| کد مطلب: ۱۱۱۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

روایت هفتمین تور رسانه‌ای - نظارتی قوه قضائیه به هرمزگان

از رسیدگی به اسناد رفسنجان تا تعیین تکلیف 2500 خودرو خارجی

آرمان ملی- سهیل ثابت: هفتمین تور رسانه‌ای- نظارتی قوه قضائیه به همت مرکز رسانه دستگاه قضا به مدت 2 روز در استان هرمزگان انجام شد و در این تور رسانه‌ای که با حضور بیش از 50 خبرنگار و عکاس از 35 رسانه مختلف ملی و استانی صورت گرفت اقدامات دستگاه قضائی در استان هرمزگان و پیگیری اجرای مصوبات سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به این استان در حوزه‌های مختلف برای اصحاب رسانه تشریح و مورد بازدید قرار گرفت. این تور رسانه‌ای در ابتدا با نشست خبری مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان برگزار گردید و سپس خبرنگاران به بازدید از نمایشگاه انعکاس اقدامات و دستاوردهای دادگستری استان پرداختند.

از رسیدگی به اسناد رفسنجان تا تعیین تکلیف 2500 خودرو خارجی

قهرمانی در نشست خبری خود با تشریح اقدامات در سفر اخیر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان اظهار داشت: «مقامات قضائی در برخی شهرستان‌ها با حضور در کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ و با معتادان در حال درمان دیدار کردند.» وی ادامه داد: در موضوع حل مشکل اسناد موسوم به رفسنجان در قشم، ۷۱۴۲ فقره سند در سال ۵۱ توسط فردی که از رفسنجان به قشم آمده برای مردم صادر شده که این اسناد مشکل اربعه دارد. این اسناد یکی از مشکلات جدی مردم قشم بود و برای ثبات مالکیت در قشم با مشکل مواجه بودند. همچنین سرمایه‌گذاران برای کار در این جزیره گاهی دچار مشکل می‌شدند. رئیس دادگستری استان افزود: «چند ماه قبل در جلسه‌ای با ریاست قوه قضائیه این مشکل را مطرح کردیم و وی دستور داد مسیر قانونی برای رفع این مشکل ایجاد شود و پیرو آن با برگزاری جلسات متعدد این مشکل رفع و صدور سند برای مردم آغاز شد. تا کنون ۵۰ فقره از این اسناد به صاحبان آنان تحویل داده شده و کار صدور سند برای سایر متقاضیان با سرعت در حال پیگیری است. این طرح هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و اسناد رایگان برای مردم صادر می‌شود.»

  بازدید از اسکله شهید رجایی و باهنر 

پس از نشست خبری رئیس کل دادگستری هرمزگان خبرنگاران همراه با رئیس کل دادگستری استان به بازدید از اسکله‌های شهید باهنر و شهید رجایی پرداختند که قهرمانی در این مسیر نیز توضیحاتی در خصوص عملکرد دستگاه قضائی در این پایانه‌ها مطرح کرد و گفت‌وگویی با مسئولان گمرک، مرزبانی و برخی بازرگانان داشت و خطاب به خبرنگاران حاضر در خصوص بخشنامه‌های دست و پاگیر گفت: در اکثر جلسات فعالان اقتصادی با مسئولان همین بخشنامه‌ها است که زمینه‌ساز گرفتاری‌ها شده است. این مساله موجب بی‌ثباتی در قراردادها و ناتوانی تجار برای برنامه‌ریزی آینده‌محور است. مشکل اصلی ما در کار وجود همین بخشنامه‌های خلق‌الساعه است. وی بیان کرد: در حال حاضر نیز در اقدامی پیشگیرانه به‌صورت روزانه کالاها رصد می‌شوند و تا پیش از آنکه به مرحله رسوب برسد وارد تعیین تکلیف می‌شویم. قهرمانی همچنین در جریان بازدید از بندر شهید باهنر عنوان کرد: از شهریورماه سال گذشته تاکنون حدود 2 هزار 500 دستگاه خودروی خارجی وارداتی ترخیص و وارد بازار شده است. 

   بازدید از زندان مرکزی هرمزگان 

دومین روز تور رسانه‌ای قوه قضائیه با بازدید خبرنگاران از زندان مرکزی بندرعباس همراه بود که به گفته رئیس کل دادگستری برای اولین‌بار به خبرنگاران اجازه ورود به محیط زندان و بازدید از مکان‌های مختلف داده می‌شد. پس از ورود به محیط زندان دکتر قهرمانی به تشریح اقدامات دادگستری استان در زندان مرکزی پرداخت و آمارهایی در این خصوص ارائه و بیان کرد: ما مدعی هستیم که زندان‌هایمان بر مبنای اصول پیشرفته حقوق بشری و موازین شرع مقدس اسلام اداره می‌شود. هر زندانی می‌تواند 4 نوع ملاقات با خانواده داشته باشد. ملاقات حضوری، ملاقات از طریق کابین، ملاقات خانوادگی که برای زندانیان متاهل که پس از مدتی شرایط فراهم می‌شود که با خانواده خود 24 تا 48 ساعت در یک محیطی کنار هم باشند و اخیرا هم کار بسیار جدید و نوینی شده که امکان ملاقات تصویری زندانیان با خانواده خود ارتباط داشته باشد. بعید می‌دانم که جایی در دنیا این امکان برای زندانیان فراهم باشد. در بحث رسیدگی به امور زندانیان یک قاضی مستقر در زندان داریم که هر روز به یکی دو بند سرکشی می‌کنند و زندانی به قاضی دسترسی مستقیم و چهره به چهره دارد. همچنین در این بازدید خبرنگاران از اقداماتی همچون دادگاه آنلاین، ارتباط تصویری زندانیان و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای بازدید کردند. در ادامه تور رسانه‌ای خبرنگاران از قسمت مانیتورینگ فرماندهی کل فراجای استان بازدید و در نشست خبری حضور پیدا کردند که سردار جاویدان‌فر، فرمانده کل نیروی انتظامی استان و سردار اسماعیلی، فرماندهی مرزبانی استان به تشریح عملکردها پرداختند. سردار جاویدان‌فر در این نشست ضمن تاکید بر همکاری نیروی انتظامی با مسئولان از جایگاه برتر این استان در تامین امنیت خبر داد. همچنین سردار اسماعیلی در خصوص قاچاق سوخت اظهارکرد: بیش از 3 میلیون 700 هزار لیتر بنزین قاچاق و 390 میلیارد توکمان کالا کشف و ضبط شده است. 

    سفر به قشم

 نقطه پایانی سفر خبرنگاران به استان هرمزگان سفر به جزیره زیبای قشم و روستای سهیلی قشم بود که یکی از پرگردشگرترین روستاهای ایران است. یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم این جزیره ماجرای اسناد موسوم به رفسنجان است که درگیری زیادی به جهت تملیکی برای مردم قشم به‌وجود آورده است که اخیرا با ورود قوه قضائیه این مساله در حال مرتفع شدن است و در جریان این بازدید نیز مهدوی، دادستان قشم یک سند تک برگ تفکیکی رسیدگی شده از اسناد رفسنجان را به یکی از مالکان اهدا کرد. 

    ورود رئیس قوه قضائیه به هر موضوعی تاکنون ثمربخش بوده

رئیس کل دادگستری هرمزگان در خصوص بخشنامه‌های خلق‌الساعه و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده به «آرمان ملی» گفـت: ورود رئیس قوه قضائیه به هر موضوعی تاکنون ثمربخش بوده و در سفر اخیر همین بخشنامه‌های خلق‌الساعه بود که در قطعا در آینده‌ای نزدیک تحولی در بخشنامه‌های خلق‌الساعه خواهید دید. مجتبی قهرمانی در خصوص میزان هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با گمرکات و بنادر اظهارکرد: یکی از علل توفیقاتی که در استان هرمزگان است تعامل و همراهی همه مسئولان است که همه با هم همراه هستند. دنبال حل مشکل مردم هستیم و این موضوع باعث شده در استان هرمزگان اتفاقات خوبی بیفتد. 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار