| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی بازار شیرینی و شکلات در آستانه عید نوروز را بررسی می‌کند

گرانی در سبد نوروز

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: در آستانه عید نوروز، با توجه گرانی و افزایش قیمت‌ها که دیگر تبدیل به عادت شده است و اینکه مردم هنوز تلاش می کنند همچنان خرید شیرینی و شکلات ... را در سبد خرید خود جای دهند، جای تقدیر دارد و البته در این راستا جای شکر هم است که مسئولان از گران نشدن شیرینی و شکلات از حدود دو تا سه ماه اخیر خبر می‌دهند، هر چند همه چیز را مشروط به گران نشدن مواد اولیه و در عین حال عدم افزایش قیمت دلار و ... می‌دانند .

گرانی در سبد نوروز

تلاش برای عدم افزایش قیمت

جمشید مغازه‌ای ،دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات کشور در گفت‌و‌گو با آرمان ملی گفت: مواد اولیه مورد نیاز در صنعت شیرینی و شکلات موادی مانند روغن، آرد، شکر و ... است که همزمان با افزایش قیمت و گرانی دیگر اقلام، رشد کرده و از این رو در قیمت محصول نهایی شیرینی و شکلات نیز موثر بوده است و  هر ساله تامین آنها با مشکلاتی همچون بحران‌های تامین شکر، روغن، گندم و آرد مورد نیاز مواجه می‌شود. در گذشته، دولت‌ها به تولیدکنندگان این صنعت کمک می‌کردند و قسمتی از مواد اولیه را تامین می‌کردند که بدون واسطه بین تولیدکنندگان توزیع می‌شد. اما در سال‌های اخیر، این کمک‌ها کاهش یافته و مشکلات تامین مواد اولیه افزایش یافته است. به این ترتیب افزایش قیمت این محصولات نیز برخلاف میل ما مشمول گرانی‌ها می‌شود اما بسیار در تلاش هستیم تا افزایش قیمت شیرینی و شکلات را با وجود قرار گرفتن در آستانه نوروز و افزایش تقاضا کنترل کنیم و در این راستا موفق شده‌ایم و قیمت شیرینی و ... در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش قیمت نداشته است.

اُفت 30 تا 40 درصدی بازار

این کارشناس اضافه کرد: البته کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نسبی همه اقلام، فروش فروشندگان شیرینی و شکلات امسال در مقایسه با سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است و در مجموع همه این عوامل باعث می شد که درآمدزایی افراد شاغل در این صنف کاهش یابد، از سوی دیگر نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز و در نهایت گرانتر شدن شیرینی و شکلات و ... و همچنین کاهش توان خرید مردم، همگی باعث شده تا تقاضای شیرینی و شکلات در سال جاری در مقایسه با سال های قبل کمتر شود. او درباره قیمت مصوب شیرینی و شکلات گفت: قیمت شیرینی و شکلات بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد که البته فراتر از آنچه عرف و بر اساس قیمت های پایه مواد مورد نیاز یعنی شیرخشک، آرد، روغن، شکر و ... است نخواهد بود ونظارت مورد نیاز نیز در بخش اِعمال خواهد شد. اما در مجموع افزایش قیمت و تعیین قیمت ها بر اساس تعیین قیمت مواد مورد نیاز تولید برای هر محصولی انجام می شود و با توجه به اینکه برخی از اقلام مانند شیرخشک و ... از خارج از کشور وارد می شود، نقش تعیین کننده ای در تعیین قیمت محصول دارد.

دلار قیمت را تعیین می کند

مغازه ای اضافه کرد: در هر حال حاضر قیمت دلار بر تعیین قیمت هر محصولی در کشور تاثیرگذار است، این در حالی است که قیمت دلار حتی در مدت یک هفته چندهزارتومان نوسان دارد بنابراین بازار نیز از این نوسانات مصون نخواهد ماند، اما همه تولیدکننگان برای ادامه حیات و درنظر گرفتن حقوق مصرف کنندگان سعی می کنند با مشتری مداری از افزایش قیمت غیرمعقول خودداری کنند و این امر در باره قیمت شیرینی و شکلات نیز صدق می کند و بر این اساس پیش بینی می شود قیمت شیرینی و شکلات تا پایان فصل خرید برای ایام نوروز افزایش قیمتی نداشته باشد و بعد از آن نیز بستگی به تعیین قیمت مواد اولیه و نوسانات و دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار دارد. او ادامه داد: صنعت شیرینی و شکلات ایران به عنوان یکی از صنایع غذایی با ارزش بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی شناخته می‌شود. این صنعت انواع محصولات شیرینی‌جاتی از جمله بیسکوئیت، کیک، پفک و اسنک، انواع شکلات، آدامس و آب‌نبات و تافی تولید می‌کند و در سال‌های اخیر، شاهد رشد ۴۱ درصدی درآمد و ۵۷ درصدی سود عملیاتی بوده است. این صنعت، به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ شناخته می‌شود. یک مسئله دیگر مربوط به سرمایه در گردش است. با توجه به شرایط تورمی، سرمایه در گردش تولیدکنندگان افزایش یافته، در حالی که این صنعت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است. همچنین، با کاهش قدرت خرید مردم، محصولات این صنعت به عنوان کالاهای لوکس در نظر گرفته می‌شوند و صادرات آن نیز کاهش یافته است.

نظارت بر کیفیت و کمیت خواهیم داشت

علی بهره‌مند با بیان اینکه قیمت فروش شیرینی شب عید و ایام نوروز تغییری نخواهد داشت، گفت: نظارت بر کیفیت و عملکرد قنادی‌ها توسط اتحادیه تشدید می‌شود. وی درباره وضعیت قیمت شیرینی شب عید و ایام نوروز افزود: با توجه به آزادسازی نرخ کالاهای اساسی همچون آرد و افزایش قیمت سایر مواد اولیه تولید کیک و شیرینی، هیچ قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی شب عید و ایام نوروز سال ۱۴۰۳ نداریم، اما مردم می‌توانند هرگونه گرانفروشی را به اتحادیه و سازمان تعزیرات حکومتی گزارش کنند. بهره‌مند بر این باور است که قیمت شیرینی بر اساس کیفیت و رتبه‌بندی توسط قنادی‌ها تعیین می‌شود؛ اما انتظار می‌رود قنادان محصول باکیفیت را با قیمت‌های مناسب به دست مردم برسانند. رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران اظهار کرد: شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو بر اساس متریال مورداستفاده و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

کیفیت شیرینی‌ها تحت نظارت دقیق است

بهره‌مند بیان کرد: تمامی قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌های کشور تحت نظارت و بازرسی بهداشتی و قیمتی مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بازرگانی، اصناف کشور و اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان کشور قرار دارند. به گفته وی، بحث نظارت برعهده واحدهای نظارتی و سازمان صمت استان تهران است، اما طبق روال همیشه در ایام خاص نظارت‌های بازرسان اتحادیه قنادان نیز در بحث کیفیت و عملکرد تشدید می‌شود. رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران توصیه کرد: هموطنان شیرینی شب عید خود را از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌هایی که پروانه فعالیت دارند، خریداری کنند. وی افزود: در صورتی که شهروندان در خصوص کیفیت و قیمت محصولات عرضه شده در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های تهران شکایتی داشته باشند، می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۹۴۴۴۱۱ و ۶۶۹۴۴۴۹۹ با اتحادیه قنادان یا شمار ۱۲۴ سازمان تعزیرات کشوری تماس بگیرند. طبق آمارها در مجموع بیش از ۳۵ هزار واحد قنادی و شیرینی‌فروشی دارای پروانه در سراسر کشور فعال‌اند که از این تعداد حدود ۲ هزار واحد پروانه‌دار در تهران فعالیت دارند.

قیمت شیرینی ها در آستانه نوروز

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران قیمت جدید انواع شیرینی خشک و تر برای عید سال 1403 را اعلام کرد و گفت:  قیمت فروش شیرینی شب عید و ایام نوروز تغییر نمی‌کند. او توضیح داد: برنامه ای برای افزایش قیمت محصولات شیرینی ویژه نوروز 1403 نداریم اما در صورتی که قیمت مواد اولیه افزایش یابد نرخ محصولات شیرینی هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. رئیس اتحادیه قنادان تهران اظهار کرد: امیدواریم با افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو نشویم، قنادان تمایلی به افزایش نرخ محصولات شیرینی ندارند، متاسفانه در سال‌های اخیر سفره مردم کوچک‌تر شده و نیز تولید و فروش همکاران ما نسبت به قبل کمتر شده است.به گفته بهره مند، کاهش تولید و فروش محصولات، عدم دسترسی به نیروی انسانی ماهر، تامین مواد اولیه و سازو کارسازمان های دارایی، شهرداری، بیمه و مالیات از بزرگترین معضلات پیش روی صنف قنادان است.

این گزارش همچنین حاکی است؛ بررسی‌های میدانی از قنادی‌های سطح شهر نشان می‌دهد امسال قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای بر حسب کیفیت بین ۱۸۵ تا ۲۵۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، کیک یزدی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو به فروش می‌رسد. سال گذشته برحسب کیفیت و درجه‌بندی قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، کیک یزدی بین ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان، نارگیلی و گردویی بین از ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، کشمشی و زبان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار