| کد مطلب: ۱۱۱۵۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

گروسی امروز می‌آید، بارزانی دیروز رسید

پرواز دیپلمات‌ها به ایران

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: این روزها آسمان ایران به عرصه دیپلماسی تبدیل شده و مهمانان خارجی زیادی به کشورمان سفر می‌کنند. سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای از امروز و با مشارکت دانشمندانی از کشور‌های مختلف دنیا در اصفهان برگزار می‌شود.

پرواز دیپلمات‌ها به ایران

این همایش علمی که به ابتکار انجمن هسته‌ای و با مشارکت سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود، در شرایطی به میزبانی اصفهان است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود به سایت هسته‌ای این شهر آسیب زده است. رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهمان ویژه این کنفرانس است و قرار است از حاشیه این مراسم و پس از دیدار و مذاکره با مقامات کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی حضور پیدا کند. وزیر خارجه کشورمان نیز هفته گذشته پیش از سفر گروسی به ایران با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان همزمان با سفر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای ۱۸ و ۱۷ اردیبهشت ماه و همچنین دیدار وی با مقامات کشورمان در تهران از جمله تحولات مهم در روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور است که محل بروز دیپلماسی هدفمند دولت سیزدهم قرار گرفته است؛ امری که نشان می‌دهد ایران توانسته دیپلماسی هسته‌ای خود با آژانس را همپای سیاست خارجی منطقه‌ای پیش براند. قضاوتی که شاید به میزان قابل توجهی حاصل این اتفاق باشد که در طول ماه‌های پس از آغاز نبرد «طوفان الاقصی»، اخبار حوزه دیپلماسی هسته‌ای زیر سایه خبرهای مربوط به اوج گیری تنش سیاسی و نظامی تهران و تل‌آویو قرار داشته و برای بازتاب در رسانه‌های جهان، کمتر فرصت یافته است. این امر امکانی را برای شماری از محافل غربی- صهیونیستی فراهم کرد تا در ادعایی واهی از کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران سخن بگویند و مدیرکل آژانس را برای پیگیری این اتهام بدون سند، تحت فشار مضاعف قرار دهند. چنانکه آخرین نشست شورای حکام آژانس در اسفندماه سال گذشته به محملی برای تکرار ادعاهای پرشمار علیه ایران تبدیل شد و «گروسی» انتقاداتی را پیرامون چندین مساله اختلافی از حل و فصل نشدن موضوع ۲ مکان ادعایی گرفته تا مجوز بازرسان و ممنوعیت‌های دوربین‌های آژانس متوجه تهران کرد. حضور «گروسی» در ایران همچنین فرصتی را برای این مهم فراهم می‌کند تا دو طرف دغدغه‌های خود پیرامون موضوع بازرسان آژانس را با یکدیگر در میان بگذارند. مدیرکل در حالی روی خود را از تصمیم سال گذشته ایران مبنی بر عدم صدور مجوز به چند بازرس اروپایی آژانس برگردانده و آن را منافی روند راستی آزمایی آژانس می‌خواند که از مجموع ۴۰۰ بازرس آژانس، حدود ۱۲۰ بازرس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمانی برای بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای به کار گرفته شده‌اند و با کمترین ممانعتی از سوی سازمان انرژی اتمی جهت فعالیت‌های راستی آزمایی خود مواجه نیستند. از این رو فعالیت حدود یک سوم کل تعداد بازرس‌های آژانس در ایران نمی‌تواند مغایرتی با کارکرد این نهاد نظارتی در بررسی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور داشته باشد.

*بارزانی درتهران

 از سوی دیگر نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در رٲس هیاتی عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شد. ناظم دباغ، نمایندە حکومت اقلیم کردستان در تهران، دربارە سفر رسمی «نیچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران گفت: رئیس اقلیم کردستان عراق، به همراە هیاتی عالی رتبه از جمله؛ شیخ جعفر شیخ مصطفی، معاون رئیس اقلیم کردستان، مصطفی سید قادر معاون رئیس اقلیم کردستان، دلشاد شهاب مشاور ارشد رئیس اقلیم کردستان، ریبر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، فوزی حریری رئیس دیوان، عبدالله آکرەای مشاور رئیس اقلیم کردستان در امور ایران و... ظهر دیروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) وارد تهران شد. وی در ادامه سخنانش افزود: قرار است در این سفر رسمی، رئیس اقلیم کردستان با مسئولان ارشد ایرانی، سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه و... دیدار و رایزنی کند. نمایندە حکومت اقلیم کردستان در تهران، در مورد اهداف سفر نیچیروان بارزانی به ایران گفت: رئیس اقلیم کردستان، با هدف تقویت روابط دو جانبه ایران و اقلیم کردستان، بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه، گسترش روابط تهران - اربیل و... به تهران سفر کردە است و با مقامات عالی رتبه ایران، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار