رضایت عمومی و گفتار درمانی
پیش از این به این موضوع اشاره شده است که یک قانون نانوشته در دنیا صادق است و آن اینکه مشارکت بالا مساوی با رضایت بالا و مشارکت عمومی مساوی با رضایت عمومی است. یعنی هر قدر رضایت عمومی بالاتر باشد مشارکت عمومی هم بالاتر است.
این قانونی است که در همه جای دنیا برقرار است. اما وقتی مشارکت پایین است بدین معناست که رضایت جامعه نیز در سطح پایینی قرار دارد و این هیچ جای بحثی ندارد. لذا وقتی نارضایتی وجود دارد نمیتوان در یک شب یا دو شب این نارضایتی را حل کرد چرا که این نارضایتی طی سالیان دراز اتفاق افتاده و جبران آن بسیار کار سخت و دشواری است. ضمن اینکه باید اذعان داشت که رای گیری و انتخابات نیز دستوری نیست بلکه به فضای عمومی که در جامعه وجود دارد بازمیگردد. همه نیز بر این امر متفق القولند که آرای باطله بالا بوده و آرای باطله هم به معنای نارضایتی است. البته در انتخابات نیز 2 نوع ابراز نارضایتی داشتیم و یک عده با عدم مشارکت و رای ندادن نارضایتی خود را ابراز کردند که چیزی بالغ بر 60 درصد کل کشور را در برمی گیرد. یک عده نیز با دادن رای منفی ، آرای سفید و باطله اعتراض خود را نشان دادند. آرای باطله در یک حساب سر انگشتی نشان میدهد که اگر آن را از کل آراء ماخوذه کم کنیم میانگین مشارکت واقعی بدست می آید که کل کشور حدود30 درصد است که این خود یک زنگ خطر و هشدار است که مسئولان باید به آن توجه کنند. این نارضایتیها نیز با شعار ، سخنرانی و میزگرد تلویزیونی حل نخواهد شد. بلکه باید طبق قانون اساسی حقوق اساسی مردم تامین شود . تا زمانی که این روند اصورت نگیرد این نارضایتی وجود دارد. لذا حاکمیت باید چشم و گوش را به صدای مردم باز کند و به سمت جلب رضایت مردم حرکت کند. جلب رضایت مردم هم با سخنرانی؛ گفتار درمانی و ... صورت نمیگیرد بلکه حاکمیت باید رضایت جامعه را در اجرای عدالت بدست بیاورد که این کار بسیار دشواری است ، اما امید میرود که به تدریج به این سمت و سو حرکت کنیم.
*مهدی آیتی
فعال سیاسی اصلاح طلب
ارسال نظر