| کد مطلب: ۱۱۰۲۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» پیامدهای سیاست های رئیس کل بانک مرکزی را بررسی می کند

بازار در انتظار سکه درمانی فرزین

آرمان ملی: استقبال گسترده مردم از عرضه سکه توسط بانک مرکزی در مراحل نخست آن در روز یکشنبه باعث اختلال در سایت و اعلام خبر تکرار عرضه سکه در چهارشنبه هفته جاری شد.

بازار در انتظار سکه درمانی فرزین

فروش سکه های بدون تاریخ که به سکه های سال 1386 تغییر یافت، از جمله اقدمات بانک مرکزی در مواجهه با افزایش نرخ دلار و همچنین رشد نقدینگی در جامعه اعلام شد با واکنش های مختلفی از سوی کارشناسان روبه رو شد. به گفته برخی از صاحبنظران عرضه سکه با قیمت مناسب می تواند فرصتی برای جمع آوری نقدینگی و تلاشی جهت کاهش نرخ تورم محسوب شود که در نهایت به تعادل در بازار ارز و بازارهای مختلف منتهی شود. اما در مقابل برخی بر این بارو هستند که اقدامات بانک مرکزی به دلال پروری می انجامد که پیش از این نیز با فروش ارز و هدایت سرمایه ها به بازارهای غیرمولد دیگر نظیر پیش فروش خودرو و ... انجام شده بود که البته با استقبال مردم به منظور حفظ ارزش پول خود در مواجهه با کاهش ارزش پولی ملی روبه رو شد.

تاثیر مُسَکن گونه اقدامات بانک مرکزی

به گزارش «آرمان ملی»، وقوع رخدادهای سیاسی، اقتصادی و ... در ماه های اخیر که همزمان با حضور فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی همراه بود، به اتخاذ تصمیمات مختلفی از سوی او منجر شد که به کاهش مقطعی نرخ ارز و کاهش رشد نقدینگی منتهی شد، هر چند بسیاری از کارشناسان این رویکرد را حرکتی مقطعی و آونگی دانستند که به دلیل زیرساخت های معیوب و مشکلات تحریم و ... به زودی به بازار با قوتی چندبرابر بازخواهد گشت، کما اینکه اثر طرح دولت برای کاهش سپرده ها و نرخ ارز با عرضه سپرده های شخصی با نرخ سود 30 درصد به منظور توقف رشد نقدینگی و کاهش نرخ ارز به زودی پایان یافت و افزایش قیمت دلار سقف 60 هزار تومان را نیز رد کرد، این در حالی است که دولت وعده بازگشت قیمت دلار به کف قیمت قبلی یعنی حدود 50 هزار تومان را نیز داده بود.

چشم انداز نتایج درازمدت سیاست های بانک مرکزی

کارشناسان معتقدند اقدامات اخیر فرزین در بازار سرمایه هر چند به زعم برخی تاثیرگذار بوده است، اما پیامدهای نامطلوب آن به زودی خود را نشان خواهد داد، این مهم به ویژه با چالش بانک ها در تامین مالی برای پرداخت سود 30 درصدِ گواهی سپرده های شخصی آشکار خواهد شد. فروش سکه نیز یکی دیگر از طرح های فرزین در روزهای پایانی سال به شمار می آید که پیش از این در زمان روحانی نیز انجام شده بود و با کاهش قیمت ها با ضرر و زیان گروهی از مردم همراه شد. هر چند اکثر کارشناسان معتقدند چنانچه فروش سکه با نظارت و در شرایط دور از تحریم صورت گیرد می تواند از نتایج مطلوبی برخوردار باشد، اما با توجه به شرایط تحریمی و رشد تورم و تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود، سرمایه ها فرصتی برای حضور در بازار مولد نمی یابند و به این ترتیب خرید و فروش برای کالاهای سرمایه ای مانند، سکه، دلار، خودرو و ... با طرح های ارائه شده از سوی بانک مرکزی رونق می یابد و البته این رویکرد به زعم بسیاری از صاحبنظران «دلال پروری» در این عرصه تلقی می شود. در حقیقت بانک مرکزی در صدد است درآمدهای مردم را جذب کند تا از افزایش نقدینگی جلوگیری کند اما در این بین با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، فرصتی برای بررسی کارشناسی بیشتر برای پیش بینی نتایج ناخوشایند آتی را نمی یابد و تنها برنده طرح های مُسَکن بانک مرکزی، دلالانی هستند که در وانفسای افزایش قیمت های سریع، از خرید و فروش سکه، ارز و ... همانند سفته بازانی حرفه ای در این بین، برندگان اصلی خواهند بود.

حرف درمانی در بازار

بر اساس این گزارش سهم هر فرد برای خرید از طرح حراج بانک مرکزی 5 سکه اعلام شده است و دلالان از دقایق نخست عرضه سکه با حضور فعالانه با نگاهی کارشناسانه! در صدد خرید مطلوب شدند تا بتوانند سهم بیشتری از این میدان داشته باشند تا بتوانند در آینده ای نزدیک بازار را بر اساس سیاست های خود مدیریت کنند. در حقیقت با انجام چنین اقداماتی به ایجاد بازارهای سیاهی در کشور کمک می شود تا در راستای انجام آن، مردم امید به سود کردن خرید طلا، دلار، خودرو و ... باشند تا از حاشیه سود امن در کارهای دلالی بهره مند شوند و به این ترتیب اقتصاد در حسرت سرمایه گذاری و رشد تولید باقی ماند. بر اساس این گزارش؛ بعضی کارشناسان بر این باور هستند حرف‌درمانی تا یکجایی و بصورت کوتاه مدت می‌تواند نرخ را کنترل کند. وقتی سیاست حرف‌درمانی اثر خود را از دست بدهد بازار دیگر اهمیتی نمی دهد و بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود و تاثیرات نامطلوبی که بیش از قبل جای خود را دربازار خواهند گذارد.

شوک قیمتی در 1403 نخواهیم داشت

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در خصوص پیش بینی بازار

طلا و سکه گفت: اقدام مدیریتی این بود توسط بانک مرکزی در بازار سکه و طلا از جمله عواملی محسوب می شوند که می تواند باعث شود در این بازار نوسانات و شوک قیمتی نداشته باشیم. وی با بیان این‌که من فکر می‌کنم تا پایان سال بازار طلا و سکه همین روند را سپری خواهد کرد، متذکر می‌شود: از الان نمی‌شود درباره شرایط سال آینده سخن گفت. کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه تصریح می‌کند: به نظر من بازار در ثبات قرار دارد، زیرا امسال بانک مرکزی به موقع اقدام مدیریتی خوبی را انجام داد.

جبران کسری بودجه یا کنترل بازار؟

اما هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است: جبران کسری بودجه یا کنترل بازار؟

عمیدی اضافه کرد: به نظر می رسد دولت قصد جبران کسری بودجه یا درآمدزایی دارداما قطعاً این اقدامات باید در راستای منافع دراز مدت کشور صورت گیرد. او در خصوص راهکاری که می توان برای این مشکلات درنظر گرفت بیان کرد: مشکلات اقتصادی کشور بسیاری فراتر ازاین است که بتوان با مسکن هایی مانند فروش سکه، گواهی سپرده و .... آن را حل کرد، دولت در اولین گام باید مشکل تحریم و FATF را حل کند تا بانک ها بتوانند با برقراری روابط بین المللی و دسترسی به پول ارزان، نرخ تورم را در کشور پایین آورند و امید به تک رقمی شدن داشته باشند، در غیراینصورت فروش سکه، عرضه گواهی سپرده، افزایش نرخ سود و ...همه سیاست های جواب پس داده ای هستند که فقط باعث می شود صورت مسئله را پاک کرده و مشکل از قالبی به شکلی دیگر انتقال یابد .

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار