| کد مطلب: ۱۱۰۳۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد

رویارویی ایران وآمریکا در خلیج فارس

توقیف محموله نفتی ۵۰ میلیون دلاری

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: بار دیگر خلیج فارس شاهد رویارویی ایران و آمریکا شد. تحریم داروی بیماران خاص از سوی هیچ نهادی پذیرفته نیست اما آمریکا به این بیماران در ایران جفا کرد.

توقیف محموله نفتی ۵۰ میلیون دلاری

در همین راستا و در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند. بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد و متعاقباً دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد. ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

*پیام توقیف محموله نفتی آمریکا چیست ؟

علیرضا تقوی نیا، فعال رسانه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در یادداشتی نوشت: «کدام کشور در دنیا جرات دارد با قدرت نظامی نفتکش حامل محموله آمریکا را توقیف کرده و دستگاه قضائی‌اش حکم مصادره آن را صادر نماید؟ اقدام ایران در توقیف محموله نفتی ایالات متحده به ارزش ۵۰ میلیون دلار، یک تحول تاریخی است که گوشزد می‌کند آمریکا دیگر ابرقدرت دنیا نیست.»

*بازخوانی توقیف نفتکش ایرانی از سوی آمریکا

21 دی ماه هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش آمریکایی را با حکم قضائی در آب‌های دریای عمان توقیف کرد. براین اساس، به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت ماه سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST توقیف شد. به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضائی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد و در حال انتقال به بنادر جمهوری اسلامی جهت تحویل به مقامات قضائی است. همچنین وزارت دادگستری آمریکا 17شهریور و پس از ۱۹ ماه تایید کرد که نفتکش حامل نفت ایران با نام «سوئز راجان» را توقیف کرده بود. این وزارتخانه همچنین ضمن اتهام‌زنی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رابطه، از گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» برای «کمک ارزشمندش» در این زمینه تشکر و قدردانی کرد. به گزارش رویترز، ایالات متحده مدعی شده یک محموله چند میلیون دلاری نفت خام را که برخلاف تحریم‌های واشنگتن علیه ایران حمل می‌شد، متوقف و بیش از ۹۸۰ هزار بشکه نفت آن را توقیف کرده است. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود اسناد دادگاه که به تازگی از حالت مهر و موم درآمده است، نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را با این ادعا که برخلاف تحریم‌های واشنگتن در حال قاچاق به چین بوده، توقیف کرده است. در حالی که پرونده‌های دادگاه در رابطه با نفتکش سوئز راجان برای ماه‌ها مهر و موم شده بود، این نفتکش در سواحل تگزاس لنگر انداخته بود، زیرا دولت در یافتن شرکتی که مایل به تخلیه آن باشد و خطر انتقام‌جویی ایران را به جان بخرد، مشکل داشت. این بن‌بست سبب شد تا گروهی از قانونگذاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بخواهند که روند توقیف را کامل کند و این تاخیر را به دلیل چنین ترس‌هایی «غیرقابل قبول» خواند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار