| کد مطلب: ۱۱۱۷۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش« آرمان ملی »از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس؛

پیروزی امنای تازه وارد بر یاران مدعی تجربه

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس پایان یافت و منتخبان این دوره هم تعیین شدند. در دور اول این انتخابات که در ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار شده بود، تکلیف ۲۴۵ کرسی پارلمان مشخص شده بود. در مرحله دوم نیز ۹۰ کاندیدا به رقابت پرداختند تا سرنوشت ۴۵ کرسی خالی از سکنه بهارستان روشن شود.

پیروزی امنای تازه وارد بر یاران مدعی تجربه

*پیروزی امنا بر رفقای قدیمی

از ویژگی این دوره از انتخابات، ارائه فهرست‌های مختلف توسط جریان‌های سیاسی نظیر «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا)و پایداری»، «شورای وحدت»، «جبهه شریان» و «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» موسوم به (اُمنا) بود که بعضا برخی نامزدها در چند لیست حضور داشتند و برخی از این نمایندگان در حوزه انتخابیه تهران هم برای نخستین بار وارد مجلس شدند. بی‌تردید باید امنا را پیروز انتخابات معرفی کرد؛ گعده‌ای که به تازگی و برای حضور در انتخابات مجلس تشکیل شد و پیش از آن، هر عضو این جریان در حزب یا گعده سیاسی دیگری حضور داشت. دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امنا) سید نظام الدین موسوی است که پیش از ورود به مجلس یازدهم، بیش از همه دارای سمت‌های مدیریتی در رسانه‌های دلواپس بود. از اعضای مشهور لیست امنا می‌توان به حمید رسایی، سید محمود نبویان، بیژن نوباوه، مهدی کوچک‌زاده، امیرحسین ثابتی، محمد رویانیان و سمیه رفیعی اشاره کرد و سایر اعضا تقریبا دارای رزومه‌ای نیستند که برای افکار عمومی آشنا باشند. بیشتر راه یافتگان به مجلس از تهران اعضای امنا بودند که از شانا و پایداری سبقت گرفتند.

*تعداد زنان کاهش یافت

از سوی دیگر با پایان دور دوم انتخابات مجلس، ۱۴ حائز آرای لازم برای ورود به مجلس شدند. این در حالی است که تعداد زنان در مجلس نسبت به دو دوره گذشته کاهش پیدا کرده است. پیش از این رکورد بیش‌ترین حضور زنان در مجلس با حضور ۱۷ نماینده زن متعلق به دوره دهم بود؛ البته مجلس یازدهم در ابتدای شکل‌گیری ۱۷ نماینده زن داشت که با فوت فاطمه رهبر، این تعداد به ۱۶ نماینده زن کاهش پیدا کرد. در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، دوره چهارم ۹ زن، دوره پنجم ۱۴ زن، دوره ششم ۱۳ زن، دوره هفتم ۱۳ زن، دوره هشتم ۸ زن، دوره نهم ۹ زن، دوره دهم ۱۷ زن و دوره یازدهم ۱۶ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند. زنان راه یافته به مجلس دوازدهم عبارتند از الهام آزاد از حوزه انتخابیه نایین، خور و بیابانک، سارا فلاحی از حوزه انتخابیه ایلام، ایوان و چرداول، طمه محمدبیگی از حوزه انتخابیه قزوین، فاطمه مقصودی از حوزه انتخابیه بروجرد، زهرا خدادادی از حوزه انتخابیه ملکان، مریم عبداللهی از حوزه انتخابیه میانه، شهین جهانگیری از حوزه انتخابیه ارومیه، زهرا سعیدی مبارکه از حوزه انتخابیه مبارکه، عالیه زمانی کیارسی از حوزه انتخابیه ساری و میان‌درود، اطمه جراره از حوزه انتخابیه بندر عباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر، بهشید برخوردار از حوزه انتخابیه زرتشتیان، سمیه رفیعی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، زهره سادات لاجوردی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهرو زینب قیصری از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر.

 *مجلس اولی‌ها از تهران

از بین منتخبان راه یافته به مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل زهره‌وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار از این حوزه بر صندلی سبز مجلس جلوس می‌کنند. به عبارتی از بین ۳۰ منتخب راه یافته به مجلس ۹ چهره جدید هستند.

*افزیش تعداد نمایندگان مستقل

ساعتی بعد از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین از افزایش تعداد نمایندگان مستقل به عدد نزدیک به ۱۰۰نفر خبر داد. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره وضعیت فراکسیون با حضور نمایندگان مستقل گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدهای مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند. وی افزود: بدین ترتیب تعداد اعضای فراکسیون در شرف تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امیدها برای شکل گیری یک مجلسی پویا که بتواند مطالبات مردم را دنبال کند، افزایش یافت. نوری قزلجه در پاسخ به اینکه، مستقلین فراکسیون اکثریت را در مجلس دوازدهم تشکیل می‌دهند؟ اظهار کرد: خیر، فراکسیون نمایندگان با مشی مستقل فراکسیون اکثریت نخواهد بود.

*حواشی دور دوم انتخابات

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس بی‌حاشیه هم نبود مانند واکنش‌هایی به برخی اظهارات، به عنوان نمونه احمد وحیدی وزیر کشور در توییت خود نوشته بود: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدالله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم. از همه همکارانم در وزارت کشور، نهادهای امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظرین مردمی مجدد تشکر می‌کنم.» پس از آن بود که آذری جهرمی وزیر اتباطات دولت روحانی نوشت: «احتمالا منظورشان از «حماسه»، آن «عدم مشارکت ۹۲ درصدی» در تهران است. خدا قوت به همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات.» حسام‌الدین آشنا، مشاور اسبق حسن روحانی هم در واکنش به اظهارات وزیر کشور، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر این میزان مشارکت را حماسه بنامیم، خود و حاکمیت را از درک ضرورتِ آسیب شناسی وضعیت کنونی، محروم کرده‌ایم.» یکی دیگر از حواشی این انتخابات مربوط به تعداد رای دهندگان بود. انتخابات مجلس دوازدهم از جهاتی شبیه انتخابات مجلس نهم است؛ یک رقابت درون جناحی. با این تفاوت که میزان مشارکت در دور دوم [شهر تهران] تقریبا نصف شده است. در دور دوم انتخابات مجلس نهم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار آرای صحیح به صندوق‌ها ریخته شد که ۲ برابر میزان فعلی است. گرایش سیاسی چهره‌های راه یافته به مجلس نهم در دور دوم نیز جالب توجه بود. از ۲۵ نفر راه یافته به مجلس تنها دو نفر از فهرست موسوم به صدای ملت (نزدیک به علی مطهری) و سایرین از لیست‌های منتسب به اصولگرایان بودند. از سوی دیگر تعداد شرکت کنندگان در انتخابات دور دوم تهران هنوز اعلام نشده واین موضوع سبب طرح اعداد غیر رسمی می‌شود مانند اصلاحات نیوز که نوشت: «از اعداد غیر رسمی که بیرون آمده مشارکت «۸ درصدی» در تهران نشان می‌دهد نمایندگان راه‌یافته به مجلس با رأی قابل تاملی به بهارستان می‌روند.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار