| کد مطلب: ۱۱۰۴۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

محصولی، ثمره هاشمی و احمدی‌نژاد در جبهه پایداری چه می‌کنند؟

تشکیل حلقه ارومیه 2

آرمان ملی– مطهره شفیعی: جبهه پایداری چه وضعیتی دارد؟ تعدادی از اعضای این جبهه به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند و برخی دیگر در انتظار فرصتی دیگر. جبهه پایداری مدتی است به گسترش خود پرداخته یعنی به نام‌های مختلف در عرصه سیاست حضور دارد. به‌عنوان نمونه در انتخابات با شریان لیست مشترک ارائه داد و این در حالی است که برخی اعضای شریان نسبتی با جبهه پایداری ندارند.

تشکیل حلقه ارومیه 2

جبهه پایداری درصدد بود تا اکثریت مجلس را از آن خود کند اما نخستین نتیجه‌ای که حاصل شد عدم اکثریت یافتن نیروهای متمایل به جبهه پایداری و یا همراهان تندرو آنها در دیگر ائتلاف‌هاست. آنها به مدد مشارکت بسیار پایین مردم در چند شهر بزرگ به‌خصوص پایتخت، شماری از نیروهای پرسروصدای خود را وارد مجلس کرده‌اند، اما نشانه‌ای از اکثریت یافتن آنها در ترکیب کلان مجلس در دست نیست.

*مرد پشت پرده جبهه پایداری

در این میان باید به پشت پرده تصمیمات جبهه پایداری اشاره شود. «سیدمجتبی ثمره هاشمی»، سیاست‌مدار اهل ایران و زاده کرمان و دستیار ارشد رئیس‌جمهور از تیرماه ۱۳۸۸ به این سو است. در برخی منابع، نام خانوادگی او به اشتباه «هاشمی‌ ثمره» ذکر شده ‌است. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد تا فروردین ۱۳۸۸ مشاور ارشد او بود و ریاست ستاد انتخاباتی او را در انتخابات ریاست جمهوری دهم بر عهده داشت. استعفای او از پست مشاور رئیس‌جمهور برای آن بود تا خود را وقف پیروزی مجدد احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری کند، نفوذ و قدرت ثمره هاشمی در ایران معاصر به قدری‌ بود که مجله نیوزویک در شماره اول ژوئن ۲۰۰۹ او را یکی از بیست شخصیت تأثیرگذار ایران انتخاب کرد. گفته می‌شود که بسیاری از اقدامات ابتکاری و بحث‌برانگیز احمدی‌نژاد همچون نامه‌های خارجی محمود احمدی‌نژاد از جمله نامه به جرج بوش و آنگلا مرکل به توصیه او انجام شده ‌است. وی همچنین دارای سوابق طولانی در دستگاه دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی است. ثمره هاشمی همکلاسی احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت بوده و پس از انقلاب معاونت سیاسی و سپس سرپرستی استانداری آذربایجان‌غربی را عهده‌دار شد و احمدی‌نژاد را به فرمانداری شهرستان ماکو رساند. وی را می‌توان از بانفوذترین چهره‌های دولت ایران دانست هرچند که عده‌ای وی را مرد معتدل دولت احمدی‌نژاد می‌نامیدند. اما شاید جالب باشد که بدانید مجتبی ثمره‌هاشمی مرد پنهان جبهه پایداری است. دبیرکل جبهه پایداری همان کسی است که از سال‌های فرمانداری و فرماندهی سپاه ارومیه در کنار احمدی‌نژاد  داشت. ثمره هاشمی با عنوان «حلقه ارومیه» شناخته می‌شدند. مثلث صادق محصولی، مجتبی ثمره هاشمی و محمود احمدی‌نژاد در دوران تحصیل در دانشگاه علم و صنعت به‌هم نزدیک بودند و دیدگاه‌های این گروه در نشریه‌ای که در تشکیلات انجمن اسلامی منتشر می‌کردند، دیده می‌شود؛ نشریه‌ای با عنوان «جیغ و داد»! ثمره هاشمی تا پیش از به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ در سمت‌های شهردار سنندج، مشاور سیاسی استاندار کردستان، قائم مقام دانشگاه آزاد کردستان، مدیر عامل آتی‌ساز، مدیر کل ارزشیابی وزارت امور خارجه، مشاور حوزه برنامه‌ریزی صداوسیما و معاون آموزشی صداوسیما و همزمان رئیس دانشکده صداوسیما فعالیت کرده ‌است. او در دولت نهم علاوه بر پست مشاور رئیس‌جمهور مدتی معاونت سیاسی وزارت کشور را نیز بر عهده داشت و در انتخابات مجلس خبرگان رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور بود.

* روابط دایی و خواهرزاده

نکته مهم اینجاست که مجتبی ثمره هاشمی، خواهرزاده محمدرضا باهنر است و همین نسبت خانوادگی ابهاماتی درباره گرایش سیاسی او ایجاد می‌کند. البته باید به اظهارات اخیر باهنر درباره جبهه پایداری توجه شود که نرم و به نوعی همراهی است.  باهنر سال گذشته گفته بود که دوستان در جبهه پایداری الان در حال فعالیت هستند و ممکن است با اصولگراها خیلی همراه نشوند. اما در 17 مهر 1402 گفت: «الان هم تعدادی از اصولگراها مانند پایداری‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم لیست مستقل دهیم، من تحلیلم این است آنها روز آخر می‌نشینند و به یک تفاهم می‌رسند.» اما برخی مواقع به این نسبت خانوادگی توجه نمی‌شود چنانکه در آذرماه سالجاری، محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی در خصوص نحوه عملکرد هیأت‌های اجرایی در ردصلاحیت‌ها اظهارکرد: «افرادی که در نظام خدمت کردند حتی اگر  اصلا‌ح‌طلب باشند، یا جریان اصولگرایی و یا شخص باهنر را قبول ندارد و بر دولت آقای رئیسی نقد دارد این گناه نیست و این اتفاقا فعالیت سیاسی و سرزنده بودن است. اینکه یک نفر با دولت مشکل داشته باشد و صلاحیتش رد شود، هیچ منطقی ندارد.» حال گویا این صحبت باهنر نیز به مذاق خالص‌سازان جبهه پایداری خوش نیامده و سخنگوی جبهه پایداری طی حمله‌ای به باهنر بیان داشت: «آقای باهنر زیاد حرف این‌جوری می‌زند. وی یکبار گفت اینکه جبهه پایداری بگوید ۵۰ درصد این لیست برای من، این درست نیست و صددرصد دروغ است و یکبار در کل انتخابات ما این حرف را نزدیم. نمی‌دانم از چه جایگاهی حرف می‌زند و اصلا کی این را تعیین کرده برای این اظهارنظر‌ها و کی این را قیم کرده که این‌ها جای خود دارد.» مجید متقی‌فر بیان کرد: خودش رئیس می‌شود و برای خودش حکم می‌زند این آدم این‌جوری است. آقای باهنر وقتی یک‌جایی مورد پسندش نباشد راحت اتهام می‌زند. یک مورد مستند بیاورد کسی به‌دلیل مخالفت با دولت رد شده است. وی بازیگر یک نقشی شده و یک زمین بازی طراحی کردند و آنجا دارد کار می‌کند و مشغول آنجاست.»

*جمع 3 نفره به‌هم رسیدند

باهنر هم مثل هاشمی ثمره چهره پنهانی دارد و هیچگاه مواضع خود را به‌صورت علنی و روشن اعلام نمی‌کند. ثمره هاشمی چهره پشت‌پرده جبهه پایداری در کنار محصولی فعال است و اکنون این سوال وجود دارد که نقش احمدی‌نژاد در جبهه پایداری چیست؟ آیا او هم دارای نقش پنهان است؟ آن‌طور که مشخص است حلقه «ارومیه 2» تشکیل شده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار