| کد مطلب: ۱۱۰۲۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به جدیدترین حادثه متروی تهران

ترک فعل در ایمن‌سازی واگن‌های مترو

آرمان ملی: کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران یکی از معضلات جدی است که با افزایش جمعیت، پا به پای هوایی که اکثر اوقات آلوده است، روزها را به شب می‌رساند. صفوف طولانی شهروندان و ازدحام آن‌ها مقابل واگن‌های خطوط مسافربری مترو و بی‌آرتی‌ها (اتوبوس‌های تندروی شهری) به ویژه در ساعاتی که مردم در شمار بالایی از جمعیت به محل کار خود رفته یا به محل زندگی خود برمی‌گردند، صحنه‌هایی را می‌آفریند که باید مسئولان را به فکر وادار کند.

ترک فعل در ایمن‌سازی واگن‌های مترو

اما در مورد این وسایل، از یکسو بحث کمبود آن‌ها مطرح است که اگر بیشتر می‌بودند و با فاصله زمانی کمتری به شهروندان می‌رسیدند قطعا شاهد چنین ازدحام‌هایی نبودیم و بحث دوم به فرسودگی و از رده خارج شدن آن‌ها برمی‌گردد و بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که کشورمان به این علت که توانایی تولید این وسایل را ندارد، اندک زمانی است که به چین و سایر کشورهای دوست وابسته شده و بعد از سفری که مقامات و مدیران شهری به کشور مذکور داشتند وعده ورود اتوبوس‌ها و واگن‌های جدیدی مکررا در رسانه‌ها از سوی آن‌ها تکرار شد. وعده‌هایی هم در خصوص برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها و موارد دیگری از این دست داده شده که با توجه به شرایط حاکم بر جامعه کمتر به شهر ما می‌آید. شهری که همین چند روز پیش شاهد آتش سوزی در برخی واگن‌های خود و ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و سردرگمی آن‌ها شد.

موردی که به زعم برخی کارشناسان و مقامات شهری به همان فرسودگی برمی‌گردد و عدم انجام تعمیرات لازم که بنا به هر دلیلی نظیر نبود بودجه کافی به وقوع پیوسته.

در این گزارش از نگاه دو نفر از اعضای شورای شهر تهران نگاهی به وقایع اخیر در مترو می‌اندازیم.

تازه‌ترین حادثه مترویی

عصر یکشنبه ۱۳ اسفند وقوع حریق در پست برق ایستگاه متروی شوش باعث قطع برق در تعدادی از ایستگاه‌های بخش جنوبی خط یک و اختلال حدودا دوساعته در تردد حرکت قطارها شد. این در حالی است که صبح همان روز نیز خرابی قطارها در ایستگاه‌های طالقانی و علی‌آباد، باعث اختلال در تردد ناوگان مترو و معطلی شهروندان شده بود. هفته قبل نیز شاهد آن بودیم که وقوع حریق در خط ۵ مترو باعث توقف حرکت قطارها شده بود و چند روز قبل از آن هم قطار بدون مسافر از مسیر تست در خط ۲ خارج شده بود. همچنین بررسی خبرهای رسمی سایت شرکت بهره‌برداری مترو نشان می‌دهد که در بهمن‌ امسال حداقل دو مورد و در دی‌ماه نیز حداقل سه مورد بروز خرابی در قطارهای مترو در خطوط مختلف گزارش شده است.

اختلال‌هایی که اخبار رسمی آن در سایت شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه منتشر می‌شود، معمولا به خرابی‌هایی مربوط است که مدت زمان زیادی طول می‌کشد یا تصاویر آن به فضای مجازی راه پیدا می‌کند، ولی بررسی‌های میدانی و تجربه استفاده مداوم از ناوگان متروی پایتخت نشان می‌دهد که تعداد توقف‌های ناشی از خرابی قطار یا تجهیزات شبکه مترو که باعث تاخیر کوتاه‌مدت یا بلندمدت در حرکت یک یا چند قطار می‌شود، معمولا بیش از آن چیزی است که خبرهای رسمی آن انتشار می‌یابد.

بررسی خبرهای رسمی و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که در چند ماه گذشته، آمار خرابی قطارها و تجهیزات شبکه مترو افزایش پیدا کرده است و اگرچه شرکت بهره‌برداری مترو  آمار دقیقی از خرابی‌های ناوگان خود منتشر نکرده، اما شرایط به جایی رسیده است که بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند روی زمان‌بندی حرکت قطارهای زیرزمینی پایتخت برای برنامه‌ریزی روزمره خود حساب باز کنند، چون احتمال دارد که توقف بیش از حد ناشی از بروز خرابی در شبکه مترو، باعث معطلی زیاد و به هم ریختن برنامه زمانی روزمره آن‌ها شود. این در حالی است که در گذشته نه‌چندان دور، برنامه زمانی دقیقی درباره تردد قطارها در شبکه متروی تهران وجود داشت که به‌ندرت دچار اختلال می‌شد و شهروندان می‌توانستند براساس برنامه زمانی مترو، زمان‌بندی ترددهای روزمره خود را انجام دهند.

کم‌کاری در تعمیرات مترو مصداق ترک فعل  است

در این خصوص رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به ایلنا، گفت: بدون تعارف در دوره کنونی مدیریت شهری در روند بازسازی اساسی و تعمیرات دپویی واگن‌های متروی تهران تاخیر و ترک فعل صورت گرفته و این موضوع به شهروندان محترم پایتخت و دارایی‌های شهر آسیب زده است‌‌، بنابراین اگر این روند استمرار داشته باشد، حتما نهادهای نظارتی کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند و با متخلفان احتمالی برخورد کنند.

جعفر تشکری هاشمی در این خصوص که چرا آمار خرابی‌های مترو به حدی افزایش یافته که باعث بروز اینگونه حوادث شده است، توضیح داد: با توجه به مشکل فرسودگی که گریبانگیر ناوگان متروی تهران است، از همان ابتدای دوره کنونی شورای اسلامی شهر به مسئولان ذی‌ربط در شهرداری تذکر دادیم که باید بازدیدها و تعمیرات دوره‌ای و همچنین بازسازی اساسی یا همان اورهال قطارهای مترو را جدی بگیرند و اگر این تذکرات در طول دو سال و نیم گذشته جدی گرفته می‌شد، قطعا این روزها آمار خرابی‌های متروی تهران بسیار کمتر بود. قطعا مسئولان شهرداری در طول ۳۰ ماه سپری‌شده از دوره کنونی مدیریت شهری فرصت داشتند که برای بازسازی اساسی و تعمیرات جاری ناوگان مترو برنامه مناسب‌تری را اجرا کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: توجیهات مدیران شهرداری برای تاخیر زیادی که در روند بازسازی و تعمیرات واگن‌های مترو به وجود آمده است، قابل پذیرش نیست، چون اعتبارات مورد نیاز به اندازه کافی از طرف شورای شهر پیش‌بینی شده و حتی در مصوبه شورای شهر آمده است که اعتبارات لازم برای بازسازی اساسی و تعمیرات جاری ناوگان مترو باید به صورت یک دوازدهم به شرکت بهره‌برداری تخصیص پیدا کند، یعنی شهرداری مکلف بوده است که در طول سال ۱۴۰۲، هر ماه به اندازه یک دوازدهم بودجه سالانه به شرکت بهره‌برداری مترو اعتبار تخصیص دهد تا هیچ عذری برای بروز خرابی‌های مکرر در ناوگان مترو باقی نماند. اما اکنون شاهد آن هستیم که هر هفته به طور متوسط یک حادثه برای ناوگان متروی پایتخت پیش می‌آید که بسیار بیشتر از آمار خرابی‌های متروهای معتبر دنیاست و زیبنده شهر و شهروندان تهرانی نیست. تشکری هاشمی با بیان اینکه در صورت تکرار خرابی‌های ناوگان متروی تهران، باید دست به دامان دستگاه‌های نظارتی و قضائی شد تا به مساله ورود پیدا کنند، اظهار داشت: بدون تعارف در دوره کنونی مدیریت شهری در روند بازسازی اساسی و تعمیرات دپویی واگن‌های متروی تهران تاخیر و ترک فعل صورت گرفته و این موضوع به شهروندان محترم پایتخت و دارایی‌های شهر آسیب زده است؛ بنابراین اگر این روند استمرار داشته باشد، حتما نهادهای نظارتی کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند و با متخلفان احتمالی برخورد کنند؛ زیرا با وجود اینکه منابع کافی در اختیار مسئولان ذی‌ربط در شهرداری تهران گذاشته شده و آن‌ها از اختیارات قانونی مورد نیاز نیز برخوردار بوده‌اند، اما بسیار کمتر از حد لازم در زمینه تعمیرات ناوگان متروی تهران فعالیت کرده‌اند و حتما این مساله مصداق ترک فعل محسوب می‌شود.

مدیریت ۱۰۰ درصد مسئول است

اما سخنگوی شورای شهر تهران هم در یک نشست خبری به موضوع واگن‌های مترو اشاره کرد و با بیان اینکه در بودجه ریزی ۱۴۰۳، اولویت اصلی شهر تهران را توسعه حمل و نقل عمومی درنظر گرفتیم، گفت: لازم است که مدیران به موقع عذرخواهی کنند و تلاش برای عدم تکرار موضوع باید در دستور کار قرار گیرد البته مدیریت شهری تمام تلاش خود را کرده و نسبت به نوسازی و خرید قطعات اقدام کردند و اورهال واگن‌ها را در دستور کار قرار دادند. درباره حادثه اخیر نیز با معاون شهردار صحبت کردیم و گزارش آن به شورای شهر هم خواهم داد اما آنچه که به ما گفتند اینکه دمای ترانس بالا می‌رود و دچار حریق می‌شود اما مدیریت ۱۰۰ درصد مسئول است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار