| کد مطلب: ۱۱۰۵۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

ارزش پول ملی مانند پرچم یک کشور است

آرمان ملی- احسان انصاری: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور در سال آینده اقتصاد ایران در چه وضعیتی قرار خواهد داشت؟ «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع با دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان گفت‌وگو کرده است. پازوکی در این زمینه معتقد است:«هنوز مشخص نیست استراتژی دولت در زمینه اقتصادی چیست و دولت در این زمینه‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کند.این در حالی است که در اجرای برنامه‌های خود نیز تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده است.نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی در دولت فکر می‌کنند که اگر با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ارتباط نداشته باشند می‌توانند سیاست‌های منطقه‌ای خود را جلو ببرند. این در حالی است که در واقع چنین نیست و بدون ارتباط موثر با کشورهای توسعه یافته چنین امکانی فراهم نیست». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 ارزش پول ملی مانند پرچم یک کشور است

*با توجه به شرایط امروز اقتصاد، سال آینده کشور از نظر اقتصادی با چه وضعیتی مواجه خواهد بود؟

در شرایط کنونی دولت باید مخارج و هزینه‌های غیرضروری خود را کاهش بدهد و این موضوع را به جامعه اعلام کند. کاهش هزینه‌های دولت اثر منفی روی نقدینگی و نرخ تورم نخواهد گذاشت اما می‌تواند شرایط دولت بهبود بدهد. این در حالی است که هنوز در این زمینه اتفاق خاصی رخ نداده است.من امیدوارم دولت بتواند مخارج غیرضروری را کاهش بدهد و شفافیت را به صورت عملی به اقتصاد ایران بازگرداند.از سوی دیگر دولت باید با معضلات اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی انجام بدهد.در شرایط کنونی چنین چشم‌اندازی در دولت وجود ندارد و نشانه‌هایی مبنی بر کاهش مخارج غیر ضروری دولت مشاهده نمی‌شود. دولت باید در ابتدا از کاهش بودجه غیر ضروری نهاد ریاست جمهوری آغاز کند. دولت باید کاری کند که ثبات اقتصادی به اقتصاد ایران بازگردد.

*دولت چگونه می‌تواند ثبات را به اقتصاد ایران بازگرداند؟ مهم‌ترین موانع دولت در این زمینه چیست؟

اگر دولت رئیسی بتواند ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگرداند و جلوی هزینه‌های غیر ضرور اقتصادی را بگیرد می‌تواند به بهبود وضعتی آینده امیدوار باشد. واقعیت این است که اقتصاد ایران از بی‌انضباطی مالی رنج می‌برد.بی انضباطی پولی در سیستم بانکی،بی‌انضباطی مالی در سند بودجه و بی‌انضباطی اداری در سیستم اداری وجود دارد که دولت باید تلاش کند آنها را مرتفع کند.در همه کشورهای جهان بهترین نیروهای متخصص را جذب دولت می‌کنند.موضوع مهم دیگری که در این زمینه تعیین کننده است سیاست خارجی دولت است.دولت به عنوان یک دولتی که مورد تأیید نهاد قدرت در ایران است و از سوی آنها حمایت می‌شود اگر بتواند با جهان توسعه یافته و غرب ارتباط داشته باشد به سود کشور است. این ارتباط نیز باید در چارچوب منافع ملی مردم ایران باشد. ما باید دست از شعار دادن برداریم و به سمت عملگرایی حرکت کنیم.ارزش پول ملی یک کشور مانند پرچم آن کشور است و هنگامی که پایین می‌آید به معنای آن است که پرچم یک کشور در حال پایین آمدن است.دولت باید تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار بدهد.تعامل در این زمینه به معنای وادادگی نیست.من با وادادگی مخالف هستم. نباید بین امکانات رفاهی کسی که در دبیر خانه ریاست جمهوری فعالیت می‌کند و کسی که در آموزش و پرورش کار می‌کند تفاوت وجود داشته باشد در حالی که هر دو کارمند هستند.

 

واقعیت این است که اقتصاد ایران از بی‌انضباطی مالی رنج می‌برد.بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی،بی‌انضباطی مالی در سند بودجه و بی‌انضباطی اداری در سیستم اداری وجود دارد که دولت باید تلاش کند آنها را مرتفع کند

*دولت چگونه می‌تواند از شعارگرایی به سمت عملگرایی حرکت کند؟

به نظر می‌رسد برخی در دولت فکر می‌کنند که اگر با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ارتباط نداشته باشد می توانند سیاست های منطقه ای خود را جلو ببرند. این در حالی است که در واقع چنین نیست و بدون ارتباط موثر با کشورهای توسعه یافته چنین امکانی فراهم نیست. در شرایط کنونی اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه به دنبال این هستند که جامعه ایران به سمت بی‌ثباتی حرکت کند و با در پیش گرفتن سیاست‌های تنش‌زا تلاش می‌کنند فرصت را از ایران بگیرند.در چنین شرایطی ایران نباید در زمین این کشورها بازی کند.البته دولت باید در این زمینه تدبیر به خرج بدهد. نباید از مذاکره ترسید و بلکه باید برای دفاع از حقوق ملت ایران مذاکره کرد و تلاش کرد در مذاکرات نیز به اهداف از پیش تعیین شده رسید. اسرائیل به دنبال این است که با بهانه‌های مختلف ایران را در عرصه بین‌المللی منزوی کند.یکی از مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم ناآگاهی اقتصادی است. برخی از مسئولان به خوبی با جهان و مراودات دیپلماتیک آشنایی ندارند و گمان می‌کنند با حرف می‌تواند اقتصاد را درست کرد. واقعیت این است که دوران حرف درمانی به پایان رسیده است.ما باید با سیاست‌های بخردانه و رویکردهای علمی اقتصاد را اصلاح کنیم و وضعیت زندگی مردم را بهبود بدهیم.

*در شرایط کنونی مهم‌ترین اولویت مردم مهار تورم و گرانی‌هاست.دولت رئیسی چگونه می‌تواند تورم را مهار و قیمت کالاهای اساسی را تعدیل کند؟

دلیل اصلی رشد تورم افزایش رشد نقدینگی است.هر چه مخارج دولت افزایش پیدا کند و منابع درآمدی دولت پایدار نباشد و کسری بودجه ادامه داشته باشد و بانک مرکزی تلاش کند با پول پرقدرت و چاپ اسکناس مخارج دولت را پوشش بدهد ضریب تکاثری روی نقدینگی در جامعه اثر می‌گذارد و به دنبال آن افزایش فزاینده تورم و کاهش قدرت خرید مردم را به همراه خواهد داشت.در شرایط کنونی قوه مقننه و قضائیه با دولت همراه است و در یک خط فکری قرار دارند. به همین دلیل شرایط برای تصمیم گیری‌ها فراهم است.این مجموعه می‌تواند با تصمیمات بخردانه اقتصادی کشور را به سمت ثبات اقتصادی رهنمون کند. اگر اقتصاد کشور به سمت ثبات حرکت کند و ثبات اقتصادی در کشور رخ بدهد احتمال موفقیت دولت در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا خواهد کرد.

*دولت عنوان می‌کنند که با پتانسیل‌های داخلی نیز می‌توانند وضعیت اقتصادی کشور را تغییر بدهند.آیا در شرایط کنونی چنین امکانی وجود دارد؟

در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی مردم به شکلی است که هر نوع دیدگاه‌هایی را برای حل مشکلات خود می پذیرند و معتقدند دولت از هر راهی که امکان دارد باید وضعیت اقتصادی کشور را تغییر بدهد.در شرایط کنونی دولت دو راه بیشتر ندارد یا باید مخارج را کاهش بدهد و یا اینکه درآمد خود را افزایش بدهد. به همین دلیل دولت باید مخارج خود را کاهش بدهد.از سوی دیگر دولت رئیسی باید در زمینه مولدسازی دارایی‌های خود از طریق قانون اقدام کند.مولدسازی دارایی‌ها نیازمند یک اراده جدی است. دولت باید تعامل گسترده تر در سطح جهان داشته باشد و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را از بین ببرد.رویکرد ضد تحریم یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که باید در دستور دولت قرار داشته باشد.رویکرد ضد تحریمی باید در کوتاه‌مدت در دستور کار دولت رئیسی باشد. در بلندمدت دولت باید به دنبال تعامل با جامعه جهانی باشد باید نسبت به این نکته آگاهی داشته باشیم که اقتصاد فرمان و دستور نمی‌پذیرد و نمی‌توان از بالا به پایین به اقتصاد نگاه کرد.شرایط به شکلی نیست که ما دستور بدهیم تحریم‌ها از بین برود و در عمل چنین اتفاقی رخ بدهد.امروز وضعیت جامعه جهانی به صورتی است که تعامل با جامعه جهانی به سود ما خواهد بود. این تعامل باید با همه کشورهای جهان باشد. دولت باید بداند ابعاد فقر در جامعه ایران گسترش پیدا کرده و اقشار مختلف مردم را درگیر کرده است. این فقر و نداری به انواع و اقسام فساد در جامعه تبدیل می‌شود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار