کرایه تاکسی، بلیت مترو و اتوبوس گران میشود
افزایش کرایه از اردیبهشت 1403
آرمان ملی: افزایش قیمت کالا و خدمات روالیست که به بخشی جداییناپذیر و ثابت در زندگی شهروندان بدل شده. حال این افزایش میتواند فصلی، ماهانه یا حتی روزانه باشد یا سالانه با تصویب نرخهای جدیدی از سوی مسئولان ذیربط صورت پذیرد. نکته قابل تامل در روند این افزایشها، عدم همخوانی حقوق دریافتی افراد با هزینههاییست که طی افزایش قیمتها باید بابت دریافت کالا یا خدمات، پرداخت کنند. به این ترتیب است که بسیاری از کالاها از سبد خانوارها حذف شده و تنها جا برای تامین نیازهای روزمره باقی مانده. نیازهایی که به هیچ وجه نمیتوان آن را قلم گرفت و با زیست افراد و زنده ماندن آنها در ارتباط هستند.
این نیازهای ضروریِ غیر قابل حذف تنها مربوط به کالا نمیشود و برخی خدمات را هم در برمیگیرند. افراد نمیتوانند خود را در خانه یا محلی که در آن شب را صبح میکنند، حبس کنند و باید برای رفتن به محل کار از خانه خارج شده و اگر وسیله نقلیه نداشته باشند و حتی اگر داشته باشند و به خاطر گرانی قیمت بنزین یا طرح ترافیک و یا هزینههای استهلاک، از وسایل حمل و نقل عمومی شهری مثل تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده کنند.
سوای برخورد سلیقهایِ بسیاری از رانندگان حتی تاکسیها ضمن در نظرگرفتن کافی نبودن کرایهها برای آنها هرچند با افزایش قیمت هم مواجه شده باشد، همیشه و در برهههایی با افزایش نرخ کرایههای تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس مواجه بودهایم. نرخی که در شورای شهر بررسی و تصویب میشود و برای سال آینده هم طبق روال همیشگی با این افزایش قیمت مواجه بودهایم.
روز گذشته لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ در شورای شهر بررسی و تصویب شد. بر این اساس، حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسیها در نظر گرفته شد؛ میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو هم ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت و در مورد اتوبوسهای ارائه خدمات دربستی ۴۰ درصد رشد در نظر گرفته شد؛ در مورد مترو هم نرخ ورودیه در مترو داخل تهران ۱۶ درصد افزایش داده شد.
افزایش کرایهها و بلیتها از اردیبهشت
روز گذشته، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران که طبق روال جلسات شورا در جمع خبرنگاران برای مصاحبه حاضر شده بود، با بیان اینکه در جلسه مذکور، کرایه وسایل نقلیه عمومی بررسی خواهد شد، با اشاره به ارائه نرخهای مصوب کرایههای تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس، تاکید کرد که با توجه به اینکه نرخها از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال میشود، هنوز فرصت برای تصویب داریم و در ابتدای سال به هیچ عنوان نباید اضافه نرخ دریافت شود و اگر اینگونه باشد تخلف صورت گرفته است.
چمران به خرابیهای اخیر متروی تهران در برخی خطوط آن هم اشاره کرد و گفت که مدیرعامل مترو در مصاحبهای از کمبود اعتبار سخن گفته بود و به نظر بنده چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است در خرید تجهیزات خارجی مشکل وجود داشته باشد، اما اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته بود.
در جلسه روز گذشته شورای شهر از مسئول فنی مترو برای ارائه توضیحات درخصوص خرابیها، دعوت شده بود.
رئیس شورای شهر تهران همچنین به وسایل حمل و نقل عمومی هم اشاره کرد که قرار بوده از چین وارد شود و گفت که تعدادی از آنها وارد شدهاند و استاندارد این دستگاهها تایید شده است.
او از از مسئولان در شهرداری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی درخواست کرد که تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا خدمات رسانی را بهبود ببخشند از مردم هم خواست که از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا شاهد راهبندانهای وقتگیر و کشنده نباشیم.
همانطور که گفته شد، اعضای شورای شهر تهران صبح روز گذشته، بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ را روی میز بررسی قرار دادند. رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در جریان این تصویب، با بیان اینکه جلسات مختلفی برای بررسی نرخ کرایه برگزار شد، گفت: در جلسات کمیسیون نرخ ورودیه در مترو داخل تهران تنها ۱۶ درصد را افزایش دادیم که با نرخ تورم فاصله زیاد دارد و به ازای هر کیلومتر فقط تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه می شود و از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمیشود.
جعفر تشکری هاشمی اینطور اضافه کرد که بر این اساس نرخ بلیت تک سفر که فعلا ۳۳۰۰ تومان است، برای سال آینده مبلغ ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.
او در خصوص بهای بلیت اتوبوس با بیان اینکه برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲درصد افزایش پیش بینی کردیم و به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوسهای تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوسهای عادی ۴۰ درصد افزایش داده شد هم به این نتیجه رسید که پس اگر بگویم که در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت و در مورد اتوبوسهای ارائه خدمات دربستی ۴۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در مورد نرخ تاکسیرانی نیز با بیان اینکه حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسیها در نظر گرفته شده است، به دو متغیر در لایحه اشاره کرد که ضریب شیب معابر ۱۵ درصد و ضریب اوج ۵۰ درصد خواهد بود و همچنین اگر رانندگان بخواهند سرویسهایی مانند تمدید پروانه دریافت کنند این نرخ حدود ۴۰ درصد افزایش مییابد.
چمران هم در جریان بررسی این لایحه به این نکته اشاره کرد که به اعتقاد او برای سهولت کار به نظرم ضریب اوج ترافیک و شیب معابر را حذف کنیم چراکه میزان شیب و اوج را چه کسی مشخص میکند؟ و قرار بود مشکلات تاکسیرانی در مورد پرداخت سیستم الکترونیک را حل کنند که نکردند.
در ادامه تشکری هاشمی توضیح داد که ضریب شیب فقط برای تاکسیهای خطی است و سازمان تاکسیرانی باید کریدورهای شیب دار را شناسایی کند و در جدولی این موضوع مشخص شده است و در مورد ساعات اوج هم دوستان تاکسیرانی ۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰ را ساعت اوج مشخص کردهاند و شامل مسیرهایی میشود که با ترافیک مواجه هستند.
همچنین در این روند، شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه باید بسترهای هوشمند در تاکسیرانی اعمال شود، به این نکته اشاره کرد که با توجه به نرخ تورم، استهلاک و... اگر کرایه تاکسی اصلاح نشود خروج به سمت سایر شرکتهای اینترنتی خواهد بود و در حال حاضر هم تاکسیها آنجا فعال هستند و میبینیم که تعداد تاکسیهای زیادی به سمت این شرکتها رفته و باید برای برگشت آنها شرایط را مهیا کنیم و در هفته جاری با شرکت کنترل ترافیک در مورد کنترل هوشمند تاکسیها قراردادی را منعقد کردیم.
در این خصوص چمران، ادامه داد: پیشنهادم این است که ضریب شیب فقط برای تاکسیهای خطی باشد اما ضریب ساعت اوج و بارندگی جز دعوا و اعصاب خردکنی ثمره بیشتری ندارد و از الان این دو نرخی کردن مشکل بین مردم ایجاد میکند و باید نرخ کرایهها روشن و صریح باشد و بهتر است که الکترونیکی باشد و در مورد رشد ۱۶ درصدی هم مناسب است. ضمن اینکه این افزایش نرخهای حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت باید اجرا شود.
بنا به گزارش ایسنا، تشکری هاشمی در مورد سرویس به معلولان هم گفت که ما کرایه را حداقلی گذاشتیم که ۵ هزار تومان خواهد بود و شهرداری تهران میبایست پلتفرمهای تاکسی را راه اندازی کند و سه ماه فرصت به آنها کافی است و معطل سیستم شهرداری هم نشوند. عدد افزایش هزار تومانی بلیت مترو هم واقعا در برابر هزینههای مترو زیاد نیست.
به گفته او: در مورد تاکسی ساعت اوج جذف خواهد شد و شهرداری مکلف خواهد شد ظرف مدت سه ماه بعد از اردیبهشت ماه سامانهای برای پرداخت الکترونیک عملیاتی کند.
اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد تشکری هاشمی در مورد تعیین وقت به سازمان تاکسیرانی برای پرداخت الکترونیک رأی مثبت دادند و بر این اساس به سازمان تاکسیرانی سه ماه برای این مهم فرصت داده میشود تا پرداختها الکترونیک باشد.
ازدحام مسافران و خرابیها
در این ایام کرایههای تاکسی هم برای مردم گران تمام میشود و درست به همین دلیل است که با ازدحام بسیار شدیدی در مترو و اتوبوس مواجهیم. با چنین جمعیتی که هم پیش از شروع کار و هم بعد از اتمام آن علاوه بر فشار فیزیکی و آسیب جسمی، با روح و روان و اعصاب افراد هم بازی میکند، به نظر حتی با افزایش قیمت هم شاهد کاهش ازدحام یا سبکتر شدن جمعیت نخواهیم بود و تنها باید منتظر ماند و دید که در آینده قرار است چه اتفاقی برای سرویسها و وسایل حمل و نقل عمومی بیفتد ضمن اینکه عدم رسیدگی به ایمنی این وسایل و سرویس نکردن آنها به بهانه نداشتن بودجه هرازچندگاهی خبرهایی از خارج شدن قطار از ریل، آتشگرفتن وسیله یا از کارافتادگی اتوبوسها را در پی دارد.
ارسال نظر