| کد مطلب: ۱۱۱۳۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به وضعیت دومرحله‌ای کنکور و گوشه‌ای از معایب و مزایای آن از نگاه کارشناسان

استرس کنکور و بازار تقلب بالا گرفت

آرمان ملی: زمان برگزاری کنکور 1403، ششم و هفتم اردیبهشت ماه، تعیین شده و البته به این دلیل که امسال کنکور به آزمونی دو مرحله‌ای بدل شده، نوبت دوم آن هم در هفتم و هشتم تیر ماه برگزار خواهد شد.

 استرس کنکور و  بازار تقلب  بالا گرفت

 

 

 مسئولان دلایل خوبی از دیدگاه خود برای این دو مرحله‌ای شدن ذکر می‌کنند و می‌گویند استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هایشان کاهش پیدا می‌کند چراکه فرصت ۴ ساعته کنکور در سال دو یا چند بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود. گفته می‌شود که با این روش، هدر رفت وقت دانش آموزان به حداقل می‌رسد و ورود به دانشگاه‌ها نسبت به قبل مقداری ساده‌تر می‌شود. مسئولان مرتبط با کنکور همچنین وعده داده‌اند که با این روش میزان تقلب و لورفتن سوالات هم کاهش پیدا خواهد کرد.

در واقع کنکور در این روزهای ایران به حالت گذشته خود در سال‌ها پیش از اینکه یک مرحله‌ای شود برگشته و هنوز مشخص نشده که آیا با این تغییر از یک مرحله‌ به دو مرحله‌ای، مشکلات آن رفع خواهد شد یا خیر؟

همه بدی‌ها و خوبی‌های آزمون دو مرحله‌ای

با کاهش تعداد متقاضیان کنکور و افزایش مراکز آموزش عالی با آزمون‌های بسیار سهل‌گیرانه‌تر نسبت به دانشگاه‌های دولتی، به نظر شاخ غول کنکور شکسته و دیگر آن وحشت و استرس سال‌های گذشته را، سال‌هایی که حتی کنکورهایی مثل هنر منابع مشخصی نداشتند را ندارد. با وجود این، همه دانش‌آموزان توانایی رفتن به دانشگاه‌های پولی را ندارند و در رقابت با آن‌ها این توانایی را دارند و سایر هم‌‌رده‌های خود در حوزه اقتصادی و البته با تفاوت زیاد قومیتی در مناطق محروم، نیمه محروم و یا برخوردارتر قرار می‌گیرند. به این ترتیتب می‌توان گفت اضطراب قبول ‌شدن یا نشدن و آینده‌ای مبهم همچنان به قوت خود باقیست.

مسئولان اما هر سال برنامه‌هایی برای رفع این استرس‌ها و اضطراب‌های ناشی از کنکور ارائه می‌دهند؛ آن‌ها این‌بار کنکور را دو مرحله‌ای کرده و می‌گویند به این دلیل که دو کنکور در سال فقط مخصوص تخصصی‌هاست تا حدودی استرس دانش آموزان کم می‌شود اگر کنکور اول خوب نباشد می‌تواند در کنکور دوم جبران کند.

از طرفی، فقط دروس اختصاصی در کنکور داده می‌شود و دانش آموزان بدون اینکه همون اول کار خسته شوند سراغ تخصصی‌ها می‌روند. همچنین گفته شده که فرصت ترمیم معدل وجود دارد و دانش آموزان به راحتی می‌توانند معدل شان را به ۲۰ نزدیک کنند.

برخی دیگر، زمانی که از مزایای اجرای طرح کنکور دو مرحله‌ای، سخن می‌گویند، به این نکته اشاره می‌کنند که دانش آموزان زمان زیادی را برای آماده سازی خود جهت شرکت در کنکور سراسری صرف می‌کنند و هزینه‌های زیادی را نیز برای استفاده از منابع مختلف آموزشی متحمل می‌شوند اما ممکن است به دلایل زیر عملکرد مطلوبی سر جلسه کنکور نداشته باشند: کسالت و ابتلا به بیماری در روزهای منتهی به کنکور و عدم شرکت در این آزمون مهم، از دست دادن اعتماد به نفس و تسلط به واسطه استرس و فشار جو حاکم بر حوزه آزمون، بروز حوادث اجتماعی برای دانش آموز و قرارگیری وی در شرایط نامطلوب، خواب ماندن در روز کنکور و نرسیدن به جلسه آزمون.

و به گفته آن‌ها، این موارد، تنها بخشی از دلایلی هستند که می‌توانند موجب ضایع شدن زحمات یکساله دانش آموزان بشوند، پس لازم است تا سازوکارهایی برای مقابله با آنها در نظر گرفته شود.

در کنار آن، مخالفان دو مرحله‌ای شدن، به بی‌عدالتی در طرح احتمالی جدید برای ورود به دانشگاه، اشاره کرده و توضیح می‌دهند که تقریبا ۱۰ هزار نفر در رشته‌های برتر رشته تجربی انتخاب می‌شوند ولی چیزی که گزارش شده است چندین برابر این تعداد معدل ۲۰ و بالای ۱۹ داریم، آیا به نظر شما چنین چیزی عادلانه و منطقی هست؟ که حداقل ۵۰ درصد کنکور این دانش آموزان تضمین شود!

از سوی دیگر، به گفته آن‌ها، مطلبی که این روزها خیلی داغ هست و آن هم تقلب در امتحانات نهایی و کسب نمره ۲۰ به سادگی در بعضی شهرهاست. این مطلب مهم بذر بی‌عدالتی را در همه جا پخش کرده است و خیلی از دانش آموزان با ما این مطلب را در میان گذاشته‌اند و بارها تاکید کردند این موضوع مهم را به گوش وزیر علوم و مقام بالا دست برسانیم. این موارد چندین سال هست سازمان سنجش کشور و آموزش و پرورش بررسی می‌کنند و هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند و تنها چیزی که خیلی مهم است و شما باید به آن عمل کنید موفقیت در کنکور و مطالعه خوب و مفهومی برای کسب درصد بالا در کنکور هست و آن وقت شما می‌توانید وارد بهترین دانشگاه‌های کشور شوید.

۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور و امتحان نهایی بازداشت شدند

اما در ادامه توضیح مواردی که کنکور دو مرحله مسبب آن است، از حذف تقلب نام بردیم. همین دیروز سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری ۱۸ نفر از افرادی که در پوشش فروش سوالات کنکور یا ابزار پیشرفته تقلب در آزمون اقدام به کلاهبرداری از داوطلبان کرده بودند، خبر داد.

ایسنا از زبان سرهنگ معظمی گودرزی در این‌باره گفت: سودجویی با سوءاستفاده از کنکور یکی از موضوعاتی است که هر ساله با آن مواجه هستیم و در این میان افراد فرصت طلب مجازی با ادعای دلسوزی و حمایت از داوطلبان خود را به آنها نزدیک کرده و با ادعای فروش سوالات کنکور، دسترسی به منابع اصلی، فروش ادوات و تجهیزات تقلب و... از آنان کلاهبرداری می‌کنند. در این شرایط پلیس فتا نیز وارد عمل شده و با تخلفات این حوزه برخورد می‌کند.

او با بیان اینکه تیم رصد پلیس فتا، اقدام به گشت‌زنی در فضای مجازی و شناسایی چنین افرادی می‌کند، گفـت: علاوه بر آن به گزارش‌ها و شکایات مردمی نیز با قید فوریت رسیدگی می‌شود. در همین راستا نیز با حضور همه جانبه پلیس فتا در فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی ویژه کنکور و امتحانات نهایی تعداد زیادی صفحه، کانال و گروه در شبکه‌های اجتماعی رصد و مورد پیگیری تخصصی قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به شناسایی تعدادی از صفحات جعلی و کلاهبردارانه گفت: در جریان رصدهای انجام شده تا کنون بیش از ۲۰ کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی با بیش از یک میلیون نفر دنبال کننده که ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور و فروش ابزار تقلب را داشته و آنها را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رساندند، مورد شناسایی قرار گرفتند.

معظمی گودرزی با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضائی انجام و مجوزهای لازم برای دستگیری این افراد دریافت شد، گفت: در نهایت ماموران پلیس فتا پس از بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی تعداد ۱۸ نفر از افراد اصلی این تیم مجرمانه را شناسایی کرده و در عملیات‌های جداگانه این افراد را در محل اختفای خود در مناطق مختلف تهران بزرگ دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. نکته قابل توجه در مورد دستگیرشدگان این بود که تمامی آنان در جریان بازجویی‌های انجام شده درست مانند دیگر متهمان دستگیر شده در سال‌های قبل معترف شدند که هیچگونه سوالی در اختیار نداشتند و قصدشان کلاهبرداری بوده است.

او با اشاره به شیوه وشگرد این کلاهبرداران گفت: تعداد زیادی از این افراد صرفا با اعلام فروش سوالات کنکور بلافاصله بعد از واریز وجه کاربر را مسدود کرده بودند و برخی دیگر نیز سوالات بی‌ربط و قدیمی را به‌عنوان سوالات جدید برای داوطلبین ارسال کرده بودند. برای تمامی دستگیرشدگان پرونده قضائی تشکیل شد و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، معظمی گودرزی در پایان به شهروندان توصیه کرد: فریب افراد سودجو که با سوءاستفاده از هویت‌های مجازی جعلی برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند را نخورید و در صورت نیاز از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice. gov. ir با ما در ارتباط باشند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار