| کد مطلب: ۱۱۱۷۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش«آرمان ملی» از مواجهه اروپا با روسیه؛

اروپا در برابر روسیه مسلح می‌شود

آرمان ملی- احسان اسقایی: رئیس‌جمهور روسیه که این روزها برخی رسانه‌های شرق‌گرا او را عالیجناب خطاب می‌کنند با اقدام خود علیه اوکراین پرسش‌های فراوانی را برای طیف‌های مختلف فکری در حوزه روابط بین‌الملل ایجاد کرده است. برخی معتقدند پوتین در دام غرب افتاده است چرا که محافل فکری غربی و خصوصا محافل فکری آمریکا سال‌ها در اندیشه آن بودند که پوتین را در دام بیندازند و به قول معروف افسار خرس روس را در توسعه همه جانبه بکشند.

اروپا در برابر روسیه مسلح می‌شود

از این منظر دام اوکراین برای پوتین طراحی شده تا وی با حمله به این کشور به بهانه مقابله با توسعه ناتو به شرق عملا گرفتار تحریم‌های چند لایه و سخت اروپا به صورت مستقیم و تحریم‌های غیر مستقیم آمریکا گردد. برخی نیز در برابر این نظریه معتقدند که اتفاقا روسیه با حمله به اوکراین در برابر توسعه ناتو به شرق ایستاد تا از محاصره نظامی خود در برابر پیمان آتلانتیک شمالی جلوگیری کند. به نظر می‌رسد هر دوی این نظریه‌ها می‌تواند درست باشد چرا که در وهله نخست روسیه توانسته از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کند هر چند این روزها خبرهایی در مورد عضویت برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی به ناتو شنیده می‌شود و هم اینکه آن دسته از نظریه پردازان که معتقدند پوتین در دام افتاده است، درست می‌گویند چرا که او اکنون هست و نیست خود را بر اوکراین متمرکز کرده و بر دیگر جنبه‌های توسعه روسیه که در گذشته دنبال می‌کرد، متمرکز نیستند. واقعیت هم آن است تا زمانی که نتیجه جنگ پوتین علیه زلنسکی، وضعیت تحریم‌های اروپایی علیه روسیه و حتی جهان برآمده از نبرد اوکراین و روسیه مشخص نشود، کسی نمی‌تواند ادعا کند که کدام نظریه در ارتباط با آنچه پوتین علیه روسیه انجام داده و یا در دام آن افتاده! از این منظر حالا باید انتظار کشید چرا که ظاهرا نه پوتین کوتاه می‌آید و نه اینکه اروپایی‌ها قصد دارند شرایطی را ایجاد کنند که آتش بسی در اوکراین برقرار شود.

*اروپا از هراس همچنان می‌لرزد

هرچند قطع گاز روسیه بر روی اوکراین باعث شد که در سال اول جنگ اوکراین و روسیه زمستان سردی برای اروپا به ارمغان آورد، اما اکنون زمستان واقعی برای اروپای تا بیخ دندان وابسته به ناتو حتی در تابستان هم قابل مشاهده است. اوکراین این روزها خط امنیتی اروپا در برابر روسیه تعریف شده است و این تعریف امنیتی برای اروپایی‌ها در سخنان مقامات مختلف آنها به‌ویژه مسئولین فرانسه و آلمان شنیده می‌شود. مقامات آلمانی به شدت خطر امنیتی روسیه را جدی گرفته‌اند. آنها که برای سالیان سال بر روی برنامه‌های توسعه اقتصادی متمرکز شده و آنقدر از برنامه‌های توسعه جلو افتاده بودند که به سایر کشورهای اروپایی وام می‌پرداختند اینک بر روی خرید تجهیزات جنگی، توسعه سپرهای موشکی، خرید سامانه‌های تهاجمی و تدافعی متمرکز شده‌اند. به طوری که برخی رسانه‌ها از بودجه 200 میلیارد دلاری در آلمان در امور نظامی خبر داد‌ه‌اند این حجم از بودجه می‌تواند موجب شود آن توسعه‌ای که آلمان‌ها در طول سال‌های گذشته دنبال می‌کردند، تحت شعاع خرید تجهیزات نظامی قرار گیرد. تنها آلمان هم نیست که خطر روسیه را احساس کرده بلکه بارها و بارها مقامات نظامی و سیاسی فرانسه در ارتباط با خطر جنگ اوکراین و پیروزی پوتین در این جنگ هشدار داده‌اند. از سوی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای مقابله با روسیه در اوکراین از ابتدای جنگ به این سو تجهیزات مختلف نظامی خود را به اوکراین ارسال کرده‌اند که همین مورد باعث شده آنها در موقعیت ضعف نظامی قرارگیرند.

*ترامپ و پوتین هماهنگ علیه اروپا

 واقعیت آن است که مقامات امنیتی و نظامی اروپا که حتی روزگاری در اندیشه ایجاد ارتش واحد اروپایی بودند، هراس دیگری جز پوتین هم دارند. آنها این احتمال را می‌دهند که بایدنی که اکنون پشت آنها ایستاده و بودجه‌های یاری رسانی نظامی به نفع اوکراین و برای مقاومت در برابر روسیه در کنگره آمریکا به تصویب می‌رساند، در برابر ترامپ شکست بخورد ؛ آن هم ترامپی که ثابت کرده از نظر نظامی اعتقادی به بودجه‌ریزی در ناتو ندارد و معتقد است کشورهای عضو ناتو باید بودجه این نهاد را تامین کنند. او آنقدر در این ارتباط جدی است که اکنون هم که دستش به نرده‌های کاخ سفید نرسیده به شدت در این ارتباط هشدار می‌دهد که اگر من رئیس‌جمهور آمریکا بودم در این حد به اوکراین کمک نظامی نمی‌کردم.

*فرانسه؛ شاید برای جلوگیری از پیشروی روسیه، مداخله کنیم!

 رئیس‌جمهور کنونی فرانسه اما حرف‌های جدیدی در ارتباط با روسیه دارد. او در ماه فوریه احتمال اعزام سرباز از ناتو به اوکراین را رد نکرد و مدعی شد که اگر اوکراین شکست بخورد، اعتبار اتحادیه اروپا به صفر تنزل خواهد کرد. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید که پاریس قصد دخالت مستقیم در جنگ اوکراین را ندارد اما در صورت پیشروی بیش از حد روسیه، شاید دخالت مستقیم فرانسه الزامی باشد. مکرون در ویدئویی که در ایکس منتشر شده است، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا فرانسه قرار است وارد جنگ شود، گفت: اگر روسیه پیروز شود، اتحادیه اروپا تمام اعتبار و امنیت خود را از دست خواهد داد. آینده و امنیت ما در اوکراین روی لب تیغ قرار دارد. وی همچنین گفت که کشورهای اتحادیه اروپا علاوه بر تحویل تجهیزات نظامی به کی‌یف، «در صورت پیشروی بیش از حد روسیه، باید آماده اقدام باشند.» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: بنابراین، با تمام وجود امیدوارم که مجبور به ورود به جنگ نباشیم. فرانسه قدرتی صلح‌طلب است هرچند که برای صیانت از صلح، باید خود را تسلیح کند. در صورتی که منافع ما تهدید شود، مداخله همچنان گزینه روی میز است. وی ادامه داد: گاهی اوقات باید در قبال دشمنان‌مان بازدارندگی داشته و باورپذیر باشیم و بگوییم که «اگر زیاده‌روی و منافع و امنیت ما را تهدید کنید، آنگاه مداخله را رد نمی‌کنم. اظهارات مکرون بازتاب اظهارات پیشین وی درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار