«آرمان ملی» طرح جایگزینی ارسال پیامکهای انبوه بانکی به اپلیکیشنهای داخلی را بررسی میکند
سرگردانی پیامکی
آرمان ملی: اخبار منتشره در رسانهها حکایت از این دارد که بههمن ماه سال گذشته، بانک مرکزی به تمامی مدیران عامل بانکها دستور داده تا با در نظر گرفتن تمهیدات مناسب، بستر جایگزینی پیامرسانهای داخلی را به جای سیستم ارسال پیامکهای انبوه بانکی ایجاد کنند. رویکردی که کارشناسان آن را غیرممکن دانستند و اجرای آن را به دلایل بسیار برخلاف اصول منطقی، امنیتی، اجتماعی و... دانستند و معتقد به این هستند که بخشی از کاربران به دلیل ضرورت اتصال به اینترنت جهت آگاهی از تراکنشهای بانکی و دغدغه کاهش ضریب امنیت انجام عملیات بانکی در این بسترها، این طرح با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد.
چالش اتصال دائم اینترنت
کیوان نقرهکار درباره انجام پذیر بودن حذف ارسال پیامکهای انبوه به مشتریان بانکی به «آرمان ملی» گفت: در حال حاضر بسیاری از پیام رسانهای داخلی مانند بله و... مربوط به بانکهایی هستند که خدمات بانکی نیز در این راستا انجام میدهند، اما اینکه تمام خدمات بانکی از طریق این اپلیکیشنهای داخلی انجام شود قطعاً مشتریان بانکی را با مشکلاتی روبهرو میکند. ضرورت اتصال دائم مشتریان بانکها به اینترنت به منظور استفاده از اپلیکیشنها ایرانی که البته هر دو در بسیاری از موارد با اختلالاتی همراه است از موانعی به شمار میآید که مشتریان را با مشکلات بسیاری مواجه میسازد، از سوی دیگر الزام امنیت کامل بستر انجام عملیات بانکی از دیگر مواردی به شمار میآید که مسلماً نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت. او افزود: از سوی دیگر بسیاری از افراد به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از اپلیکیشنهای ایرانی ندارند، از این رو تصمیم بانکها برای ایجاد بستر انجام تراکنشهای بانکی از طریق این اپلیکیشنها، الزامی است که خوشایند و رضایت مشتریان بانکها را به دنبال نخواهد داشت. به علاوه ضرورت آگاهی افراد از چگونگی تراکنشهای بانکی در بسیاری از مشاغل از طریق سامانه ارسال پیامک منطقی و معقولتر از انتظار برای اتصال به اینترنت و وصل شدن به پیامک رسان مورد نظر و... است.
کاهش سواد و آگاهی از کاربرد پیامرسانها
نقره کار توضیح داد: بسیاری از مشاغل در راستای انجام خرید و فروش و ارائه خدمات مختلف مانند؛ رانندگان وسایل تاکسی و فعال در خطوط حمل و نقل، فروشندگان لوازم التحریر و یا برخی از مشاغل با تعدد خرید و فروش در سطح غیرکلان و.... انجام چنین رویکردی انجام چنین فرآیندی را بسیار دشوار میسازد. این کارشناس اضافه کرد: استفاده از اینترنت و اپلیکیشنهای داخلی و خارجی هنوز برای گروهی از افراد رایج نیست و از سطح سواد مناسب برای استفاده صحیح از آن برخوردار نیستند، به این ترتیب امکان چک کردن تراکنشهای بانکی خود از این طریق را پیدا نمیکند و به این ترتیب برخوردها و مشکلات بسیاری برای طرفین معاملات کوچک و بزرگ ایجاد میکند. او همچنین احتمال افزایش کلاهبرداریها و کاهش امنیت در جریان انجام معاملات و تراکنشهای بانکی در این راستا را زیادتر از نحوه ارسال پیامک در روال سابق دانست و افزود: قطعاً داشتن پیام رسان داخلی با استفاده از ظرفیتهای داخلی مانند دیگر کشورها مناسب است، اما اینکه این اپلیکیشنها در چه سطحی از امنیت قرار دارند و چقدر از اختلالات و آسیبهای احتمالی در امان هستند مسألهای است که نیاز به بررسی و انجام اقدامات کارشناسی بیشتر دارد.
ضرورت امنیت حسابهای کاربری
بنابراین گزارش؛ اما این موضوع آنطور که به نظر میرسد ممکن است نه تنها به حل مشکل هزینههای بالای پیامکهای بانکی کمک نکند، بلکه مشکلات دیگری را هم برای بانک و هم برای کاربران این اپلیکیشنها ایجاد کند. مشکل هزینه و کارمزد پیامکها یکی از بزرگترین مشکلات خدمات بانکی است که هم بانکها و هم مشتریان بانکی را درگیر خود کرده است. سال گذشته بود که به ناگاه اپراتورها هزینه پیامکهای بانکی را به طور ناگهانی افزایش دادند. این موضوع موجب شد که بانکها و مشتریان نسبت به این هزینهها اعتراض کنند. از طرفی بانکها بسیاری از خدمات پیامکی خود را بهصورت رایگان و بخش دیگری از آن را با آبونمان سالانه ارائه میکردند که این هزینه هم ناچیز بود. از طرف دیگر مشتریان بانکها اعتقاد دارند که چون بانک با استفاده از سپردههای آنان درآمدزایی میکند، بسیاری از خدمات اولیه را به رایگان ارائه دهد. اما نکته اینجاست که حجم بالای پیامکهای بانکی به یکی از عوامل زیان بانکها تبدیل شده و این موضوع مدیریت منابع بانکی را مختل کرده است.
کوچ پیامکی چه مشکلاتی خواهد داشت؟
بهرغم تمام مزایایی که پیامرسانهای داخلی نسبت به نمونههای خارجی خود دارند، اما مساله امنیت کاربران برای بسیاری از افراد مطرح است. همین مساله باعث شده بهرغم تمام مشکلاتی که استفاده از تلگرام دارد، همچنان این پیامرسان میان ایرانیها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر آمارها نشان میدهد که پیامرسان تلگرام ۴۴ میلیون کاربر ایرانی دارد. این در حالی است که برخی آمارهای داخلی نیز نشان میدهد که تعداد کاربران پیامرسان ایتا هم در همین حوالی قرار دارد، اما مساله اساسی اینجاست که بسیاری از کاربران این پیامرسان نه به اختیار خود بلکه به اجبار در آن حضور دارند. ارائه سرویسهای مختلف در دانشگاههای کشور روی ایتا و همچنین اتصال سرویسهای قوه قضائیه روی این پیام رسان میتواند از جمله دلایل اصلی رشد قابلتوجه تعداد کاربران ایتا باشد. در نتیجه اعتمادسازی میان کاربران باید با دقت بیشتری میان کاربران صورت گیرد. از دیگر مشکلاتی که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند، مشکلات مرتبط با رابط کاربری پیامرسان هاست. هرچند تلاش شده تا رابط کاربری این اپلیکیشنها مشابه نمونههای خارجی باشد که پیشتر از آن استفاده میشد، اما همچنان یادگیری کار با پیامرسانها یکی از معضلاتی است که کاربران میانسال و کهنسال را درگیر خود خواهد کرد. رابط کاربری یک سیستم پیامکی بسیار ساده بود و با توجه به سبقه استفاده از آن، بسیاری از کاربران میانسال و کهنسال میتوانستند به راحتی از آن استفاده کنند، اما مهاجرت به پیامرسانهای داخلی میتواند برای این قشر از کاربران سخت باشد. علاوه بر این قشر، قشری که از سطح سواد دیجیتالی پایینتری برخوردارندهم چنین مشکلاتی در استفاده از پیامرسانها خواهند داشت.
چه راهحلهایی وجود دارد؟
در حال حاضر تمامی بانکها از اپلیکیشنهای مخصوص به خود استفاده میکنند. بانکها میتوانند خدمات پیامکی خود را بر بستر نوتیفیکیشنهای این اپلیکیشنها توسعه دهند. این موضوع حداقل میتواند تا حدودی از نگرانی کاربران درخصوص امنیت اطلاعات خود بکاهد؛ چراکه پیش از این اعتمادسازی بیشتری در این خصوص انجام شده و درحال حاضر تقریبا خیل عظیمی از مشتریان بانکی از اپلیکیشنهای بانکی استفاده میکنند. بهبود رابط کاربری یا توسعه یک اپلیکیشن خاص برای این حوزه هم میتواند یکی از راهکارها باشد. سادهسازی رابط کاربری میتواند مشکل بسیاری از افراد را در استفاده از پیامرسانها بهبود بخشد. اما نکته اصلی این است که توسعه یک اپلیکیشن جدید میتواند هزینه بیشتری را روی دست بانکها بگذارد یا بازطراحی رابط کاربری کنونی بسیاری از اپلیکیشنها میتواند به ریزش کاربران منجر شود. از دیگر راهکارها هم میتوان به شخصیسازی پیامکها اشاره کرد که به موجب این موضوع، هم تعداد پیامکهای ارسالی کاهش مییابد و هم میتوان به طور شفافتری دلیل کسر هزینه را به مشتریان توضیح داد. از طرف دیگر هم مشتری میتواند به انتخاب خود و فقط برای تراکنشهای خاص پیامک دریافت کند.
ارسال نظر