| کد مطلب: ۱۱۰۴۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد

با نگاهی به گرانی و کسادی بازار شب عید سری به جشن‌ نیکوکاری زده‌ایم

کمکِ مردم به مردم

آرمان ملی: بازار شب عید کساد است؛ این را نه تنها خالی‌بودن واحدهای صنفی از حضور مشتریان که خود اعضای همان واحدها در صنوف مختلف تائید می‌کنند.

کمکِ مردم به مردم

این رکود بی‌وقفه که به زعم روسای اتحادیه‌های صنوف در سالی که گذشت رکورد زده و نظیر نداشته، یک دلیل ساده دارد؛ بالارفتن قیمت‌ها. قیمت‌ها چرا بالا رفته‌اند؟ با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و کالاهای وارداتی یا داخلی مورد نیاز تولیدکننده و به تبعِ آن توزیع‌کننده هم بالا می‌رود، در کنار این گرانی مواد اولیه و ملزومات، افزایش نرخ مالیات و روند جدید اخذ آن را هم اضافه کنید؛ روندی که به گفته کسبه هرچه پول در حساب اشخاص جابه‌جا شود مشمول مالیات می‌شود؛ حال ممکن است این پولی باشد که فرد با فروش وسایل خود و برای تامین مایحتاج روزانه به کارتش منتقل شده باشد! از طرفی هزینه‌های انرژی مصرفی واحدهای صنفی و بالارفتن بی رویه آن، هزینه کارگر و بیمه و غیره را هم در نظر بگیرید و به این ترتیب شما هم تائید می‌کنید که قیمت‌ها بی‌مهابا بالا بروند و مردم روز به روز سبد خانوار خود را بنا به گذران روزمره خود کوچک و کوچک‌تر کنند. به این ترتیب تعداد فقرا به معنای افرادی که زیر خط فقر قرار دارند هم بیشتر می‌شود.

اینجا را نگه دارید و سری دوباره به شب عید و تدارکاتی که قرار است افراد برای عید نوروز خود ببینند سری بزنیم. در کشور ما کمک به نیازمندان رسمی دیرینه بوده و او که دستش می‌رسیده، دستی می‌گرفته. حالا و با روالی که در بالا توضیح دادیم  تعداد افرادی که محتاج دستگیری هستند بالا رفته که به نظر نمی‌رسد کسی بتواند به داد کسی برسد.

شاید نام جشن نیکوکاری برای شما هم آشنا باشد؛ از سری جشن‌های دولتی که با آمدن نوروز و یا برخی مناسبات دیگر به منظور کمک به مستمندان برگزار می‌شود. اینکه برگزارکننده این جشن‌ها تا چه حد در حفظ کرامت انسانی کوشا بوده و از ان تحت عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده نکرده‌اند جای خود، در چنینی شرایطی که جامعه به لحاظ  افزایش فقر و نیازمندی مواجه است، چنین مراسم و برنامه‌هایی تا چه حد می‌تواند در رفع نیازهای افراد کمک‌کننده باشند؟ با توجه به اینکه در اواخر هفته نیکوکاری به سر می‌بریم، نگاهی انداخته‌ایم به این سری از جشن‌ها و صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در خصوص عملکرد و نتیجه‌بخشی چنین فعالیت‌هایی.

در کشور دیگر شاهد فقیر و نیازمند نباشیم‌

در آستانه سال نو جشن‌های نیکوکاری به منظور تامین مایحتاج عمومی خانواده‌های نیازمند در سراسر کشور برگزار می‌شود. این خبر را کمیته امداد منتشر کرده و همزمان این برنامه در سراسر کشور پیاده شد. همزمان اخبار و آماری هم از استان‌های مختلف منتشر شد که گویای میزان کمک‌های مردمی بودند؛ مردمی که در ورودی گزارش ذکرش رفت و حالا  تعداد بیشتری به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

روز گذشته هم رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی که در  جشن ملی توانمندسازی ۱۰۰ هزار مدد جوی کمیته امداد حاضر بود، گفت: «کمیته امداد برکات زیادی در توجه به محرومان و نیازمندان و مددجویان داشته است. بزرگانی در این مجموعه بودند که یاد نیک آنها بر زبان‌ها جاری است.او تائید کرد که مردان و زنان نیکوکار فراوانی در کشور داریم و این کمک حتی مربوط به افراد دارای مکنت و دارای امکانات نیست، هستند افرادی که خود به نوعی نیاز دارند ولی نیاز دیگران را هم برطرف می‌کنند.به گزارش مهر، رئیسی ادامه داد: آمار بیکاری ما در کشور کاملاً کاهشی است، به ویژه آنکه در برخی از استان‌ها این موضوع سرعت بیشتری دارد. توانمندسازی مددجویان می‌تواند کاری در کشور کاهش دارد رشد اقتصادی را افزایش دهد و شکوفایی را ایجاد کند.»

سوای استان‌های مختلف در آخرین اخبار از جشن نیکوکاری در پایتخت، بد نیست به خبر اعلام‌شده از سوی معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان تهران مبنی بر برپایی ۱۵۰ پایگاه جشن نیکوکاری در استان تهران اشاره کنیم.

محمد دهرویه پنجشنبه ۱۷ اسفندماه گفت که پایگاه‌های جشن نیکوکاری در میادین اصلی و معابر سراسر استان تهران با شعار «عید همدلی» برپا شده است. ضمن اینکه این جشن روز جمعه ۱۸ اسفند با استقرار ایستگاه‌های نیکوکاری در مصلاهای نماز جمعه در سراسر استان تهران برگزار شد. معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران، گفت: همچنین نیکوکاران می‌توانند به صورت حضوری هدایای نقدی و غیرنقدی خود را به ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری اهدا کنند و بعد هم شماره کارت‌هایی برای این کار اعلام کرد.

مسئولان می‌گویند  کمیته امداد پس از دریافت هدایای نقدی و غیر نقدی خیران و مردم نوعدوست، آنها را در کمترین زمان ممکن در اختیار نیازمندان قرار خواهد داد.

بار دیگر به وضعیت بد معیشت مردم برمی‌گردیم و اظهار امیدواری می کنیم که کمک‌هایی این چنین در کنار فعالیت‌های دیگری نظیر اشتغال‌زایی تا حدی بتواند بار گرانی، تورم و رکود را از دوش مردم بردارد!

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار