| کد مطلب: ۱۱۰۱۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی عملکرد مجلس لاریجانی و قالیباف را بررسی می‌کند

خروجی برای مردم یا برای یک تفکر!

آرمان ملی- احسان اسقایی: در بررسی عملکرد مجالس مختلف هر فردی بنا به سلیقه و نوع نگاه خود کارنامه سیاسی نمایندگان و حتی روسای مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهند.

خروجی برای مردم یا برای یک تفکر!

مجالس در ایران به مجلس روسای آنها مشهور می‌شوند و عموما رئیس مجلس بالاترین جایگاه را در هرمجلسی از منظر افکار عمومی پیدا می‌کند. به طوری که مجلس هاشمی، مجلس ناطق، مجلس لاریجانی، مجلس حداد عادل و مجلس قالیباف در عرصه مطبوعات از معروفیت برخوردار هستند. با این وجود نگاهی به خروجی عملکرد مجالس مختلف در ایران بیان کننده آن است که شهروندان و حتی گروه‌های مختلف چه مقدار از عملکرد آن نهاد مقنن رضایت دارند. در این میان البته هستند افرادی که به علت جایگاه حزبی که دارند، می توانند عملکرد مجلس را به صورت یکجا مورد ارزیابی قرار دهند. دبیران کل احزاب و افراد مشهور سیاسی در دو طیف سیاسی کشور از جمله افرادی هستند که به لحاظ عرفی می توانند به میزانی برای بررسی عملکرد مجلس‌های مختلف تبدیل شده و کلیت عملکرد قوه مقننه و روسای آن را مورد بررسی قرار دهند.

عباس عبدی: «دولت و مجلس کنونی سالانه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند تا زاد و ولد را افزایش دهند، ولی در عمل حدود ۲۵ هزار نوزاد هم کمتر متولد شده است، هزینه آن نیز به ازای کاهش تولد هر کودک، یک میلیارد تومان!! است.»

*وقتی پورمحمدی وارد می شود

مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از جمله افرادی است که در این دوره نقشی کلیدی در جریان عمومی انتخابات داشته و در ماه‌ها قبل تلاش کرده جامعه روحانیت مبارز تهران را در دو عرصه خبرگان و مجلس شورای اسلامی بیش از گذشته فعال نگاه دارد. اظهار نظرات او البته موجب شد در این دوره رد صلاحیت شود اما بعدها شورای نگهبان در مرحله نهایی او را تایید صلاحیت کرد. این روزها که فصل برگزاری انتخابات است. آقای دبیرکل که یکی از بیشترین تلاش‌ها را در عرصه انتخابات بین دبیران کل احزاب سیاسی داشته به خوبی دست به نقد مجلس کنونی و به عبارت بهتر مجلس قالیباف می زند. نقدی که به خوبی در رسانه‌های مختلف بازتاب پیدا می‌کند و عملکرد مجلس انقلابی را در معرض دید همگان قرار می دهد. نقدی که به وضوح نشان می‌دهد که جامعه روحانیت مبارز تهران به زبان دبیرکل خود اعلام می‌کند. مجلس محمد باقر قالیباف نتوانسته است گره از کار مردم بکشاید، وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهد و تنها کوشیده قوانینی را به تصویب برساند که دستاورد چندانی نداشته است. نمونه این قوانین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که بر اساس آمار مختلف که منتشر شده نتوانسته است آنچنان که باید و شاید بر افزایش جمعیت اثر بگذارد و به قول عباس عبدی در ارتباط با بررسی این قانون نوشت: «دولت و مجلس کنونی سالانه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند تا زاد و ولد را افزایش دهند، ولی در عمل حدود ۲۵ هزار نوزاد هم کمتر متولد شده است، هزینه آن نیز به ازای کاهش تولد هر کودک، یک میلیارد تومان!! است.»

*مجلس لاریجانی قوی تر از مجلس قالیباف

مصطفی پورمحمدی در ارتباط با عملکرد مجلس قالیباف و مقایسه آن با مجلس علی لاریجانی به خبرآنلاین گفته است:« دریافت‌ها و برداشت‌ها این است که مجلس دوران لاریجانی موفق‌تر بوده است. البته همه موفقیت به خاطر شخص رئیس نیست. هیات رئیسه و نمایندگان تاثیر دارند آن دوره که تحلیل می شود پیش بینی آن است که دوره موفقی است هر چند ایشان دوره طولانی تری رئیس مجلس بودند.»

* نگاهی به عملکرد مجلس

نگاهی به عمکرد مجلس قالیباف نشان می‌دهد این مجلس تنها در مسیری کرد که خروجی ملموسی به نفع مردم ایران نداشت است. بررسی لوایح و طرح هایی که در این مجلس مورد تصویب قرار گرفت این مورد را تایید می‌کند. برای نمونه مجلس انقلابی به منظور مقابله با کاهش جمعیت و افزایش ازدواج طرح جوانی جمعیت را به تصویب رساند که این طرح همان طور که در بالا آمد به رغم هزینه بر بودن خروجی به همراه نداشته است. طرح پر سرو صدای دیگر این مجلس در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای بود که در آن آمده بوند که تمامی تحریم ها باید برداشته شود حال اینکه مذاکره کنندگان چه در دولت قبل و چه در دولت کنونی تنها در ارتباط با مسائل هسته ای مجاز به مذاکره بودند. طرح دیگری هم در این مجلس به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است که در ارتباط با عفاف و حجاب است و منتقدان معتقدند این طرح نیز حتی در صورت تصمیم قابلیت اجرا ندارد. در یک کلام تنها در مقایسه دو اقدام در دولت مجلس یازدهم یعنی مجلس قالیباف با مجلس نهم یعنی مجلس لاریجانی می توان به این نتیجه رسید، مجلس لاریجانی برای رفع تحریم ها هر کاری که توانست کرد اما مجلس قالیباف به منظور رفع همه تحریم ها از ابتدای انقلاب تا کنون قانون تصویب کرد و اکنون حتی تحریم های هسته ای نیز لغو نشده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار