| کد مطلب: ۱۱۱۲۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

محمد اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

بررسی سخنان سحرگاهی پناهیان در دستگاه قضایی

آرمان ملی- احسان انصاری: حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، فرزند شهید محراب آیت ا... اشرفی اصفهانی است که در شرایط کنونی متولی مسجد جامع امیرالمومنین(ع) در غرب تهران است. مسجدی که مجموعه فرهنگی و مذهبی بزرگی به شمار می‌رود و خدمات گسترده‌ای به مردم منطقه ارائه می‌دهد. «آرمان ملی» با حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی در مورد اظهارات اخیر آقای پناهیان در برنامه تلویزیون سحرگاهی و همچنین حضور آیت‌الله صدیقی در نماز جمعه بعد از حاشیه‌های باغ ازگل گفت‌وگو کرده است. و از ایشان در مورد سرنوشت پرونده مسجد جامع امیرالمومنین(ع) و اعتراض ایشان در مورد حضور آقای پناهیان در این مسجد گفت‌وگو کرده است. در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

بررسی سخنان سحرگاهی پناهیان در دستگاه قضایی

*آقای پناهیان در صحبت‌هایی که در صداوسیما پخش شد اظهاراتی را درباره پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) عنوان کردند که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. دیدگاه شما درباره این اظهارات چیست؟

آقای پناهیان خود را مبلغ و مروج شریعت اسلامی می‌داند. این در حالی است که جایگاه علمی وی تعریف نشده  است. وی درباره ساحت مکرم پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) از تعبیر گوشت تلخ استفاده کرده که این تعبیر این معنای آن تعریف شده است. به همین دلیل این تعبیر هتک حرمت و اهانت صریح و آشکار به ساحت مقدس پیامبر و حضرت علی(ع) بوده است. صحبت‌های وی قلب بسیاری از مسلمانان را آزرده کرد و باعث ناراحتی آنها شد. اتفاقی که در این زمینه رخ داده نوعی افراط در دین و یا وارونه فهمیدن مسائل اسلام است. ایشان در جای دیگری گفته‌اند که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) برای خود باند درست نکردند. این در حالی است که استفاده از این تعبیر نیز زیبنده نیست. پیامبر و حضرت علی به دنبال باند درست کردن نبودند. شاید ایشان و اطرافیان به دنبال باند درست کردن باشند که البته این اتفاق نیز رخ داده است اما نسبت دادن چنین موضوعاتی به پیامبر اسلام ناشایست و خلاف واقع است.

*آیا دستگاه قضائی نباید به این موضوع ورود می‌کرد؟

دستگاه قضائی باید به این موضوع ورود کند و با چنین افرادی که به مقدسات توهین می‌کند برخورد کند. در چنین شرایطی دستگاه‌هایی که این افراد خود را به آنها منتسب می‌کنند نیز زیر سوال می‌روند که این اتفاق زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. اتفاق دیگری که درباره آقای پناهیان رخ داده این است که ایشان به شکلی در مسجد جامع امیرالمومنین که با کمک مردمی و به نام شهید محراب آیت ا... اشرفی اصفهانی ساخته شده تصرف عدوانی کرده است. از زمانی که وی در این مکان حضور پیدا کرده نیز حاشیه‌های زیادی به وجود آورده و مردم به شکل‌های مختلف نسبت به این موضوع اعتراض دارند. از سوی دیگر برای بنده که احداث کننده این مجموعه هستم نیز این اقدامات غیرقابل قبول است. البته ما جزئیات این ماجرا را نیز در مصاحبه با این روزنامه و تریبون‌های دیگر برای مردم توضیح داده‌ایم و مردم در جریان این ماجرا قرار دارند. به همین دلیل حضور آقای پناهیان در مجموعه مسجد امیرالمومنین(ع) که یک مسجد مردمی است به هیچ عنوان به صلاح نیست و بهتر است که وی هر چه زودتر این محل را ترک کند. آقای پناهیان در مجموعه‌ای که به نام آیت ا... اشرفی اصفهانی است مجموعه‌ای به نام دارالحکمه به وجود آورده و افکاری را ترویج می‌کند که با روش و منش شهید محراب منافات دارد. ما از برخی بزرگان و علما نیز در این زمینه استفتا گرفته‌ایم که برخی از علما حضور ایشان را در این مجموعه جائز ندانسته‌اند.

من تنها دغدغه جایگاه نماز جمعه را دارم و با توجه به ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد صحبت می‌کنم. به همین دلیل با توجه به فضایی که توسط برخی در داخل و رسانه‌های خارجی به وجود آمد بهتر بود زیاد زیبنده نبود که آقای صدیقی به این سرعت به نماز جمعه برگردند

*به عنوان متولی مسجد جامع امیرالمومنین(ع) از نظر قضائی این موضوع را پیگیری نکردید؟

 اتفاقی که رخ داده این است که آقای پناهیان در اقدامی عجیب از بنده شکایت کرده و مدعی شده که حوزه باید به وی واگذار شود. البته شکایت وی راه به جایی نبرد و شکست خورد. هدف ما در این مجموعه این بوده که دیدگاه‌های ناب و اصیل اسلامی ترویج و گسترش پیدا کند. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که مجموعه جامع امیرالمومنین(ع) زیر نظر حوزه علمیه قم اداره می‌شود وآقای اعرافی در جریان همه جزئیات این مجموعه قرار دارند. آقای اعرافی نیز به این نکته اذعان دارند که آمدن آقای پناهیان در جایی که شما به عنوان احداث کننده و واقف هستید اشکال دارد و نباید این اتفاق رخ بدهد. واقعیت این است که مقام معظم رهبری نیز در جریان این ماجرا قرار دارند. من نامه‌ای به ایشان نوشته بودم و ایشان به آقای مروی که در دفتر ایشان فعالیت می‌می کنند گفته بودند خواسته آقای اشرفی اصفهانی را بررسی کنید. ما در ساخت این مجموعه از هیچ نهادی کمکی دریافت نکردیم و این مجموعه کم نظیر را با کمک مردم ساختیم. زمانی که قرار شد سندیت این مجموعه مشخص شود نیز از ما سوال شد که این مجموعه به نام شما باشد که بنده عنوان کردم به نام اوقاف باشد و در شرایط کنونی نیز وقف است. البته در آن زمان ما هیچ مشکلی با اوقاف در این زمینه نداشتیم. شهرداران تهران از جمله آقای قالیباف، آقای کرباسچی و آقای حناچی نیز همه به ما لطف داشتندو کوچک‌ترین ایرادی به این مجموعه نگرفتند. آقای پناهیان و نزدیکان وی که در این مجموعه رفت و آمد می‌کنند تاکنون صدها میلیون تومان به این مجموعه خسارت وارد کرده‌اند.اقداماتی که چنین افرادی در جامعه به عنوان مبلغ دین می‌کنند باعث دلسردی مردم  می‌شود و باعث  می‌شود  که همه را به یک چشم ببینند. من از مقام معظم رهبری می‌خواهم که به ماجرای مسجد جامع امیرالمومنین ورود کنند تا این ماجرا برای همیشه به پایان برسد. پدر بنده آیت ا... اشرفی اصفهانی مرید آقای خامنه‌ای بودند. در زمانی که پدر بنده امام جمعه کرمانشاه بودند و آقای خامنه‌ای کاندیدای ریاست جمهوری بودند پدر من عنوان کردند من فردا غسل می‌کنم و با طهارت به فردی که مجتهد مسلم و فرزند فاطمه زهرا(س) است رأی خواهم و به شما مردم نیز توصیه می‌کنم به آقای خامنه‌ای رأی بدهید. من نامه‌های مختلفی را از کانال‌های مختلف از جمله از طریق آقای سید حسن خمینی، هادی خامنه‌ای ومحمدی عراقی خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ام و این عزیزان عنوان کرده‌اند که این نامه به دست ایشان رسیده است. به همین دلیل خواهش بنده این است که ایشان به ماجرای مسجد جامع امیر المومنین به عنوان یک مجموعه عظیم و کم نظیر فرهنگی مذهبی در تهران ورد کنند تا این مشکل برای همیشه مرتفع شود. این مجموعه نیز به نام اوقاف است و زحماتی که ما در طول33سال کشیده‌ایم در نهایت به اوقاف واگذار شده است. حضور آقای پناهیان در این مجموعه به صورت تصرف عدوانی است و برای این مجموعه و مردم مشکلات زیادی به وجود آورده است. به هر حال این اتفاقات باعث به وجود آمدن چالش‌های متعددی شده است. من از مقام معظم رهبری خواهش می‌کنم تولیت این مسجد را به بنده که احداث کننده آن بوده‌ام تنفیذ کنند. اگر هم معذوراتی در این زمینه وجود دارد از اوقاف خواسته شود برای آقای پناهیان جای دیگری در نظر گرفته شود و ایشان این محل را ترک کنند. این موضوع به هیچ عنوان سیاسی نیست و بلکه یک اتفاق حقوقی است که آقای پناهیان حقی در این زمینه ندارد.

*دیدگاه شما درباره ماجرای  باغ ازگل چیست؟

نماز جمعه پایگاه مقدسی برای جمهوری اسلامی است. این در حالی است که حضرت امام(ره) در ابتدای انقلاب آقایان طالقانی، منتظری و خامنه‌ای را به عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند و بقیه کسانی که خطبه می‌خوانند به عنوان امام جمعه موقت بودند. واقعیت این است که برای بنده به عنوان یک روحانی سخت بود که نماز جمعه که جایگاه مقدسی دارد تحت تأثیر حواشی قرار بگیرد. من کاری به صحت وسقم ماجرا ندارم و در این زمینه نیز قضاوت نمی‌کنم. با این وجود فضایی که پیرامون این ماجرا شکل گرفت تا حدود زیادی مسموم بود و به همین دلیل نیز باید در نحوه بازگشت اقای صدیقی به نماز جمعه تأمل بیشتری صورت می‌گرفت و شاید در زمان دیگری این اتفاق صورت می‌گرفت بهتر بود. بهتر بود که ستاد ائمه جمعه گروهی را مأمور می‌کردند که موضوع را بررسی کنند و با دقت و بررسی بیشتری آقای صدیقی به نماز جمعه برمی‌گشتند. من تنها دغدغه جایگاه نماز جمعه را دارم و با توجه به ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد صحبت می‌کنم. به همین دلیل با توجه به فضایی که توسط برخی در داخل و رسانه‌های خارجی به وجود آمد بهتر بود زیاد زیبنده نبود که آقای صدیقی به این سرعت به نماز جمعه برگردند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار