| کد مطلب: ۱۱۱۳۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از چالش‌های استفاده از فیلترشکن‌ها گزارش می‌دهد

خرید و فروش فیلترشکن با محاسبه دلاری!

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: فیلتر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها و برخی از سایت‌ها در ایران برخی از آن‌ها مانند اینستاگرام، بستر فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از افراد است، تبدیل به روالی مرسوم شده که البته کاربران نیز برای ادامه حیات فعالیت اقتصادی خود در آن‌ها راهی جز استفاده از فیلترشکن‌ها ندارند.

خرید و فروش فیلترشکن با محاسبه دلاری!

فروش آزادانه وی پی ان‌ها در مدل‌ها و نام‌های مختلف با فروشندگان روباتی و برآورد هزینه‌های دلاری و... حکایت از سامان یافتگی در این حوزه دارد که البته در سایه آن بدون هیچ مشکلی مشغول خرید و فروش در فضای مجازی و واقعی هستند، گویا تنها چیزی که در این میان کم به نظر می‌رسد، سازمان یا نهادی است که بتوان به مشکلات خریداران و کم فروشی‌ها یا احتمالاً اختلالاتی که در این حوزه ایجاد می‌شود رسیدگی کنند! در این بین انجام بسیاری از امور بانکی – مالی از بستر اینترنت و با استفاده از موبایل‌ها، خطر افزایش کلاهبرداری، افزایش دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی افراد را بیشتر کرده است. کلاهبرداران می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مانند پیام‌های تقلبی، وب‌سایت‌های تقلبی و ایمیل‌های فیشینگ به اطلاعات حساس افراد دست پیدا کنند و از آنها سوءاستفاده کنند. علاوه بر این، اینترنت به کلاهبرداران امکان می‌دهد تا هویت خود را مخفی کنند و با شخصیت‌های جعلی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری کنند. این امر باعث افزایش سختی در تشخیص و دستگیری افراد متخلف می‌شود. همچنین، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که با استفاده از اینترنت به وجود آمده‌اند، کلاهبرداران را به انجام عملیات پیچیده‌تری ترغیب می‌کنند. از جمله مثال‌های این تکنولوژی‌ها می‌توان به تولید ویدئوهای تقلبی با استفاده از هوش مصنوعی یا ترویج اسکیم‌های مالی آنلاین اشاره کرد.

گردش مالی نجومی فروشندگان فیلترشکن

به گزارش آرمان ملی، با اِعمال فیلترینگ‌های گسترده مانند واتساپ، اینستاگرام و... استفاده از وی پی‌ان‌ها در کشور رواج یافت تا بتوانند علاوه بر حفظ ارتباطات خود با خویشان و بستگان خارج از کشور از طریق یکی از پلتفرم‌های مورد استفاده جهانی، بتوانند کسب وکارهای خود را نیز حفظ کنند، چرا که به استناد آمار تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار و افرادی که در جست‌وجوی شغل دوم به منظور کمک به معیشت خانواده بودند، در این پلتفرم‌ها حضور یافتند و کاری متناسب با شرایط خود را فراهم کردند. در این راستا خرید و فروش فیلترشکن‌ها نیز کسب و کاری جدید بود که بدون شفاف سازی نوع فعالیت و مجوز گردش مالی آن و... در ایران آغاز شد، در حالی که گویا آن میزان که برای فیلتر کردن برخی از برنامه‌ها جدیت وجود دارد برای ممانعت از خرید و فروش این وی پی ان‌ها نظارت و فشاری وجود ندارد و این کار به یکی از خدمات درآمدزا تبدیل شد. بر اساس آمار رسمی و غیررسمی، گردش مالی خرید و فروش فیلترشکن‌ها دوبرابر بودجه وزارت ارتباطات است و مشخص نیست که با چه پشتوانه‌ای در استمرار است. اِعمال محدودیت‌های در فضای مجازی و اینترنت فرصت مناسبی برای کلاهبرداران در این فضا ایجاد کرده است تا با دسترسی به اطلاعات شخصی یا از طریق درگاه‌های مجازی به سخت افزارهای در اختیار افراد مانند موبایل، تبلیت، کامپیوتر و... نفوذ کند، استفاده از وی پی ان‌ها این امکان را افزایش داده است، هر چند افرادی که از نرم افزارهای داخلی نیز استفاده می‌کنند، به دلیل سپرهای دفاعی ناکافی آنها احتمال ورود هکرها و کلاهبرداران را بیش از پیش تسهیل شده است.

هزینه‌های اجباری فیلترشکن‌ها

فیلترینگ هزینه‌های متعددی بر دوش خانواده تحمیل کرده است، اما سوالی که همگان هنوز برای آن پاسخی نیافته‌اند این است که فیلترینگ آورده‌ای جز افزایش دغدغه افرادی که پیش از این بدون فیلتر با استفاده از این اپلیکیشن‌های بین‌المللی در شرایط دشوار اقتصادی به درآمدزایی مشغول بودند با استفاده از وی پی ان‌ها دسترسی دشوارتری، حضور خود را در این فضا حفظ کرده‌اند و علاوه بر این میزان امنیت مبادلات مالی در بستر اینترنت و... نیز کاهش یافته و از این رو دولت نیز با چالش‌های مختلفی مواجه شده است. بدیهی است دولت نیز در این میان متقبل هزینه‌های گزافی برای اِعمال فیلترینگ‌ها می‌شود و علاوه بر این افراد نیز برای اتصال فیلترشکن باید هزینه‌های فراوانی را برای خرید وی‌پی‌ان‌ها بپردازند که البته استهلاک گوشی‌های همراه آن‌ها را نیز به دنبال دارد، در نتیجه شاید این فرآیند نیاز به بازنگری مجددی در حوزه‌های مختلف دارد تا مانع از هزینه‌های بیشتر برای دولت و مردم و سودآوری برای دست‌های پنهان پشت پرده شد.

ناکارآمدی پلتفرم‌های داخلی

تقویت پلتفرم‌های داخلی مانند ایتا، بله، روبیکا و... بعد از اِعمال فیلترینگ گسترده و گزینش اختیاری یا از سر اجبار کاربران به این برنامه‌ها تعداد کاربران این اپلیکیشن‌ها را افزایش داد، اما گویا زیرساخت و ظرفیت برخی از برنامه‌ها به دلایل مختلف پاسخگوی نیاز کاربران نبود و به ویژه در ماه‌های اخیر کاربران مرتب شاهد قطع و وصل شدن آنها بودند، برخی از کارشناسان با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر ایجاد پلتفرم‌های داخلی مانند دیگر کشورها مانند چین و... می‌تواند برای کشور مفید باشد می‌گویند؛ انجام اصلاحات و رفع باگ‌های امنیتی از ضروریاتی است که باید صورت گیرد، از سوی دیگر محدودیت و اینترنت طبقاتی نیزبا توجه به اینکه به دلیل تحریم هنوز امکان استفاده از تجهیزات مناسب برای اجرایی کردن آن در کشور وجود ندارد، نیز مشکلاتی در این حوزه برای کاربران ایجاد کرده است.

احتمال افزایش فیلترینگ‌ها

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری اطلاعات درباره احتمال افزایش اِعمال فیلترینگ‌ها معتقد است: امکان فیلترینگ بیشتر برنامه‌ها یا اینترنت به صورت کلی توسط مسئولان به دلیل نبود تجهیزات مناسب وجود ندارد و در حقیقت اعمال فیلترهای بیشتر وجود ندارد، پس بهتر است که با رفع محدودیت‌ها اِعمال کارهای امنیتی و اخلاقی را به کاربران بسپارند چرا که درغیر این صورت میزان آسیب پذیری کاربران در سطوح مختلف از نظر فنی نیز افزایش می‌یابد.

هک شدن سخت افزارهای ارتباطی

این کارشناس فناوری اطلاعات دراین باره می‌گوید: استفاده از برنامه‌های داخلی هر چند می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود اما فعالان در فضای مجازی چندان تمایلی به استفاده از برنامه‌های داخلی ندارند و البته در این مسیر استفاده از فیلترشکن‌ها به منظور دسترسی به برنامه‌های فیلترشده جهت ادامه انجام فعالیت‌های کسب و کار خود، به حضور در دیگر برنامه‌های فیلتر شده و یا نشده انجامید، در عین حال میزان امنیت گوشی‌های تلفن همراه نیز کاهش یافت و پای هکرها به این عرصه راه یافت و آسیب ومشکلات بسیاری به خانواده‌ها باز کرده است. استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به جای پیام رسان‌های بین‌المللی در صورتی که ظرفیت مناسبی برای بارگذاری اطلاعات با حجم‌های سنگین داشته باشد مطلوب است اما در حال حاضر چنین ظرفیتی در این حوزه نداریم علاوه بر اینکه پیام رسان‌های داخلی به دلیل دولتی بودن امنیت مناسبی هم از نظر مردم دارا نیستند که البته امنیت از نظر مسائل سیاسی مطرح نیست بلکه در تعاملات فی مابین تجار داخلی نیز گزینه‌ای است که برخی از فعالان اقتصادی از آن به‌عنوان یکی از دلایل اصلی در استفاده نکردن این پیام رسان‌ها عنوان کرده‌اند تا احتمالاً در معرض افشاگری اطلاعات و تبادلات مالی و... قرار نگیرند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار