشوری به نسبت قبل بسیار سخت‌تر شده و هزینه‌های ناخواسته‌ای را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، این مسأله در تعیین روز دوم تعطیل رسمی کشور بسیار حائز اهمیت می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار